Ophold som medfølgende ægtefælle/familie til dansk statsborger med uddannelse på positivlisten

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Newdream156
Indlæg: 8
Tilmeldt: 04.06.2013 18:34:07

Ophold som medfølgende ægtefælle/familie til dansk statsborger med uddannelse på positivlisten

Indlæg af Newdream156 » 10.09.2023 10:38:35

Jeg er dansk statsborger og bosiddende i Danmark. Jeg har en uddannelse på positivlisten og har forstået at det er muligt at opnå medfølgende ægtefælles / families opholdstilladelse på grundlag heraf … Jeg har også ansættelse indenfor mit uddannelsesområde. Gælder denne mulighed stadig?

Hvis, så …

Er ansøgningen om ophold som medfølgende ægtefælle/familie… omfattet af reglen om processuelt ophold?

Skal vi følge reglerne for medfølgende ægtefælle/familie ? Der er punkter der skal fortolkes, hvilket resultat giver det …
F.eks så er min ægtefælles opholdstilladelse afhængig af min opholdstilladelse ifb med et specifikt job. Men jeg har som udgangspunkt permanent opholdstilladelse? Som dansk statsborger. Hvordan anskues det?

Ang. behov for arbejdstilladelse. Jeg er kommunalt ansat og vi planlægger at min kone skal søge job ved samme kommune, men i en anden afdeling. Jeg er indenfor undervisning, hun vil søge indenfor social og sundhed. Vil det kræve en arbejdstilladelses ansøgning?
Kan hun frit arbejde indenfor andre områder?

Hvordan er vi stillet ifm. en eventuel barsel?

Hvor skal ansøgningen indgives? I min kones hjemland eller under lovligt ophold i Dk (visum)? Kan min kone opholde sig i hjemlandet og vi søger derfra/jeg søger fra Dk?

Mvh
NewDream156


mhg
Indlæg: 300
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Ophold som medfølgende ægtefælle/familie til dansk statsborger med uddannelse på positivlisten

Indlæg af mhg » 09.10.2023 17:18:26

Jeg har forsøgt at finde noget på skrift om, hvorvidt det stadig er muligt for en dansk statsborger med job på positivlisten at få fs, og dermed undgå at skulle opfylde alle betingelser, men forgæves.

En måde at finde ud af det på er jo at søge, reglerne for processuelt ophold burde gælde også for den form for ansøgning.

Du kan læse her, hvad der gælder for medfølgende ægtefæller når opholdstilladelse gives:
https://nyidanmark.dk/da/Du-vil-ansøge/ ... ---Erhverv

Mht. barsel vil undersøgelse og fødsel være gratis, såfremt man kan fremvise kvittering for ansøgning om fs.

Vær opmærksom på at opholdstilladelse som medfølgende ægtefælle IKKE gives 'med henblik på varigt ophold', og denne form for opholdstilladelse kan derfor i en rum tid føre til begrænsede rettigheder (fx skal der betales studieafgift til videregående uddannelse).
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar