Pension til EU-borger med permanent ophold

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af ZB » 30.04.2009 19:14:06

Jeg vil gerne vide om der er nogen der hjælpe mig med flg. spørgsmål:

Kan man få dansk pension hvis man som EU-borger har været gift i over 35 år med en dansk statsborger og har permanent opholdstilladelse i DK.
Sidste gang blev ansøgning om pension nægtet pga. personen kun havde været her 7 år og 8 måneder ud af 8 år i træk, men da det er en del år siden kan det være rettigheder med alle disse domme har ændret sig og det er værd at prøve igen?

På forhånd tak.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 30.04.2009 20:06:57

Man får pension efter, hvor mange år man har været aktiv på det danske arbejdsmarked eller bosat i Danmark.

"Udenlandske statsborgere har ret til folkepension, hvis de har boet i Danmark i mindst ti år mellem det fyldte 15. og det fyldte 65. år. Heraf skal de sidste fem være lige før pensionsalderen."

Citat fra http://www.bronderslev.dk/TopMenu/Borge ... nsion.aspx

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 30.04.2009 20:40:28

Og hvad hvis personen ikke har været aktiv på det danske arbejdsmarked - gælder nedenstående så stadig med antal bopælsår?

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 30.04.2009 20:41:39

Og kan det hvis personen har derudovre opholdt sig lovligt i Sverige i 5 år inden og en del år i Grønland lægges sammen til noget mere pension?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 30.04.2009 21:20:31

Grønland er jo en del af Danmark, men jeg ved ikke, om de har en særlig pension deroppe, eller om de får almindelig dansk folkepension. Tror nok, at man får dansk folkepension, hvis man er flyttet fra Grønland til Danmark, og at tiden i Grønland således regnes med i antallet af år, man har opholdt sig i Danmark.

10 års ophold i Danmark burde i hvert fald være nok til, at man kan få grundbeløbet i pension. Pension beregnes jo som en brøk af et helt arbejdsliv, der vistnok regnes som 40 år

Du kan læse mere om brøkpension her http://www.aeldresagen.dk/Medlemmer/raa ... fault.aspx

5 års ophold i Sverige vil muligvis kunne give ret til en brøkpension fra Sverige, men jeg tør ikke sige, om 5 år er nok, læs evt. mere her http://www.oresunddirekt.com/article.as ... le&id=8425

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 30.04.2009 21:58:05

OK. Jeg takker for svaret

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 30.04.2009 22:25:50

Fandt lige denne her på www.borger.dk - under pension så kunne det måske være værd at beregne de forskellige ophold sammen.



Hvis du ikke er dansk statsborger

Du skal normalt være dansk statsborger for at få pension. Det gælder dog ikke, hvis:

* du har boet i Danmark i mindst ti år, fra du fyldte 15 år, og indtil du var 65 år:
Du skal have boet mindst fem år i Danmark, lige inden du får pensionen udbetalt. Kravet om bopæl i Danmark skal være opfyldt, når du er 65 år, hvis du søger om pension, efter du er fyldt 65 år.
* du er flygtning:
Du skal være flygtning og have fået opholdstilladelse efter § 7 eller 8 i udlændingeloven. Det betyder, at du ikke er undtaget fra kravet om statsborgerskab, hvis du fx er blevet familiesammenført.
* du er fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz:
Hvis du arbejder eller studerer og er fra et EU- eller EØS-land, skal du ikke være dansk statsborger for at få ret til dansk pension. Det gælder også, hvis du er familiemedlem til en studerende eller arbejdende fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz.

* Danmark har indgået aftale om pension med dit hjemland:
Hvis du er statsborger fra et land, der har indgået en aftale med Danmark om pension, kan det være aftalt, at kravet om dansk statsborgerskab ikke gælder.

Hvis du ikke bor i Danmark

For at få folkepension eller førtidspension skal du bo i Danmark. Du kan dog søge om at få pension selv om du bor i udlandet, hvis:

* du er dansk statsborger og har boet i Danmark i mindst 30 år, fra du var 15 år, og indtil du blev 65 år. Du kan få tilkendt folkepension, men ikke førtidspension i udlandet, uanset hvor i verden du bor. Du kan ikke altid få udbetalt pensionstillæg.
* du bor i et EU-land, EØS-land eller Schweiz og er statsborger fra et af landene eller er statsløs eller flygtning. Du har samtidig boet eller arbejdet i et af disse lande i mindst tre år. Det ene år skal du have boet og arbejdet i Danmark.
* du bor i et EU-land, EØS-land eller Schweiz og har været i Danmark som studerende eller har boet i Danmark med din familie i mindst tre år.

Modtager du allerede folke- eller førtidspension kan du tage din pension med til udlandet, hvis:

* du er dansk statsborger og har boet i Danmark i mindst ti år, fra du var 15 år.
* du er dansk statsborger og har boet i Danmark i mindst ¼ af tiden, fra du blev 15 år, og indtil du får pension.
* Danmark har indgået en aftale om pension med det land, du bor i.
* du bor i et EU, EØS-land eller Schweiz og har været i Danmark som studerende eller har boet i Danmark med din familie i mindst tre år.

Perioden, hvor du bor i Danmark, skal være sammenhængende og være lige før du bliver pensionist.

Søg om dansk pension i udlandet
Søg om at få pension med til udlandet
Hvis du ikke har boet tre år i Danmark

Du skal have boet tre år i Danmark for at få folkepension eller førtidspension. Det gælder dog ikke, hvis:

* du er flygtning. I de tre år medregner man dit ophold i det land, du kommer fra, eller det land, hvor du er blevet anset for flygtning.
* du er statsborger i et EU-land, et EØS-land eller Schweiz og har arbejdet og boet i en periode på mindst tre år i et eller flere EU-lande, EØS-lande eller Schweiz. Du skal have boet og arbejdet i Danmark i mindst et år.
* du har boet i et land, som Danmark har indgået aftale med om pension, og det fremgår af aftalen, at kravet om tre års bopæl ikke gælder. I alle de aftaler, der er indgået med Danmark indtil videre, er kravet ikke fraveget.

Frede
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05.09.2008 05:46:29

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Frede » 09.01.2010 08:52:35

Danmark vælger, som med så mange andre ting, at tilsidesætte EU-reglerne, når det kommer til spørgsmål om social pension (førtids og folkepension).

Er du EU-borger (statsborger i et EU-land) og fastboende i Danmark på ansøgningstidspunktet, så skal du som vandrende arbejdstager, eller som havende gjort brug af din ret til fri bevægelighed ikke vurderes i henhold til de Danske pensionslove, men i henhold til EF-forordning 1408/71, som Danmark selv har været med til at udarbejde og underskrive.

Det er meget langt og kompliceret, så lad mig hermed blot skrive, at i henhold til EF-forordning 1408/71 har du som EU-borger krav på ligestilling med værtslandets egne borgere på det sociale område, hvis du er fastboende i Danmark.
Dvs. du har ret til fuld pension, med alle de tillæg det evt. indbefatter. Og du har ret til det uden en behovs eller trangsvurdering.

Men, men, men, Regeringen og de danske politikere har valgt at mistolke dette dokument.

Vi er derfor også en lille gruppe af "brøkpensionister" der netop er blevet ramt af Danmarks tilsidesætning af EU-reglerne, som har skrevet et andragende til præsidenten for EU-parlamentet, for at indberette Danmarks systematiske tilsidesætning af EUs regler på området.

Vi søger derfor også andre brøkpensionister (der er i Danmark ca. 1.700 hvoraf dog ikke alle er EU-borgere), der ville være interesserede i at være medunderskrivere på dette andragende.

Til formålet har vi oprettet en Facebook Gruppe, som hvis du er i Danmark fastboende brøkpensionist, eller EU-borger, der har fået afslag på førtidspension eller ansøgning om førtidspension, med henvisning til de danske pensionslove, så er du blevet misinformeret og fejlbehandlet.
Og skulle du ønske at vide mere, og/eller være medunderskriver, ifald du opfylder betingelserne for at kunne skrive under.

Vil vi gerne invitere dig til at kikke forbi på Facebookgruppen: http://www.facebook.com/home.php?#/grou ... 7892404604

For at blive medlem af gruppen og medunderskriver, er det nødvendigt at man er EU-borger, bosat i et EU-land, og have været berørt af Danmarks tilsidesætning af EF-forordning 1408/71

Mvh

Frede

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.01.2010 10:34:10

Hmm, emnet her minder fuldstændig om en anden sag, hvor danskere har bosat sig en periode i et andet EU/EØS-land eller Schweiz, og så vender næsen hjem igen. Et emne jeg har taget op herinde på forum og på min urbanblog. Nemlig spørgsmålet om starthjælp/kontanthjælp, hvis man står uden arbejde i det øjeblik man er indrejst til Danmark og ikke er forsikret i en a-kasse.

I det emne jeg har taget op, er jeg blevet gjort bekendt med en afgørelse fra Ankestyrelsen, som siger, at er man ikke arbejdstager efter dansk lov, så kan man kun blive tilbudt starthjælp, da Aktivlovens §11 stk 3 siger, at man skal have boet i Danmark i syv ud af de seneste otte år, for at have ret til kontanthjælp. Det til trods for, at samme paragraf stk 6 siger, at reglen ikke gælder for EU-borgere i det omfang de er omfattet af EU-reglerne.

Og det (i særdeleshed stk 3) administerer kommunerne efter med hård hånd.

Men D'Hoop-sagen ved EF-Domstolen tilbage i 2002 fastslår, at EU-borgere skal ligestilles med landets egne borgere, som ikke har udnyttet den fri bevægelighed, også på det sociale område. Og Singh-sagen samme sted fastslår, at når man har flyttet mellem forskellige medlemsstater, og rykker hjem igen, så indrejser man til hjemlandet efter Fællesskabsretlige regler. Derfor kan national forståelse af begrebet arbejdstager ikke bruges til noget som helst fornuftigt af de nationale myndigheder. Disse ting har Ankestyrelsen fuldstændig overset i deres afgørelser.

Men nu har jeg bedt dem forholde sig til dommene ved Domstolen, og jeg afventer pt. deres svar. Så jeg kan ikke sige noget om udfaldet endnu. Men hvis de fastholder deres hidtidige udlægning, så synes jeg da, at Frede og facebookgruppen skulle tage dette med i deres sag, når de nu alligevel er i gang med en sag, der i sin grundsubstans er fælles.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 09.01.2010 13:25:02

Men hele humlen ligger nok i (jævnfør Singh-sagens præmis 23), at danske myndigheder IKKE betragter en dansk statsborger, der flytter hjem fra et andet EU/EØS-land eller Schweiz som værende EU-borger - og dermed efter fællesskabsretslige regler - og derfor mener, at de helt naturligt skal behandles som alle andre, der ikke har boet i Danmark i en periode. Dette uanset, om vi taler brøkpensionister eller andre almindelige danskere, som har udnyttede de traktatfæstede rettigheder til fri bevægelighed indenfor EU/EØS-området og Schweiz.

Jeg er overbevist om, at det er lige dér, hunden ligger begravet.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Frede
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05.09.2008 05:46:29

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Frede » 14.01.2010 21:38:43

Det sjove er at der, for en del lande udenfor EU ligger bilaterale aftaler, med f.eks. USA og Marokko.

Et eksempel: en borger fra et af disse lande kommer til Danmark, som arbejdstager i en alder af 40 år, efter at have arbejdet i Danmark i 10 år er han/hun ude for en alvorlig ulykke og kan ikke vende tilbage til arbejdsmarkedet, der søges førtidspension, i henhold til de bilaterale aftaler skal der ved udregningen af pensionen, også tiden i oprindelseslandet regnes med på lige fod med opholdstiden i Danmark. Og personen kan få fuld pension, da man regner fra det 15. år og frem til ansøgningsdagen, 10 år i Danmark + 25 år i hjemlandet, ialt 35 = 40/40 = fuld pension.

En dansker der forlader Danmark for at arbejde i et andet EU-land i 25 år, fra sit 15. år og hjemvender til Danmark i en alder af 40 år, efter de samme 10, samme ulykke, samme grad af invaliditet, og samme ansøgning om førtidspension. Af de 35 år der er gået fra at han/hun var 15, vil man kun medregne de sidste 10 år hvor han/hun har opholdt sig i Danmark. De 35 år der er gået siden vedkommende var 15, sættes lig med 40 dette divideres med 35 og ganges med 10 (de 10 år i Danmark) = 11,42 som rundes op til 12, hvilket vil side at vedkommende kan modtage 12/40 af en dansk førtidspension, og det er denne brøk vedkommende skal leve af resten af livet, da vedkommende også når det kommer til folkepension tager brøken med sig.

Hej Kim,

Du har ret i at der er mange ligheder i sagerne mellem sociale ydelser som kontanthjælp, starthjælp og introduktionsydelse, og så om sagen om brøkpension. Og det ville være smart at samle det under en hat.
Dog vil jeg sige at sagen om brøkpension er så kompliceret i sig selv, at vi ikke kan risikere at blande mere ind i emnet end som så.

Men man kan håbe at skulle vi som brøkpensionister have succes med vores foretagende, så bliver mulighederne for at køre en lignende sag om andre sociale ydelser med succes, pludselig langt større. Jeg vil da også gerne være med til at støtte en sådan sag, men jeg kan kun tage en ting ad gangen.

Mvh

Frede

Frede
Indlæg: 17
Tilmeldt: 05.09.2008 05:46:29

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Frede » 14.01.2010 22:31:38

PS.

http://www.ft.dk/dokumenter/tingdok.asp ... /index.htm

På dette link kan findes 2 skrivelser til arbejdsmarkedsudvalget i folketinget, fra vores medlem Britta Schulz, det er hende der er inde i alle paragrafferne og som har brugt det sidste år på at studere alle EF-forordninger og EU-regler om ligestilling.

Britta har lavet en lille hjemmeside om fænomenet brøkpension og EU-borgeres rettigheder i Danmark, det er en informationsside som kan findes her:

http://www.bricksite.com/EU-borgers-rettigheder

Mvh

Frede

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.01.2010 14:32:46

Jo, har godt læst noget af brevet på facebook. Det er en meget lang afhandling, der er lavet til Præsidenten for EU-parlamentet. Jeg har vel læst omkring halvdelen indtil nu. Det er meget tungt læsestof, og man skal virkelig holde tungen lige i ørene, for at forstå hvad det betyder.

Jeg talte i øvrigt for nogle dage siden med en herre i Beskæftigelsesministeriet. Af egen drift kom han ind på direktiv 1408/71, hvorpå hele klagesagen om brøkpensionister er bygget. Mit ærinde med samtalen var udelukkende det, som jeg er i gang med at bore dybere i omkring starthjælp/kontanthjælp til hjemvendende danskere. Han fortalte mig i telefonsamtalen, at EU-systemet har godkendt Danmarks fortolkning af 1408/71 og den måde, som hjemvendende danskere behandles på, når de henvender sig på socialkontoret. Så han tager et eventuelt sagsanlæg med ro.

Han og jeg var dog enige om, at brevet nok ikke skulle have været stilet til Præsidenten, men i stedet til EF-Domstolen, da det er Domstolen der afgør tvister mellem borgere og myndigheder på EU-området.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af Kim P. Nyberg » 15.01.2010 16:25:01

Jeg har netop siddet og læst de henvisninger, som Frede har lagt, dels til udvalget i Folketinget, dels hjemmesiden. Og jeg må sige, at tommelskuerne sættes på fra forfatterens side. Og hun kommer godt rundt i hele manegen: Pension, starthjælp, kontanthjælp, børnefamilieydelser og så videre. Desværre har jeg ikke den store forhåbning til resultatet af hendes skrivelser til Folketingets udvalg, dér tror jeg skrivelsen til EU virker bedre, fordi det så er en uafhængig domstol, der "slår" Danmark lige i synet. Jeg har da heller ikke nogen positive forventninger til resultatet af det, jeg selv har sat i gang, omend forfatteren af skrivelsen til Folketingets udvalg også uddeler øretæver (om jeg så må sige) til diverse danske myndigheder for at se stort på ligebehandlingsprincippet i EU-retten. Jeg har i mine skrivelser blot spurgt dem om, hvordan de forholder sig til sager om danske statsborgere, der vender hjem fra et andet medlemsland og anmoder om kontanthjælp, når dette sammenholdes med Singh-sagens præmis 23 og D'Hoop-sagens præmisser 27-31 samt 35. Jeg har i skrivelserne lagt vægt på, at D'Hoop-dommen ikke nævner noget om, hvilken arbejds- eller udannelsesmæssig status man skal have for at opnå rettighederne. Der står alene at egne statsborgere ikke må forfordeles ved hjemkomsten i forhold til personer der ikke har udnyttet den fri bevægelighed.

Forfatteren af skrivelserne til Folketingets udvalg begår, som jeg læser det, dog en enkelt fejl. Hun skriver nemlig at medfølgende familie har fuldstændig samme rettigheder, som EU-borgeren. Dette gælder dog kun på den forudsætning, at den medfølgende familie selv er statsborgere i et medlemsland. Er de statsborgere i et tredjeland, har de kun såkaldt afledte rettigheder. Ellers er jeg overordentlig enig i hendes udlægning af tingene.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Re: Pension til EU-borger med permanent ophold

Indlæg af ZB » 17.01.2010 19:39:47

Hvis du ikke er dansk statsborger

Du skal normalt være dansk statsborger for at få pension. Det gælder dog ikke, hvis:

* du har boet i Danmark i mindst ti år, fra du fyldte 15 år, og indtil du var 65 år:
Du skal have boet mindst fem år i Danmark, lige inden du får pensionen udbetalt. Kravet om bopæl i Danmark skal være opfyldt, når du er 65 år, hvis du søger om pension, efter du er fyldt 65 år.
* du er flygtning:
Du skal være flygtning og have fået opholdstilladelse efter § 7 eller 8 i udlændingeloven. Det betyder, at du ikke er undtaget fra kravet om statsborgerskab, hvis du fx er blevet familiesammenført.
* du er fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz:
Hvis du arbejder eller studerer og er fra et EU- eller EØS-land, skal du ikke være dansk statsborger for at få ret til dansk pension. Det gælder også, hvis du er familiemedlem til en studerende eller arbejdende fra et EU-land, EØS-land eller Schweiz.
* Danmark har indgået aftale om pension med dit hjemland:
Hvis du er statsborger fra et land, der har indgået en aftale med Danmark om pension, kan det være aftalt, at kravet om dansk statsborgerskab ikke gælder.


tak for jeres indlæg. jeg har udvalgt en sætning jeg synes der er rigtig interessant for sagen - vil det sige, at hvis ens ægtefælle (EU-borger/danskeren) har arbejdet eller studeret i EU (altså gjort brug af den frie bevægelighed) i virkeligheden nok til at den udenlandske ægtefælle (som er EU borger) kan blive ligestillet med danskerne og få tilkendt dansk pension hvis myndighederne tolkede EU-reglerne korrekt?

Hvis dette er korrekt så ligner personens afslag på pension vores "kendte" sag på forum om afslag fra SU -styrelsen, der så senere blev godkendt!

Jeg synes i øvrigt Fredes gruppe skal skrive til ÆUGs nyhedsbrev og gøre opmærksom på I eksisterer så I kan få en masse opbakning. Tror der mange der ikke kender til jeres arbejde.

Besvar