Arbejdstilladelse og/eller familiesammenføring

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DKTR
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15.12.2023 10:25:04

Arbejdstilladelse og/eller familiesammenføring

Indlæg af DKTR » 26.01.2024 11:29:53

Hej,

Min kæreste har fået udstedt visum til Danmark.
I den forbindelse har han muligvis fået et job på hånden der giver en løn over de ca. 32.000 kr.,så han kan benytte sig af reglerne om supplerende beløbsordning - skulle jeg mene.

1: Kan han søge om denne arbejdstilladelse i mens han er i Danmark på visum og blive på processuelt ophold hvis visum udløber i mens sagen behandles?
2: hvis han får udstedt en arbejdstilladelse vil det så medføre, at hvis han senere søger om visum får afslag fordi det vurderes at han muligvis vil tage ophold i dk?
3: hvis han får afslag på denne arbejdstilladelse indenfor en måned (anslået sagsbehandlingstid) og hans visum fortsat er gyldigt kan vi så søge om en familiesammenføring i stedet? Er med på, at en familiesammenføring også giver arbejdstilladelse, men det er nogle meget hårde krav at skulle leve op til, så en arbejdstilladelse ville i første omgang være det mest optimale.

På forhånd tak for svar.

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Arbejdstilladelse og/eller familiesammenføring

Indlæg af mhg » 31.01.2024 08:08:59

Hvis I Ikke umiddelbart kan opfylde kravene til fs, så LAD VÆRE med at søge, det vil medføre hurtigt afslag og besvær med at få visum i nærmeste fremtid.

Han opfylder med en løn på 32.000/md IKKE kravet til supplerende beløbsordning, da det i 2024 er på min. 393.000/år.

Han kan søge om arbejdstilladelse, men får IKKE processuelt ophold.

For nogle ansættelser (fast track) kan der gives en straks-midlertidig tilladelse indtil ansøgningen er færdigbehandlet, men det kræver at man enten opfylder:
Beløbssporet,
Det supplerende beløbsspor,
Korttidssporet,
Forskersporet, eller
Uddannelsessporet

Uden at vide nærmere, hvilken ansættelse der er mulighed for, er det ikke muligt at sige hvor gode chancerne for en arbejdstilladelse er.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar