Au Pair der gerne vil blive i DK, hvad er reglerne?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SunCaro
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16.07.2013 09:37:29

Au Pair der gerne vil blive i DK, hvad er reglerne?

Indlæg af SunCaro » 16.07.2013 09:54:09

Hej med jer

Jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg har igennem et års tid været kæreste med en pige fra Colombia. Hun har været i DK som AuPair i ca. 14 måneder, desværre ikke hos en god familie. Det skal hertil siges at hun arbejder ca. 10 timer om dagen 6 dage om ugen.. Ja allerede der burde man jo have stoppet kontrakten hurtigst muligt..
Dette har resulteret i at hun i går aftes (igen) blev truet med både det ene og det andet.
Efter dette valgte hun at bede dem om at ophæve kontrakten. Dette forstår jeg fuldt ud, og kan følge hende 100%, det er ikke småting hun har skulle finde sig i..

Nå men hvorom alting er så vil hun gerne blive i DK.
1. Hvad er der af muligheder? Hun vil gerne studere, men kan hun få lov til det?
2. Alternativt vil hun gerne have et arbejde, hvordan er reglerne her?
3. Kan man finde en ny værtsfamilie, hvor hun kan være, og i så fald hvor?
4. Kan vi komme udenom at gifte os? Vi vil gerne giftes, men på et tidspunkt hvor vi selv føler det er rigtigt at gøre. Det er klart, er det eneste mulighed, så gør må det blive løsningen.

SU. Da det haster temmelig meget :-(

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Au Pair der gerne vil blive i DK, hvad er reglerne?

Indlæg af mh1 » 16.07.2013 17:26:54

1. Der er næppe optag på studier nu, og hun kan ikke få en opholdstilladelse til et studie, hun ikke er optaget på - og mon ikke hendes værstfamilie vil være mere end hurtige til at meddele US, at hun er stoppet og hende opholdsgrundlag dermed væk?

2. Læs her: http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/au_pair/

3. ditto.

Hun bør henvende sig til au-pair kontoret, for 'hendes' familie bør komme på den sorte liste, så de ikke kan udnytte andre.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar