kørekort I sverige..

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Bibi
Indlæg: 4
Tilmeldt: 02.12.2012 23:29:08

kørekort I sverige..

Indlæg af Bibi » 14.12.2012 00:35:46



Hej Alle

Håber I kan hjælpe med at besvare nogle af mine spørgsmål. er nemlig lidt i tvivl.



Jeg og min mand bor i Sverige. (malmø) vi har søgt ''opholdskort'' efter EU regler.

1)vil det sige han få pas efter 5år?? det hedder vist ''uppehållskort'' på svensk.
Hvad er så uppehållstillstånd?? hvad er forskellen?

2) Kan min mand godt starte til kørekort, når hans sag er under behandling eller må han vente til at han få personnummer???? (det kan tager vist tage lidt tid)

3) er det en dårligt, hvis min mand søger både uppehålsskort (opholdskort) og uppehållstillstånd (opholdstilladelse) har hørt det andet er under svenske regler og uppehållskort er under EU regler, så vi har nok søgt rigtigt. er der nogle der ved om det tager mindre behandslingstid ved at søge ''uppehållskort'' end det andet. Håber I kan besvare mine spørgsmål- Venter spændt :)))



Vh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: kørekort I sverige..

Indlæg af mh1 » 14.12.2012 09:16:25

Din mand får IKKE svensk pas, bare fordi han har boet i Sverige i 5 år.

Uppehålskort er et kort, der viser at man har ret til ophold. Efter 5 års ophold på et tidsbegrænset EU-opholdskort kan man få et permanent opholdskort.

Efter 5 års ophold i Sverige, og med enten et permanent opholdskort ELLER en permanent opholdstilladelse efter svenske regler kan man ansøge om svensk statsborgerskab.

Nej, det er åbenbart blevet helt almindeligt at man søger efter begge regelsæt samtidigt - ægtefællen må jo godt vente i Sverige, når man søger efter EU-regler, men ikke, hvis man søger efter svenske. Man må godt søge efter begge samtidigt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar