Familiesammenføring på baggrund af barn, med gyldigt arbejds VISA

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
NEF
Indlæg: 1
Tilmeldt: 19.01.2024 11:24:58

Familiesammenføring på baggrund af barn, med gyldigt arbejds VISA

Indlæg af NEF » 19.01.2024 11:34:58

Kære forum

Jeg har forsøgt at kigge rundt efter en lignende post, men har ikke kunne finde noget.
Min kone er fra Mexico og har siden 2018 boet og arbejdet i Danmark på et arbejds VISA. Hendes VISA er på nuværende tidspunkt gyldigt til december 2026.
I August blev vi forældre og da hendes job i resturationsbranchen har - kort sagt - elendige vilkår og arbejdstider, søgte vi i november om familiesammenføring på baggrund af vores søn. Så vidt muligt foretrækker vi at hun kan blive i landet baseret på ham i stedet for mig.

I går fik vi så en afgørelse, som var et afslag med årsagen at hun har et gyldigt arbejds VISA og derfor ikke er i risiko for at skulle forlade landet og hendes søn. Kort fortalt, står vi altså i den situation nu at min kone er tvunget til at blive i hendes nuværende arbejde i to år mere, eller potentielt forlade landet. Vi synes selvfølgelig det er helt hovedløst at hun er stavnsbundet til både bopæl og job og i praksis vil vi f.eks. ikke kunne flytte til den anden ende af landet de næste to år på grund af dette.

Har nogle erfaring med at klage over sådan en afgørelse? Vi er i gang med at finde en advokat som også kan give os noget juridisk vejledning, så her leder jeg mest efter folk med lignende oplevelser.

Al input er værdsat!

Venlig hilsen
Niklas

mhg
Indlæg: 307
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Familiesammenføring på baggrund af barn, med gyldigt arbejds VISA

Indlæg af mhg » 24.01.2024 11:09:33

Afslaget er desværre helt efter bogen, da reglen er:

"Du kan kun få opholdstilladelse, fordi du har et barn under 18 år, som er dansk statsborger, hvis der består et så kvalificeret afhængighedsforhold mellem dig og barnet, at barnet er tvunget til at forlade Danmark, hvis du nægtes ophold her i landet.

Det er hensynet til barnets tarv, der afgør, om du kan få opholdstilladelse."
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... tatsborger

Den risiko er der jo ikke for jeres barn, idet det kan blive i DK hos dig. Reglen er først og fremmest rettet mod enlige forsørgere, som har været eneste omsorgsperson i længere tid og hvor den anden forælder er død, rejst ud af landet, eller af anden grund ikke bidrager til at forsørge barnet.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar