Studieophold på schengenvisum

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cba8200
Indlæg: 1
Tilmeldt: 22.08.2012 13:47:59

Studieophold på schengenvisum

Indlæg af cba8200 » 22.08.2012 14:03:04

Hej,

Jeg håber I kan hjælpe mig herinde!

Jeg er kæreste med en marokkaner, som har taget sin uddannelse og studeret i Frankrig siden 2008. Han har fransk opholdstilladelse og dermed Schengenvisum til DK i 90 dage.

Hans universitet i Frankrig har en Erasmusudvekslingsaftale med Aarhus Universitet, som han er blevet optaget på og som han er ved at starte på nu.

Vi fik fra Aarhus Universitets side, at vide at han bare kunne komme til DK og skulle indskrives på lige fod med andre EU-studerende, fordi han 1) var i Erasmusudveksling og 2) havde fransk opholdstilladelse.

Han kommer til DK d. 8 aug og tager så i forgårs sammen med de andre EU-Erasmusser til registreing hos Statsforvaltningen. Her får han så den noget chokerende nyhed, at han IKKE kan blive registreret, men skal søge om studieopholdstilladelse hos Udlændingestyrelsen, fordi han er ikke-EU-borger af nationalitet.

Vi har nu kigget på det og har styr på det meste af den nødvendige ST1-ansøgningen, som vi indleverer på tirsdag.

Det, vi er i tvivl om nu, er

1) Kan han starte på studiet i DK, mens ansøgningen bliver behandlet? (Der er op til 2 måneders ventetid)

2) Hans franske opholdstilladelse udløber d. 26. sep 2012 - altså om 1 måned. Hvad skal han gøre, hvis han ikke får svar på ansøgningen inden da? - Mao. opholder han sig ulovligt i DK efter 26. sep. selvom han har en ansøgning under behandling?
- Han har en ny ansøgning parat til behandling i Frankrig, hvor han jo stadig er indskrevet på universitetet, men den vil ikke ligge klar før et par uger inde i oktober.

Håber det giver mening, og håber I kan hjælpe!
Jeg har prøvet at snakke med Udlændigestyrelsen, men de kan åbenbart ikke finde ud af det, når det er flere ting såsom Schengenvisum og studieopholdstilladelse, der falder sammen..

Mvh. A.

Besvar