Obs Sverige nye ændringer

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar [phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable
kirsten
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Obs Sverige nye ændringer

Indlæg af kirsten » 31.12.2007 20:43:28

Hej Alle og godt nytåt.

Her er lidt nyt som vi er stødt ind i det sidste år....

vi har været i sverige siden juli 2005 og min mand fik et job i august 2007 hos en svensk arbejdsgiver som han selv fandt efter megen søgen.
Da vi via Arbetsformedligen i Stora Nygatan - som min mand er tilknytet - skulle vi udfylde en blanket som berettiger arbejdsgiveren til statsstøtte til udlændinge som har været uden job i 2 år fandt vi ud af at den svenske stat har taget denne støtte bort for EU-borgeres ægtefæller i foråret 2007.......

Vi har det der hedder "Beslutklass L 6 " og vi fandt ud af at der er mange "Beslutklass" i Sverige som der gives statsstøtte til - MEEEN denne er altså taget bort. Dette bevirker jo at den svensk arb.giver bliver lidt mindre villig til at ansætte folk......Vi har dog fået god støtte fra sagsbehandlerne på Store Nygatan

Endvidere blev jeg svensk medborger efter 2 år her og vi søgte så via de nationale svenske regler familiesammenføring i 22 nov d.å - og fik AFSLAG d 30 nov ( de er hurtige ) .......IGEN en ny lov. Fra 30 april 2006 kan en 5 årig EU-opholdstilladelse IKKE "Återkallas" som Migrationsverket skrev til os. Jeg kontaktede pågældende sagsbehandler og der er intet ændret i min mands opholdstilladelse. Han kan stadigvæk søge PUT sommer 2010. Jeg har set her at nogen er kommet igennem med svensk FS - men vi kunne altså ikke . Og idet det ikke er et "afslag" i den forstand- migrationsverket har jo ikke nægtet min mand PUT - kan det heller ikke ankes....

Rigtigt godt nytår til alle

Hilsen Kirsten

skaanebo
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/vendor/twig/twig/lib/Twig/Extension/Core.php on line 1275: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable

Indlæg af skaanebo » 01.01.2008 10:53:47

Hej Kirsten.

Tak for dine erfaringer! Det er rart at få at vide, når praksis ændres.

Som jeg læser dit indlæg betyder det, at har man søgt efter EU-reglerne, kan man ikke længere ændre sin partners opholdsgrundlag, selv om du som dansker er blevet svensk statsborger efter 2 år. Det har naturligvis en betydning, hvis man havde troet, at man kunne komme under de socialt mere gunstige nationale svenske regler.

Det gode spørgsmål er så, hvad der sker, hvis man i jeres tilfælde skulle være uheldig at miste sin indkomst og grundlaget for EU-opholdsbeviset dermed bortfalder. Vil man så kunne søge efter de nationale svenske regler og blive i Sverige?

Ændring af praksis rejser altid en masse spørgsmål... Det korte af det lange er vel blot, at man er bundet af det valg, man foretager, når man søger opholdstilladelse i Sverige og ikke kan ændre det efterfølgende...

Malmöherewecome

Indlæg af Malmöherewecome » 02.01.2008 14:42:08

Det er en skam at de regler er blevet lavet om.

Det betyder vel også at det ikke længere er muligt at få statsborgerskab efter 4 år, ved at den danske statsborger skifter til svensk statsborgerskab osv.. ?

kirsten

Indlæg af kirsten » 04.01.2008 00:44:31

Hej Skaanebo.

Nej man kan ikke længre ændre sin ægtefælles opholdsgrundlag selv om man er svensk medborger .
Som Migrationsverket skrev til mig blev loven ændret 30 april 2006.

Men skulle nogen ha' mod på det så ring og hør med Migrationsverket så man undgår en forskrækkelse...........

Dit andet spm må stå ubesvaret. Men mon ikke der er en undtagelse fra reglen om udvisning, HVIS man skulle være så uheldig at miste sin indkomst ex.v ved kritisk sygdom......

Og nej min mand kan ikke søge svensk medborgerskab efter 4 år. Han kan søge om PUT sommeren 2010 - og derefter svensk medborgerskab. Også selv om jeg er svensk nu.

Det er vel stramninger det handler om i bund og grund. Muglighederne er blevet mindre........

Mange hilsner Kirsten

kirsten

Indlæg af kirsten » 04.01.2008 00:48:56

Hej Skaanebo.

Nej man kan ikke længre ændre sin ægtefælles opholdsgrundlag selv om man er svensk medborger .
Som Migrationsverket skrev til mig blev loven ændret 30 april 2006.

Men skulle nogen ha' mod på det så ring og hør med Migrationsverket så man undgår en forskrækkelse...........

Dit andet spm må stå ubesvaret. Men mon ikke der er en undtagelse fra reglen om udvisning, HVIS man skulle være så uheldig at miste sin indkomst ex.v ved kritisk sygdom......

Og nej min mand kan ikke søge svensk medborgerskab efter 4 år. Han kan søge om PUT sommeren 2010 - og derefter svensk medborgerskab. Også selv om jeg er svensk nu.

Det er vel stramninger det handler om i bund og grund. Muglighederne er blevet mindre........

Mange hilsner Kirsten

chris

Indlæg af chris » 04.01.2008 19:00:44

hmm. jeg har her lige inde jul været på migrationverket og der spurgte jeg om det var muligt at jeg skiftet til svensk medborgerskab og derefter kunne søge på ny med min mands opholdstilladelse og det svarede de ja til hende jeg altså snakkede med. men hvem ved og det er rigtigt hvad hun har svaret mig. for et er et svar et andet er en afgørelse.

men tak for info.

jeg gad godt vide hvor mange vi er der rykker fra dk her over er vi sådan en kæmpe byrde for det svenske samfund at lidt støtte til vores ægtefællers arbejdsgiver skal tages fra det er da at diskreminere os. det er i forvejen svært for vores ulandske ægtefælder at fåå arbejde skal de så yderlig have problem fordi andre igen bliver favoriseret med mere tilskud til arbejdsgiverne. det er da hul i hovedet.

man får jo ikke en ordenlig integration på den måde. min mand har kun gået her hjemme i 2 måneder uden arbejde, men han vil da få det meget bedre med et arbejde uanset hvad det måtte være.

Christina Bonita

Milud

Indlæg af Milud » 23.01.2008 21:14:33

Hej allesammen,

Jeg har et spørgsmål der relaterer sig til det oprindelige i tråden..

Kan man starte med at søge efter svenske regler, og derefter skifte til EU-regler, hvis sagen tager for lang tid el. man få et afslag af en el. anden grund?

Det er fordi man får bedre økonomisk sikkerhed ved de svenske, men sker der noget problem (fx. schengen-visum udløber før afgørelsen) vil det være rart at vide om man senere kan skifte til (hurtigere) EU-ret?

På forhånd tak!

Mvh. Milud

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 23.01.2008 21:32:15

Den eneste grund til, at man kan få afslag efter de nationale svenske regler er mistanke om proforma og tvangsægteskab. Derfor giver det ingen mening, hvis man først har fået afslag, dernæst at søge efter EU-regler. Man skal stadig kunne bevise, at man har indgået forholdet af egen fri vilje, og at det er ægte kærlighed, også hvis man efterfølgende vil forsøge at søge efter EU-regler.

I øvrigt kan man jo ikke søge efter de nationale svenske regler, mens man opholder sig i Sverige på et Schengen-visum, så det problem vil slet ikke opstå.

Milud

Indlæg af Milud » 24.01.2008 22:06:41

Tak for hurtig svar, Skannebo :)

Jeg tror nu ikke de vil mistænke kærligheden.. problemet er mere ventetiden.

Det overrasker mig det du siger mht. Schengen-visum?!
Er det simpelthen en regel/lov der siger det, at man på ingen måde kan opholde sig i Sverige mens sagen afgøres?!

På forhånd tak :)
mvh.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 25.01.2008 09:14:22

Ja, de svenske regler er skruet sådan sammen, at man ikke kan søge om opholdstilladelse i Sverige, mens man opholder sig i landet på et turistvisum - man SKAL søge fra sit hjemland eller der, hvor man har sin faste adresse. Kun i ganske særlige tilfælde vil man kunne søge om dispensation fra de regler.

Milud

Indlæg af Milud » 25.01.2008 20:11:54

Ok.

Undskyld hvis det er dumme spm. jeg kommer med, men hvad med hvis konen er i frankrig (1-års studie schengen-visum), søger derfra via svenske regler, og derefter besøger sverige?

Det er en jeg dansker jeg kender der står i denne situation (han er flyttet til SE for at starte proceduren). Han spørger:

1)
is it forbiden to visit sweden while the procedure is taking place. Let's say She went to france and started the procedure.. can't she just visit me from time to time.. like a couple of weeks here and a couple of weeks there. Must she never ever enter the teritory of sweden while the procedure isn't finished?

2)
What about Denmark, can she come to visit Denmark on a tourist visa.. and while in Denmark can't she just cross the Border for a couple of hours? or a couple of weeks :P ?

Mvh. Nizam

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 26.01.2008 16:55:52

Når din kone bor i Frankrig og har et Schengen-visum eller en fransk opholdstilladelse, kan hun naturligvis frit rejse rundt inden for Schengen-området i op til tre måneder ad gangen, herunder også besøge Danmark og Sverige.

Men hun skal en tur på Sveriges ambassade i Paris for at indgive sin ansøgning om opholdstilladelse i Sverige, hvis I ønsker at søge efter de nationale svenske regler. Og det efterfølgende interview vil foregå på ambassaden i Paris. Det betyder også, at det ikke er særlig smart at rejse væk fra sin hjemadresse i længere tid, da der jo kan komme brev fra ambassaden om tidspunktet for interviewet.

Besøgsvisum gives normalt ikke, hvis man har indgivet ansøgning om opholdstilladelse i Sverige, men da din kone jo allerede har en opholdstilladelse i Frankrig, skal hun jo ikke søge om noget nyt visum til Sverige, så derfor får I ingen problemer med besøg i Danmark eller Sverige.

Besvar