opholdstilladelse i DK efter skilsmisse og pga børn

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Lungus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17.07.2007 20:17:26
Geografisk sted: århus

opholdstilladelse i DK efter skilsmisse og pga børn

Indlæg af Lungus » 22.09.2008 22:04:34

Hejsa

Det er efterhånden ved at være nogle år siden jeg har været aktiv herinde.........men nu brænder det på igen, - og måske jeg også kan være behjælpelig med noget.

Mine spørgsmål drejer som om opholdstilladelse i DK pga børn, men først forhistorien kort;

Jeg flyttede med min udenlandske mand til Sverige juni 2004, havde job i Dk, blev gravid, havde barsel etc.
Ferbruar 2006 vælger jeg at flytte tilbage til DK, - med børn, men uden mand.
Ca november bliver vi separeret, - det er vi stadig. Min "eks"-mand (vi har ikke et forhold) har kunnet beholde sin opholdstilladelse i sverige selvom jeg er fraflyttet landet og det er gyldigt indtil september 2009. Der er ikke nogen særlig grund til at imigrationsverket ikke har ophævet hans opholdstillade, - det har de bare ikke. Han har enda fået nyt pas i mellemtiden og dermed fået tilladelsen over i det nye pas.
Min eksmand har ikke på noget tidspunkt haft arbejde i sverige, - han har vist en rig onkel i Amerika ;o)

Sagen er at vi har børn sammen, han har set dem jævnligt, de elsker hinanden, de har brug for hinanden, de er familie.............men hvad sker der når opholdstilladelsen i sverige ophører om et år? Det er frustrenede for ham at være far "på lånt tid" og det er også svært, for mig, som mor at deale med udsigten til at mine børn mister deres far.

Jeg har valgt at være serareret i stedet for skilt, med den tanke at det måske kunne nytte ham noget....???

Er der nogen der har nogle ideer, nogle erfaringer? Vi ved ikke hvor vi skal begynde, - man kan jo ikke søge FS på grundlag af børnene, - ellers kunne man da i det mindste søge, få afslag, anke, osv derud af....

Håber der er noget der har et bud.

Mange hilsener og lykke til
Rikke

ZB
Indlæg: 520
Tilmeldt: 25.06.2007 11:53:30

Indlæg af ZB » 22.09.2008 23:03:09

Jeg mener der måske er chance for at han kan søge om svensk statsborgerskab, men det er kun et måske og jeg er ikke rigtig klar over hvor du hitter reglerne...

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Indlæg af skaanebo » 23.09.2008 07:30:10

Ja, efter 5 år i Sverige vil din eks-mand kunne søge om svensk statsborgerskab, dvs. juni 2009. Forinden skal han dog søge om forlængelse af sin nuværende EU-opholdstilladelse, der udløber september 2009, eftersom forudsætningen for at få statsborgerskab er, at man indehaver PUT (permanent opholdstilladelse).

Spørgsmålet er så, om han opfylder betingelserne for at få svensk statsborgerskab. Du skriver, han ikke på noget tidspunkt har arbejdet i Sverige, men hvad har han så lavet? Der skal gerne være noget, som tæller på plussiden i forhold til integration i Sverige.

Lungus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17.07.2007 20:17:26
Geografisk sted: århus

Indlæg af Lungus » 23.09.2008 19:08:50

Ja, og det er jo det der noget høg.......at han ikke har arbejdet i sverige, - det har jeg forklaret ham mange gange :o/
Gad vide hvad der kræves for at få permanaent opholdstilladelse, - det vil jeg forsøge at læse mig frem til........

Tak for henvendelserne :o)

/rikke

hayatiha
Indlæg: 103
Tilmeldt: 28.02.2009 22:59:52

Re:

Indlæg af hayatiha » 27.10.2009 13:39:39

[quote="Lungus"]Ja, og det er jo det der noget høg.......at han ikke har arbejdet i sverige, - det har jeg forklaret ham mange gange :o/
Gad vide hvad der kræves for at få permanaent opholdstilladelse, - det vil jeg forsøge at læse mig frem til........

Tak for henvendelserne :o)

/rikke[/quote]

Her kunne jeg godt tænke mig at finde høre hvad der skal til for at få svensk statsborgerskab, hvis man fx er gift og ikke har arbejde i sverige men har PUT vile det så være andre krav der skal opfyldes mht at få svensk statsborgerskab?

Lungus
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17.07.2007 20:17:26
Geografisk sted: århus

Re: opholdstilladelse i DK efter skilsmisse og pga børn

Indlæg af Lungus » 27.10.2009 21:15:03

det tror jeg faktisk ikke der er.....altså udover at man har boet i sverige og er gift med dig. Han/hun kunne jo ha brugt sin tid på sprogskole, været syg, passet eget barn, eller af andre årsager ikke været på arbejdsmarkedet.....

Besvar