Turist: Mængde af kredit/kontanter + 90 dages regel

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
gubbar
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.12.2012 13:06:27

Turist: Mængde af kredit/kontanter + 90 dages regel

Indlæg af gubbar » 04.12.2012 13:12:34

Hejsa!

Min mexicanske forlovede kommer til Danmark slut december. (Endelig! Hun er savnet!)
Hun følges på rejsen med sin søster (som er på ferie i Mexico lige nu), som har midlertidig opholdstilladelse her i DK, da hun er gift med en dansk mand plus de har to børn.
Hvor mange penge skal hun have med sig? De rejser ind via Madrid og så til København.
Formålet er at besøge søsteren samt selvfølgelig mig.
Min forlovede nævnte at vi nok ikke skulle lave flybilletten på 3 måneder (90 dage på turistophold), men kun på en måned og så skifte datoen når hun var her.. ellers kunne immigrationmyndighederne godt blive meget spørgende til hendes ophold, kontanter osv. Der er intet fordækt, og jeg skal nok sørge for hende - vi gider bare ikke have problemer. Har I nogen erfaring med at booke billetten op til 85-88 dage?

Endeligt - søsteren skal snart skilles fra sin danske mand. Bør grundlaget for hendes ophold her i Danmark i stedet være at hun besøger mig? Jeg prøver at afdække alle risici, der måtte være for at at min elskede ikke kommer ind i landet :-)

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Gubbar :)
Senest rettet af gubbar 04.12.2012 13:29:20, rettet i alt 1 gang.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Turist: Mængde af kredit/kontanter + 90 dages regel

Indlæg af mh1 » 04.12.2012 22:37:56

Du skriver et brev til din kæreste, hvor der står at du glæder dig vildt og inderligt til at hun kommer og selvfølgelig skal bo hos dig i alle de 90 dage, hun må være i DK visumfrit.

Du skriver omhyggeligt din fulde adresse, og dit telefonnummer - evt. flere du kan træffes på, som fx din arbejdstelefon, og din kæreste skal så have dette fæstnet til sit pas med en papirclips.

Bliver der nogen spørgsmål - hvad jeg ikke tror der bliver - så hiver hun brevet frem og evt. et billede af jer to sammen, og beder pasbetjenten ringe til dig for at høre dig bekræfte at du står udenfor og venter på hende.

Din kæreste er pænt klædt på i ikke alt for nedslidt tøj og sko, men tøj der passer til december i DK, og har sin bagage i en kuffert, ikke en gammel majssæk.

Hun bør have penge på sig, gerne ca. 100 € eller US$, og har hun også visa- eller mastercard skulle det være fint nok.

Jeg rejser 2-4 gange om året fra Tyrkiet til DK, og har endnu ikke set, at nogen af ikke-euborgerne der er med samme fly som jeg skulle være blevet bedt om at vise hverken deres flybillet, pengebeholdning eller kreditkort når de kommer til den danske paskontrol, så jeg ville da spare ombookningsgebyret.
mh
Rådgiver for ÆUG

gubbar
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04.12.2012 13:06:27

Re: Turist: Mængde af kredit/kontanter + 90 dages regel

Indlæg af gubbar » 05.12.2012 00:42:12

Hej Mh!

Tak for dit svar! :-)..
Rigtige gode pointer - jeg laver en mail til hende og finder et godt billede frem.
Hun blev krydsforhørt sidste gang hun skulle ind i DK, hvor hun skulle vise sit kreditkort osv. og det var kun ved en måneds ophold.. vi satser og laver den på en 85 dages tid :-).

Tøj og kuffert: Check! Det er noteret.. hun er en velklædt pige, så den del skal nok gå godt. 100 euro - check... mente bare jeg så et krav et sted med 65euro per dag... og ved 85 dage, så er det dælme mange penge :-)... Og der fandt jeg den så:
http://www.mediavisa.net/schengen-means ... stence.php ... 350 kroner per dag.. det er jo absurd... satser på at når hun skal følges med sin søster hjælper det på det.. :)

Tak Mh!
mh skrev:Du skriver et brev til din kæreste, hvor der står at du glæder dig vildt og inderligt til at hun kommer og selvfølgelig skal bo hos dig i alle de 90 dage, hun må være i DK visumfrit.

Du skriver omhyggeligt din fulde adresse, og dit telefonnummer - evt. flere du kan træffes på, som fx din arbejdstelefon, og din kæreste skal så have dette fæstnet til sit pas med en papirclips.

Bliver der nogen spørgsmål - hvad jeg ikke tror der bliver - så hiver hun brevet frem og evt. et billede af jer to sammen, og beder pasbetjenten ringe til dig for at høre dig bekræfte at du står udenfor og venter på hende.

Din kæreste er pænt klædt på i ikke alt for nedslidt tøj og sko, men tøj der passer til december i DK, og har sin bagage i en kuffert, ikke en gammel majssæk.

Hun bør have penge på sig, gerne ca. 100 € eller US$, og har hun også visa- eller mastercard skulle det være fint nok.

Jeg rejser 2-4 gange om året fra Tyrkiet til DK, og har endnu ikke set, at nogen af ikke-euborgerne der er med samme fly som jeg skulle være blevet bedt om at vise hverken deres flybillet, pengebeholdning eller kreditkort når de kommer til den danske paskontrol, så jeg ville da spare ombookningsgebyret.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Turist: Mængde af kredit/kontanter + 90 dages regel

Indlæg af mh1 » 05.12.2012 08:25:19

Folk, der skal have visum, skal enten have de ca. 350 kr/dag ELLER en sponsor = fx den kæreste, eller de familiemedlemmer, de skal besøge.

Det samme må gælde for dem, der er visumfri: ENTEN penge på lommen ELLER en sponsor.

Forresten kom min mand i tanke om, at første gang han rejste ind med sit spritnye grønne pas (= visumfri i Schengen i 90 dage) blev han spurgt om han havde en returbillet, men de var da bedøvende ligeglade med, at han skulle blive 90 dage, og spurgte ikke efter hverken sponsor eller penge på lommen. En gang spurgte pasbetjenten, hvor han skulle hen, og nikkede bare da min mand svarede 'Århus'.

Når din kæreste har været i DK før, så tror jeg ikke hun får problemer denne gang, og da slet ikke hvis hun både har dit brev og sin søster ved hånden. Bare sørg for at søster er med på at hun skal bekræfte, at din kæreste skal besøge DIG, så de ikke kommer til at stå og evt. give to modstridende forklaringer.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar