Karens periode pga. processuelt ophold

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
RÅVILD
Indlæg: 47
Tilmeldt: 23.07.2014 12:55:52

Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af RÅVILD » 17.02.2015 11:38:01

Kære Forum,

Jeg havde en meget mærkelig samtale med en medarbejder for Udlændingestyrelsen i går og ville høre, om der er nogle herinde, der kan hjælpe med en opklaring.

Sagen er den, at mit barns far er her på et studievisum og har fået tilknytning til vores søn. Han ønsker derfor at opretholde samvær og tilknytning og vil søge om familiesammenføring med øvrigt familiemedlem - altså sit barn. SQ1 pakken.

Da han er på studieophold, vurderede vi, at han jo skal søge inden visum udløber og så se om, han kan få processuelt ophold, mens sagen kører?

Kan han det? Damen mente, det er et vurderingsspg. fra US side.

Og så sagde hun, at han skulle være ret SIKKER på, at få ophold, ellers kunne han risikere at få Karens, og ikke få lov til at besøge Danmark i en periode på 1-5 år, fordi man har udnyttet reglerne, så man kunne blive længere i Danmark end normale visaregler tillader.

Det forstår jeg slet ikke, og det er da ej heller i mit barns tarv at nægte faderen at komme på besøg i Danmark, hvis han ikke får familiesammenføring.

Hvad tænker I om dette?

NB; Vi søger ikke bare om ægtefældesammenføring, da vi ikke er et par eller kærester, men blot venner, der samarbejder om forældrerollen.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af mh1 » 17.02.2015 12:16:00

Telefon-personerne hos US MÅ IKKE svare konkret på individuelle spørgsmål, såsom 'Kan jeg få processuelt ophold'. Det er nemlig en afgørelse, og den må man naturligvis ikke give i telefonen, og da slet ikke til en person, som ikke er ansøger selv.

Det, at hun advarer om at man skal føle sig sikker på at få ansøgningen godkendt, må du anse for en service. Når man får den advarsel, skal man gennemse sin sag igen, før man sender sin ansøgning, så man ikke indsender noget sådan bare lige for at se, om den går. Det gør I IKKE, men det er der jo nogen, der gør.

Normalt bor dem der får processuelt ophold jo hos deres ægtefælle/familie, og har derfor tag over hovedet og mad på bordet, så I må redegøre for hvordan dit barns far vil kunne klare sig.

Det ville, som du skriver, ikke være i barnets tarv at afbryde samværet i den tid, det ville tage at behandle ansøgningen, så sandsynligheden for at han får processuelt ophold vil jeg mene er rimelig stor. Men da det som sagt er en forvaltningsafgørelse, er der ingen der kan sige det med sikkerhed, før han faktisk får et brev om det.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2015 13:31:46

Det er rigtigt, at der ifølge udlændingeloven som udgangspunkt gives 5 års visumkarantæne, hvis man efter sin indrejse i Danmark søger om opholdstilladelse.

Dette gælder ikke, hvis man søger om ægtefællesammenføring, eller hvis man er et mindreårigt barn under 15 år og søger om sammenføring med sin mor eller far. Men det gælder for de øvrige (yderst sjældne) ansøgninger om familiesammenføring og herunder den, som din ven har tænkt sig at indlevere.

Det lyder dog umiddelbart underligt, at det også skulle gælde, hvis man befinder sig i Danmark på en opholdstilladelse, som din ven gør, da reglerne umiddelbart må antages at have til hensigt at modvirke "misbrug" af visum.

Men hvad der sker, hvis din ven bliver i Danmark ud over sin opholdstilladelses varighed, uden at have fået en ny opholdstilladelse, kan jeg ikke svare dig 100% sikkert på.

Karensreglerne er beskrevet i afsnit 11.5 og 11.5.1 af visumpraksisnotatet:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/E ... 122013.pdf

I selve loven skal du læse §4C, stk. 3:

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=164258

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af fundiver199 » 17.02.2015 13:40:14

mh skrev:Det, at hun advarer om at man skal føle sig sikker på at få ansøgningen godkendt, må du anse for en service.
Måske har den ansatte hos US antaget, at personen befinder sig i Danmark på et visum. Og så er det da super relevant at "advare" om, at nok kan han aflevere sin ansøgning om opholdstilladelse her i landet og dermed slippe for at rejse hjem, men han skal være klar over, at hvis det bliver "nej", kan han ikke få et visum i de næste 5 år.

