Dokumentation for samliv

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
evamaria
Indlæg: 40
Tilmeldt: 31.07.2011 14:07:06

Dokumentation for samliv

Indlæg af evamaria » 13.06.2012 12:52:44

Hej

Jeg (dansker) og min mand har søgt om opholdskort efter EU reglerne efter 5 måneders ophold i sverige. Nu 6 måneder efter indlevering af ansøgning er vi blevet kontaktet fordi us gerne vil se dokumentation for at min mand har været i sverige med mig. Jeg er i tvivl om den dokumentation vi har er nok og ville høre hvad i kloge mennesker synes.
Det eneste dokumentation vi havde indleveret ved ansøgningen er at både hans og mit navn står på lejekontrakten.
Nu prøver jeg så at skrabe sammen hvad jeg ellers har:
Vi søgte om personnummer lige da vi kom til sverige. Han fik afvist sin ansøgning fordi han manglede et opholdskort og jeg blev bedt om at sandsynliggøre at jeg ville blive der 1 år. De breve er desværre blevet væk. Min mand skrev så at han trak sin ansøgning tilbage i håb om at det ville gøre min ansøgning lettere at behandle så jeg hurtigt kunne få personnummer og vi kunne søge opholdskort. Men da jeg var på studieophold som udvekslingsstuderende fandt de det ikke sandsynligt at jeg ville blive der i 12 måneder. Brevet med denne afvisning samt et brev til min mand hvor de skriver at han har trukket sin ansøgning tilbage har vi.
Efter al denne ballade søgte vi så opholdskort på migrationsverket. Vi fik at vide at vi ville få tilsendt en kvittering men den så vi aldrig. Vi kontaktede per mail 2 måneder før vi rejste hjem men fik først svar ugen før hjemrejsen. Her skriver de at de ikke kan finde ansøgningen og at vi skal kontakte dem hurtigst muligt. Da vi jo er ved at rejse hjem gør vi ikke mere ved sagen.

Synes det er meget svært at vurdere om det her vil være nok dokumentation for at han har været sammen med mig. Så overvejer om jeg også skal sende vidne erklæringer fra vores udlejere der så os så godt som hver dag og evt. mine forældre der besøgte os. Vi har også billeder af os to sammen og rundt i det svenske landskab med kendte bygninger og svensk skrift. Men ved ikke om det vil gøre en forskel at sende det med.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Dokumentation for samliv

Indlæg af DBS » 13.06.2012 16:19:03

Du nævner slet ikke noget om konto udtog, der viser du har handlet ind, der hvor du har boet, du nævner heller ikke noget om leje kontrakt !

Prøve at kikke lidt rundt på forum her, og se hvad andre har nævnt de har sendt ind.

At I har et par fotos af det svenske landskab, og kopi af lidt mail udveksling, det kan jeg godt forstå at US ikke mener det er nok.

Du skal bevise at du reelt har boet og opholdt dig i SE, haft centrum for dine livs interesse.

Mvh DBS

evamaria
Indlæg: 40
Tilmeldt: 31.07.2011 14:07:06

Re: Dokumentation for samliv

Indlæg af evamaria » 13.06.2012 16:33:31

Det er jeg skam helt med på. Jeg har indsendt både kontoudtog samt dokumentation for at jeg har haft et studieophold i sverige. Ligesom jeg (som jeg nævner) har lejekontrakt på en et fremlejet værelse med både min mands og mit eget navn på. Sagsbehandleren fra udlændingestyrelsen sagde at det var rigeligt dokumenteret at jeg havde haft et faktisk og reelt ophold. Men hun manglede dokumentation for min mands ophold og det er det jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad skal være.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Dokumentation for samliv

Indlæg af DBS » 13.06.2012 16:59:35

Ahh undskyld læste ikke grundigt nok.

Vi vedlage i sin tid, kvitterings brev fra migrationsverket, vielses attest fra svensk rådhus, skolepapir for knægten, papir fra hendes lands ambasade i SE, kopi af hendes pas (visum indrejse SE, og visum indrejse til DK) famile bevis (hendes og knægtens personnummer)

Mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for samliv

Indlæg af fundiver199 » 14.06.2012 09:48:58

I må fremskaffe kvittering fra Migrationsverket på, at din mand har søgt om opholdskort. Den skulle I have haft udleveret, før I overhovedet forlod lokalet. Og det er primært ved hjælp af disse kvitteringer (eller det faktiske opholdskort, hvis man har nået at få det), at andre har løftet den nævnte dokumentationsbyrde over for Udlændingestyrelsen.

Hvis I ikke kan få den kvittering, fordi I allerede har forladt Sverige, så er I noget på Herrens mark, og jeg kan kun ønske jer held og lykke med sagen. Men det bør da være muligt at aftvinge Migrationsverket en erklæring om, at han søgte opholdskort den og den dato, hvis du bider dig lidt fat i struben på dem og insisterer. Du kan jo bare sige det, som det er, at du skal bruge den kvittering i forbindelse med en sag hos de danske myndigheder.

Prøv at ringe til dem og forklar sitautionen med det udgangspunkt, at med venlighed når man længst. Så løser det sig nok. Og hvis du møder problemer, så forklar høfligt, at det faktisk er jeres ret at få den kvittering jævnfør den klare tekst i opholdsdirektivet (2004/38 EU - læs det før du ringer, så du kan henvise til det rigtige afsnitsnummer mm.), og at I skulle have haft den "umiddelbart", hvorfor de sådan set har et meget gammelt udestående med jer, som de må se at få afsluttet.

Besvar