Nogen der har erfaring med/og fået ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft?

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Nogen der har erfaring med/og fået ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft?

Indlæg af MajaXX » 15.11.2016 15:59:07

Hej!

Nogen der har erfaring med/og fået ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft og som kan hjælpe mig med nogle tvivlsspørgsmål?

Min kæreste skal skilles, og i den forbindelse inddrages hans opholdstilladelse i løbet af 2017. Han har været ansat på samme arbejdsplads i 2+ år og ønsker at ansøge om "Ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft".

Skal vi benytte ?;
AR1 (Ansøgning om opholds- og arbejdstilladelse som lønarbejder )
eller
AR3 formularen (Ansøgning om forlængelse af opholds- og arbejdstilladelse som lønarbejder )

Ingen af formularerne henviser til denne type opholdstilladelse (ikke ved navn i hvert fald) og på AR1 hvor man skal vælge type, kan den ikke vælges og der ligges op til at man ikke allerede er i Danmark med en anden opholds - og arbejdstilladelse.

I AR1 står der ligeledes at ens ansøgning vil blive afvist, hvis man har fået inddraget sin opholdstilladelse (hvilket han jo vil få ved skilsmisse)

Jeg kan ikke læse om 7 dages ansøgningsreglen i hverken AR1 eller AR3.

Jeg kan ikke finde svar på mit spørgsmål på Nyidanmark eller herinde.
Links jeg har kigget på;
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... bejder.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... soeger.htm
https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... bejder.htm

Hvornår vil I anbefale han ansøger? Kan han først gøre det når hans nuværende ophold ved familiesammenføring er trukket tilbage?
J

Pft. for hjælpen, vi står lidt i en presset situation så alt der kan give lidt ro i sindet er guld værd :)

MajaXX
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.09.2016 07:59:21

Re: Nogen der har erfaring med/og fået ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft?

Indlæg af MajaXX » 18.11.2016 12:33:43

Jeg endte med at ringe derind.

Man skal benytte AR1 og så skal der skrives i kommentar feltet at det er mhb. på fastholdelse af udlandsk arbejdskraft, da man ikke kan krydse denne mulighed af.
Derudover, skal der vedlægges lønseddler, kontrakt og et bekræftelses brev fra arbejdsgiver om at man fortsat er ansat, og dette må max være 30 dage gammelt.

Fik også bekræftet, at der kan ansøges allerede når skilsmisse er gået igennem, de anbefalede på det tidspunkt eller når partshøringen blev fremsendt- så det er rart at vide at vi kan ansøge uden at have en deadline på 7 dage (specielt når arbejdsgiver skal involveres)

Kan i øvrigt dele, at det koster ca. 4000 kr. og tager ca. 2 mdr. at få behandlet.

Teddy
Indlæg: 5
Tilmeldt: 09.04.2021 19:40:38

Re: Nogen der har erfaring med/og fået ophold ved fastholdelse af udlandsk arbejdskraft?

Indlæg af Teddy » 10.04.2021 12:37:07

Hej Maja

Nu ved jeg godt, at der er gået over 4 år siden dit sidste indlæg, så jeg ved ikke om, du kommer til at se min besked, men jeg giver det et skud alligevel.

Jeg står i en lignende situation, hvor jeg skal skilles og vil gerne søge om arbejdstilladelse (beløbsordning) før vores skilsmisse er gået igennem. Mit spørgsmål er: kan man få lov at blive i landet "automatisk" selvom ens oprindelig opholdstilladelse (familiesammenføring) bliver indraget eftersom man har en anden opholdstilladelse at falde tilbage på?

Forresten, jeg håber, det lykkedes jer til sidst at få styr på jeres situation.

På forhånd tak for svar.

Venlig hilsen

Teddy

Besvar