Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mariendal
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01.02.2013 20:56:06

Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af Mariendal » 09.02.2013 15:35:08

Først tak til alle der frivilligt hjælper os andre herinde.

Min kæreste fra Colombia ønsker at udføre 1-2 års au pair i Danmark og min familie har tilbudt at have ham boende. Min farbror bor i en lejlighed i København (4 værelses) og bor der med sin kæreste, der har sin dreng på 14 boende også. De er ikke gift, men har boet sammen i lejligheden i 5-6 år. Kæresten, der før boede i en lejlighed i samme blok og andelsboligforening har stadig sin lejlighed 8 husnumre derfra. Der er godt nok 4 værelser i lejligheden, men ingen af disse har de let ved at konvertere til et ekstra soveværelse til min ven. I stedet tilbyder de at han kan bo i kærestens lejlighed i samme blok og stadig hjælpe til i deres.
Er dette lovligt - skal han rent faktisk bo inde i deres fælles lejlighed? Hvor meget tjekker de op på netop disse ting - kommer de rent faktisk ud og inspirer lejligheden og rummet, hvor ens au pair skal bo, eller hedder det sig blot at der skal være dette ekstra rum? Hvis ja, hvem kommer - politiet, et agency eller blot myndighederne?
Endnu et bump på vejen - jeg tror måske, at drengen ikke officielt har bopæl hos min farbror, men han har jo boet der i mange år.

Et lille spørgsmål til - der står at han ikke må arbejde for en arbejdsgiver udover de huslige pligter han får tildelt som au pair. Må han sælge ting - såsom tøj han selv syer? Ikke at han ønsker at omgå skat, men bare for at tjene de ekstra lommepenge. Eksempelvis har vi jo i Danmark sider som trendsales.dk og dba.dk , hvor man kan sælge brugt tøj .. der sælger vi jo selv tøj osv. Måtte han sælge der, eventuelt ved at opgive noget til skattefar? Vi vil gerne gøre det hele lovligt, så det ville være super at vide hvad man må, og hvad man ikke må.

Det er da forresten helt okay at han kender mig, når han ansøger om visa og at jeg henviser ham til min familie - ikke? Det er ikke sådan, at staten kan sige, at det virker planlagt, fordi vi kender hinanden på forhånd. Så længe vi ikke bryder reglerne.

På forhånd mange mange tak! Christian

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af skaanebo » 09.02.2013 17:30:43

Hej Christian.

I nogle andre indlæg overvejer du at flytte til Sverige i stedet. Jeg vil nok mene, det vil være den letteste løsning. Dette med at gøre din kæreste til au pair i Danmark under de forhold, du her skitserer, vil blot give en masse problemer. Som nævnt stilles overhovedet ingen krav i Sverige til kærestepar. Og når I har giftet jer eller har boet sammen i mindst 18 måneder, kan I også gøre brug af EU-retten til at flytte videre til Danmark, hvis I opfylder betingelserne i øvrigt, herunder til at du er arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler. Men som nævnt: Sverige ligger åbent for jer. Hvorimod det lyder som om, der vil være en masse problemer i at få din kæreste til DK som au pair hos din farbror.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af mh1 » 09.02.2013 20:36:04

Fra nyidanmark:

"Værtsfamilien skal bestå af mindst én forælder og mindst ét hjemmeboende barn under 18 år. Barnet skal være registreret i Det Centrale Personregister som bosiddende på værtsfamiliens adresse."

"Au pair-personen skal have eget værelse (beboelsesrum) i værtsfamiliens bolig."

"En au pair-person får opholdstilladelse, men ikke arbejdstilladelse, da de opgaver, au pair-personen varetager hos værtsfamilien, ikke regnes som arbejde."

"Selvstændigt erhverv

En udlænding har mulighed for at få opholds- og arbejdstilladelse for at drive selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark."

Sammenlagt giver det et klart billede af, at den plan du/I har lagt ikke duer.
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af closed1 » 09.02.2013 22:05:31

Og man skal jo også huske, at man skal bo et sted hvor der er træer og lygtepæle hvor us og politiet kan kravle op i for at tjekke hvem der er hvor for at man kanleve op til at have en aupair . Man må jo nok også regne med at både kommunen , politiet, samt 2 til 4 fra udlændinge service , kan komme på uandmeldt besøg 24/7 . For at tjekke om aupaieren har en forsvarlig seng med der tilhørende dyne og i vinterhalvåret en varmedunk .

Mariendal
Indlæg: 5
Tilmeldt: 01.02.2013 20:56:06

Re: Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af Mariendal » 10.02.2013 02:20:33

Tak for jeres svar. Jeg forstår udmærket, hvad I mener.
Måske er løsningen med min farbror ikke så god - og ja, rent faktisk umulig.
Men jeg synes faktisk også at Sverige-løsningen er ret dum. Det kan godt være, at vi kan være sammen, men...
Der er nogle ting, jeg dog må udpege ved Sverige-løsningen, som jeg ikke selv just finder interessant.
- der skal hver dag pendles frem og tilbage, for jeg arbejder på hotel. Mine arbejdstider er fra 7 om morgenen til 15.30 eller 15 til 23, hvilket vil sige at jeg, hvis jeg bor i Sverige kommer hjem MEGET sent eller skal op MEGET tidligt.
- venner har ikke stor interesse i at betale mange penge for at besøge mig. Det er dyrt for en studerende at skulle til Sverige. Så bliver man ensom.
- min kæreste kan arbejde i Sverige, ja, det er godt. Men han lærer svensk, ikke dansk. Og det smarte ved au pair ophold er jo netop, at han lærer dansk og på den måde forbereder sig på at kunne flytte permanent til Danmark, når han er fyldt 24.

___
Når det er sagt, har jeg en anden farbror i Hørsholm. De har to børn på hhv. 10 og 12 og kunne også godt bruge en au pair. De har masser af plads og vil sikkert også godt gøre mig den tjeneste at tage ham som au pair.

Det synes jeg selv, er en bedre løsning end at skulle flytte til et andet land og er det ikke også det mange reklamerer med herinde er en god løsning for at kunne få lov at være sammen - hvem ved, måske bliver loven ændret igen inden der er gået to-tre år, de er jo ret gode til at ombestemme sig de danske politikere.

__
@mh - ja, jeg havde læst netop de der.
Men der står også:
Før au pair-personen har fået opholdstilladelse er flg. ulovligt:
Alt arbejde for værtsfamilien
Alt arbejde for andre end værtsfamilien

Efter au pair-personen har fået opholdstilladelse er flg. ulovligt:
Arbejde for værtsfamilien udover max 5 timer pr. dag/6 dage om ugen.
Udførelse af andre opgaver end huslige opgaver for værtsfamilien.
Alt arbejde for andre end værtsfamilien.


Der står ikke nævnt at det er ulovligt at arbejde for sig selv. Du skriver;
""Selvstændigt erhverv
En udlænding har mulighed for at få opholds- og arbejdstilladelse for at drive selvstændig erhvervsvirksomhed i Danmark."

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener her. Men der står jo blot nævnt at han ingen arbejdsgiver må have.


Tak for hjælpen alle sammen. Jeg sætter virkelig stor pris på det!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af mh1 » 10.02.2013 09:13:03

"Arbejde for sig selv" = selvstændigt erhverv.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tjekkes der på au pair? Arbejde/bopæl

Indlæg af skaanebo » 10.02.2013 10:10:37

Hej Christian.

Der er 10.000, som dagligt pendler mellem Malmø og København over Øresundsbroen. Man kan altså godt passe et job i København og bo på den anden side af vandet. Det tager 30-45 minutter at køre med offentlige transportmidler. Det svarer til at bo i Roskilde eller Helsingør og arbejde i København. Og togene kører hvert 20. minut og i myldretiden hvert 10. minut. Om natten en gang i timen. Klart det koster en del at få besøg af danske venner, som ikke har et pendlerkort, så man skal selv være opsøgende og måske besøge dem i Danmark i stedet for. Men der er altså tusinder af danskere, som er flyttet over Øresund, og som trives fint med det. Leveomkostningerne i Sverige er også stadig ca. 20 % lavere end i Danmark.

Men hvis I hellere vil gøre brug af aupair-ordningen, så er det jo bare med at komme i gang med papirarbejdet.

Besvar