Studieomkostninger og opholdstilladelse - hjælp :(

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Elora
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.01.2009 17:27:15

Studieomkostninger og opholdstilladelse - hjælp :(

Indlæg af Elora » 07.01.2009 18:11:30

Kære alle,

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber I kan hjælpe mig med.

Min kæreste er fra USA og vi vil gerne flytte sammen i Danmark. Vi er imidlertid ikke helt sikre på hvordan det kan lade sig gøre: dels er vores tilhørsforhold til USA nok større sammenlagt end til Danmark (vi snakker engelsk sammen, jeg har familie i USA og jeg har boet og studeret der, mens han ikke snakker dansk eller har familie her), dels er vi ikke klar til at blive gift.

Han er i gang med sin universitetsuddannelse i USA, men er villig til at starte forfra her, for at vi kan være sammen. Det virker imidlertid temmelig svært at starte som amerikaner på en af de engelsksprogede linjer herhjemme. Da USA og Danmark ikke har en kulturudvekslingsaftale, kan de legater der bliver tilbudt igennem Cirius ikke bruges. Og da Fulbright og de enkle universiteter kun tilbyder legater til kandidatniveau, er det også lidt problematisk.

- Ideelt set kan han nok blive optaget på Molecular Biology på RUC til efteråret, men vi har ikke råd til at dække hans leveomkostninger og studieomkostninger uden en eller anden form for støtte. Jeg har en bolig der er stor nok til os begge, men da jeg selv kun lige er færdiguddannet og selv sidder med studiegæld kan jeg ikke dække os begge. Er det nogen der har et forslag til hvad vi kunne gøre?

- Er der nogen måde hvorpå han kan få adgang til SU-systemet?

Det virker helt skørt at vi desperat mangler velkvalificerede mennesker som gerne vil læse naturvidenskab, men samtidig gør det supersvært at få lov til at læse det som non-EU borger :(.

Enhver form for råd eller erfaring med lignende situation vil være stor, stor hjælp.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 07.01.2009 18:52:40

I Sverige er det indtil videre gratis for alle udlændinge at studere, så hvis du bor i hovedstadsområdet, var det måske en mulighed for din kæreste at studere i Malmö eller Lund, så sparer I da i hvert fald de 50-70.000 kr. det ellers koster at studere i Danmark.

Elora
Indlæg: 2
Tilmeldt: 07.01.2009 17:27:15

Indlæg af Elora » 07.01.2009 19:44:45

Lund universitet ligner den perfekte løsning - tusind tak!

Ved du hvad reglerne er mht. opholdstilladelse? Kan han bo sammen med mig i København og læse i Lund? Tillader de danske myndigheder det?

Og kan kurserne senere overføres til for eksempel RUC? Jeg tænker på med henblik på SU senere, hvis vi beslutter os for at blive gift (for jeg kan ikke forestille mig at han kan få støtte fra den svenske stat uden at bo i Sverige?)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 07.01.2009 20:06:13

Formelt skal han nok have adresse i Sverige, evt. blot et værelse c/o hos nogen, men i og med at han får en svensk opholdstilladelse til at studere, må han jo opholde sig i op til 3 måneder ad gangen i et andet Schengen-land, herunder i Danmark. Øresundsuniversitetet er et samarbejde på tværs af sundet og inkluderer både RUC og Lunds Universitet (LU), og jeg ved, at der er nogle kurser, hvor man har mulighed for at studere på både RUC og LU samtidig. Og det burde også være muligt at få meritoverførsel for studier på LU, hvis han senere ønsker at fortsætte sine studier i Danmark.

Og hvis I gifter jer, vil han formentlig kunne få dansk SU.

Tjek i øvrigt www.studyinsweden.se

manman
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.07.2008 18:49:05

Indlæg af manman » 15.01.2009 18:54:09

Hvis man er udlænding så kræver det bl.a. at man har boet i Danmark uafbrudt i mindst 2 år for at få SU. Se mere her:
http://www.su.dk/index.html?/gaeld/default.html
- vælg menu "du er udenlandsk statsborger" og herefter "ligestilling efter danske regler"

manman
Indlæg: 36
Tilmeldt: 04.07.2008 18:49:05

Indlæg af manman » 15.01.2009 19:07:29

Det er nu heller ikke så meget anderledes end hvis vi vil studere i USA. Hvis I ellers var gift ville I kunne flytte til sverige kortvarigt og derefter tilbage til Danmark (EU reglerne) - ved dog ikke om det ville hjælpe ham helt.

Glem ikke at man som studerende også har mulighed for at arbejde. Selv med finanskrisen skulle det være til at finde arbejde.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 15.01.2009 21:21:43

Hvis man gør brug af EU-reglerne i Danmark og ens ægtefælle har arbejde i Danmark, kan man få SU noget tidligere og skal ikke vente i 2 år. Det har været drøftet her på forum tidligere.

thallish
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.09.2008 20:23:18

Indlæg af thallish » 16.01.2009 20:03:16

hvis I bliver gift, søger og får FS efter de nationale danske regler kan din mand både få SU fra dag 1 og studere gratis på de danske universiteter

Besvar