Arbejdstilladelse - uddannelse til konen

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mua
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.12.2012 06:55:03

Arbejdstilladelse - uddannelse til konen

Indlæg af mua » 11.04.2014 23:59:19

Hej Forum,

Har et spørgsmål fra en ven. Han står i en forholdsvis dårlig situation da han muligvis selv skal til at betale for sin kones uddannelse i DK.

Min ven, har arbejdstilladelse i DK, hans kone kom til DK på hans arbejdstilladelse. Min ven har efterfølgende søgt Permanent opholdstilladelse i DK (HAR FÅET DET), efterfølgende søgt dansk Pas (afventer sagen pga. lang behandlingstid)
Hans konegår nu i skole i DK (dansk kurser samt integrationskurser), hun vil nu gerne uddanne sig og vil søge ind på en bachelor uddannelse. Problemet er at hun selv skal betale for uddannelsen.
Min vens spørgsmål er følgende:

Indtil videre gør han brug af konens fradrag, hvis konen starter på uddannelsen og de selv betaler for uddannelsen fra egen lomme, vil uddannelses fradraget så blive "lagt" oveni konens fradrag og vil det så medføre at han får højere fradrag ?

Håber I forstår spørgsmålet, skulle også selv have forklaret den et par gange.

I må meget gerne melde tilbage, evt. med links hvor man kan læse om dette.

Har ringet til skat, de kunne ikke helt forstå scenariet.

Mange tak, Ahm

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Arbejdstilladelse - uddannelse til konen

Indlæg af mh1 » 13.04.2014 09:56:35

Jeg tvivler stærkt på det. Uddannelsesfradrag står vist ingen steder på forskuds- eller årsopgørelsen.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Arbejdstilladelse - uddannelse til konen

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2014 13:51:47

Når han er blevet dansk statsborger, kan hun søge om familiesammenføring efter de regler, der gælder for det. Dvs. de almindelige regler med bankgaranti, danskprøve, tilknytningskrav og alt det der. Hvis ansøgningen imødekommes, opnår hun med en sådan opholdstilladelse ret til både gratis studier og dansk SU.

mua
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.12.2012 06:55:03

Re: Arbejdstilladelse - uddannelse til konen

Indlæg af mua » 13.04.2014 23:48:59

Tak for jeres svar. Har også selv tjekket op på forskudsopgørelse, mener heller ikke at der står noget med uddannelsesfradrag.
Fundiver: Det er en forholdsvis lang proces, eftersom hans kone gerne vil starte på uddannelsen nu.
Han havde også følgende spørgsmål:
Den virksomhed han arbejder i, hvis de eksempelvis lægger ud for hans kones uddannelse, og trækker det beløb der nu skal trækkes fra i skat (fra hans brutto løn), er det rent juridisk lovligt, findes der en lov omkring dette ?

Det ser ikke helt lyst ud, men vi prøver at blive klogere på al den information vi kan få.
Tak for jeres tid og ikke mindst svar.

Besvar