forvirret om opholdstilladelse

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
knudsen67
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04.01.2015 16:26:01

forvirret om opholdstilladelse

Indlæg af knudsen67 » 05.02.2015 14:58:36

Hej..

Skriver herinde for at høre om der nogle der har en ide om hvad man skal gøre. Jeg er en ung dansk pige på 20 år, som i sommeren 2014 arbejdede på solskinsøen Kreta, hvor jeg mødte en albaner som er bosat på Kreta og som ikke har græsk statsborgerskab. Jeg blev færdig med min sæson arbejde på Kreta oktober 2014, men rejste til Kreta igen november og kom hjem igen i december, da jeg er blevet gravid.

Jeg valgte at tage til danmark da jeg mener vores system herhjemme er bedre end deres. og der er hjælp at hente i dk. Men nu har vi så bare lige det problem at vi gerne have at min albanske kæreste kommer til dk. Da vi begge er under 24 år, kan vi ikke det med ægteskabsammenføring og hvis han finder et arbejde skal han kunne få en kontakt, hvor han tjener 375.000kr årligt, hvilket vildt, da der er mange dansker der ikke engang står med den indkomst. Håber i har en ide om hvordan jeg skal gøre eller kan gøre.??

Venlig hilsen
Nadia K..

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: forvirret om opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 05.02.2015 15:07:15

Har du læst menupunktet "Rådgivning" øverst på siden? Det kan måske give dig nogle ideer.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: forvirret om opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2015 16:47:14

Hvis I havde giftet jer under dit ophold på Kreta, kunne du have taget ham med til Danmark efter EU-reglerne som beskrevet under "flytte tilbage til Danmark".

Da det ikke er tilfældet, kommer du nok til at flytte til et andet EU-land nok engang, hvis din kæreste ikke kan få opholdstilladelse med henblik på at arbejde eller studere i Danmark.

Alternativt kan I selvfølgelig også vente, til du er fyldt 23½ år, og søge om familiesammenføring (24-års reglen).

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: forvirret om opholdstilladelse

Indlæg af fundiver199 » 05.02.2015 17:07:27

knudsen67 skrev:og hvis han finder et arbejde skal han kunne få en kontakt, hvor han tjener 375.000kr årligt, hvilket vildt, da der er mange dansker der ikke engang står med den indkomst.
Men beløbsordningen er jo heller ikke lavet af hensyn til udlændinge, der gerne vil bo i Danmark. Eller nogen, der som dig gerne vil have deres udenlandske ægtefælle/kæreste hertil.

Den er lavet af hensyn til virksomhederne og det danske samfund. Og derfor er det selvfølgelig ikke meningen, at alle, der ønsker det, skal kunne få opholdstilladelse efter den ordning.

Det er der da ikke noget "urimeligt" i. Jeres problem er noget helt andet nemlig reglerne for familiesammenføring og navnlig 24-års reglen.

Besvar