I den situation vil fornuftige mennesker jo normalt vælge at droppe projektet og søge fra hjemlandet i stedet, især når chancen for opholdstilladelse i en del tilfælde reelt er = 0.

Medierne fortalte for et års tid siden om en russisk bedstemor, der havde søgt om FS med sin voksne datter, der boede i Danmark. Hun fik "nej", som alle andre gør på den slags ansøgninger, og konsekvensen var, at hun nu i 5 år ikke kan se sin datter og sit barnebarn i Danmark.

Hun havde klart været bedre tjent med ikke at søge, eller rejse hjem og aflevere ansøgningen der. Og US blev i forbindelse med sagen kritiseret for deres vejledning.

Som sagt er situationen her dog anderledes, fordi personen befinder sig i Danmark på en opholdstilladelse og ikke et visum. Og desuden vil jeg umiddelbart vurdere, at der godt kan eksistere et samvær, som US vil finde, at Danmark har pligt til at lade fortsætte.

Det er således helt afgørende, at han allerede bor i Danmark på en opholdstilladelse, og ikke kun har et ønske om at få en sådan, så han kan ETABLERE et samvær med sit barn.

RÅVILD
Indlæg: 47
Tilmeldt: 23.07.2014 12:55:52

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af RÅVILD » 18.02.2015 08:46:15

Mange tak til Mh & Fundiver199.

Ja, vi har lavet en fyldestgørende dokumentation af samvær både i tid, mængde, hvor og en mere kvalitativ beskrivelse af hvordan tilknytningen er ml. far og søn, og den overordnede tilknytning til Danmark (min søns trivsel i vuggestuen er dokumenteret af personalet + en udviklings- og børneprofil), min søns særlige og stærke tilknytning til mine forældre som han boede de først 8 md. af sit liv sammen med, vor øvrige familie relationer, vort netværk, mine to universitetsuddannelser, at mit barns far tager dansk undervisning, har en ba uddannelse, og at han ingen familiemedlemmer har i hjemlandet, efter hans mor døde i november 2014.

Jeg har skrevet en beretning, begge mine forældre har også, da det meste af samværet foregår hos dem. Jeg kan forstå, at vi skal gøre mere ud af at dokumentere, at min søns far, skal bo hos mine forældre og får kost/logi der, når hans højskoleophold ophører til april.

Skal mine forældre skrive et ekstra dokument eller er det nok at redegøre herfor?

Forresten, min søn er jo referencen til ansøger, og han er kun 18 mdr., så jeg skriver jo på hans vegne som hans mor, der har fuld forældremyndighed og er bopælsforældre. Så skriver jeg under med mit navn eller med hans? Det kunne jeg ikke få svar på?

På forhånd mange tak..

NB; tak for tips og link on Karens periode.. vi undersøger det nærmere.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af mh1 » 18.02.2015 13:11:15

Du skriver under som dig selv.

Der skulle jo være tilstrækkeligt redegjort for at du har ret til at repræsentere dit umyndige barn.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af fundiver199 » 18.02.2015 13:29:51

Vend endelig tilbage og fortæl om resultatet. Det er super interessant for ÆUG at vide, om et højskoleophold, som vel næppe varer mere end 6-12 måneder, kan være nok til at etablere et samvær mellem barn og forældre, som Danmark herefter har pligt til at lade fortsætte.

Jeg har aldrig hørt om en sådan sag før, og derfor ved jeg heller ikke andet om US praksis, end hvad vi hver især kan læse på Nyidanmark.

RÅVILD
Indlæg: 47
Tilmeldt: 23.07.2014 12:55:52

Re: Karens periode pga. processuelt ophold

Indlæg af RÅVILD » 18.02.2015 15:30:19

Nej, det er vist ikke mange af disse typer sager. Jeg har talt med en børnesagkyndig fra Statsforvaltningen, som håndterer sagerne, hvor "faderen"/moderen" er EU borger, og vedkommende sagde, at der er folk, som søger, som har mindre tæt kontakt end i vort tilfælde, men nem er sagen sikkert ikke, hvorfor vi har gjort meget ud af udførlig dokumentation.

Højskoleopholdet er på 30 uger, så nej ikke vildt lang tid, men nok til at min søn er blevet tæt knyttet til sin far, men om US er enige heri, er jo en anden sag.

Ja, vi lover at vende tilbage.

Besvar