Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Sigvart
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30.05.2012 19:21:45

Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af Sigvart » 04.06.2012 10:55:19

Hei igjen,

Ifølge både deres veileidning og svar på min tidligere tråd: " Norsk student med Indonesisk forloved", så skal en erklæring om at jeg vil sørge for oss begge være tilstrekkelig når det gjelder våre finanser våre finanser.

Men statsforvaltningen nekter fortsatt for dette når jeg tar kontakt!
De påstår at en erklæring KUN er tilstrekkelig for selve student tillatelsen alene, mens når min ægtefælle skal medfølge, så må jeg allikevel dokumentere for våre midler.

Så jeg må igjen stille spørsmålet: Har de rett til å kreve dette?
Dersom ikke - hvordan skal jeg gå frem for å få Statsforvaltningen til å vedkjenne seg dette?

Eventuelt, er det noen som kan tale med Statsforvaltningen på mine vegne? - fundiver199 nevnte i min tidligere tråd at ÆUG har vært i saker for noen år siden når det gjaldt denne problemstillingen.

En siste bemerkning - dersom det viser seg at de har rett til å kreve dette av meg, så skal vi nok klare å dokumentere tilstrækkelige mideler, vi har jo tross alt ingen intensjoner om å sulte i Danmark. Men som jeg er sikker på at dere forstår, så ville det vært deilig å slippe den ekstra byråkratiske prosessen dette vil medføre.

takk for all hjelp

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2012 13:09:50

Det er ret underligt, at de ansatte på Statsforvaltningerne åbenbart ikke kender indholdet i et officielt dokument, der hedder "Vejledning til Statsforvaltningerne....", eller i det mindste siger til dig, at det ved de ikke, men de vil gerne undersøge det og herefter vende tilbage til dig.

Jeg er selv offentligt ansat sagsbehandler, og hvis vi på min arbejdsplads ikke kendte og fulgte de vejledninger, der er udstedt på vores eget område, og oven i købet gav borgerne forkert besked, så måtte vi hurtigt se os om efter et nyt job.

Du skal henvise Statsforvaltningen til afsnit 2.7.1 i vejledningen. Vend endelig tilbage, hvis de fortsætter med at fremture.

http://www.nyidanmark.dk/resources.ashx ... relsen.pdf

Sigvart
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30.05.2012 19:21:45

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af Sigvart » 04.06.2012 15:35:10

Jeg ser hva du henviser til og som du sier, det er merkelig at de ikke ikke er klar over dette - jeg selv klarte tilogmed å forstå det juridiske språket etter nøye lesning og kryssrefering mellom de ulike dokumentene.

Skal påpeke dette avsnittet til de slik du sier, så får vi se. Men får vel kanskje ikke gjort det før onsdag siden det er Grundlovsdag for dere i morgen, om det er en fridag da.

Takk igjen.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af DBS » 04.06.2012 16:01:58

Det er en fridag, her i DK :wink:

mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2012 05:22:44

I skal gøre det, at I udfylder en ansøgning og underskriver en erklæring om, at du vil forsørge din mand under hans ophold i Danmark, og tager hen til Statsforvaltningen og afleverer materialet i skanken sammen med anden relevant dokumentation for f.eks. dit studie og din bopæl i Danmark.

Og hvis de så fortsætter med at sige til jer, at I ikke lever op til kravene, eller at de skal bruge dokumentation for din økonomi, så skal du sige til dem, at så må de jo give dig et afslag med tilhørende begrundelse og klagevejledning, idet du selv mener, at I lever op til de økonomiske krav jævnfør afsnit 2.7.1 i den vejledning, du har printet ud og taget med hen til Statsforvaltningen. Og at I derfor naturligvis vil klage, såfremt I får et afslag med den begrundelse, at du ikke har dokumenteret din økonomi, eller at du "tjener for lidt".

Og så skal du insistere på, at I vil have en kvittering for modtaget ansøgning om opholdskort, før I forlader stedet. Kvittering for afleveret ansøgning skal således ifølge EU´s opholdsdirektiv udstedes umiddelbart.

Må jeg spørge, hvilken Statsforvaltning det er, I har talt med?

Sigvart
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30.05.2012 19:21:45

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af Sigvart » 06.06.2012 08:46:19

Hei fundiver199,

Nå har jeg nettopp vært på telefon med Statsforvaltningen i Hovedstaden.
Personen jeg snakket med var enten ikke klar over dette dokumentet eller ville ikke vedkjenne seg det, han refererte kun til EU-bekendgjørelsen paragraf 10, hvor det står at videre opphold til familiemedlemmer skal gjøres etter en konkret vurdering av hvorvidt søkerne kan forsørge seg selv.

Jeg forsøkte å fortelle ham at dette andre dokumentet tross alt er en veiledning til hvordan den enkelte saksarbeider skal forstå bekendgjørelsen. Men da ville han bare si: " Dere kan levere søknaden, så får vi se".

Fortalte da at jeg skal gjøre som du allerede har foreslått, ta med dette dokumentet i utskrevet format og at jeg ville klage på et eventuelt afslag dersom dette var begrunnet i mangel på økonomisk dokumentasjon.

Ved dette punktet har jeg gått fra å være forvirret til å bli noe forbannet.. Man skal da kunne forvente at offentlig publiserte veileidnings dokumenter blir overholdt.

Men nok en gang takk for hjelpen!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af fundiver199 » 06.06.2012 10:05:54

Sigvart skrev:Jeg forsøkte å fortelle ham at dette andre dokumentet tross alt er en veiledning til hvordan den enkelte saksarbeider skal forstå bekendgjørelsen. Men da ville han bare si: " Dere kan levere søknaden, så får vi se".
Ja og det er præcis, hvad I skal gøre. For kun ved at søge, kan man få en egentlig sagsbehandling med de dertil hørende rettigheder.

Sigvart
Indlæg: 8
Tilmeldt: 30.05.2012 19:21:45

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af Sigvart » 10.06.2012 21:09:33

Hei igjen Fundiver199,

Jeg oppdaget nå, ved ny gjennomlesning av Eu-opholdsbekendgjørelsen, at det jo er snakk om en ny bekendgjørelse enn den vejledningen referer til. Nå er det bekendgjørelse nr 474, som nevner at den gamle nr 322 er opphævet i sin siste paragraf. Gjelder da egentlig vejledningen fortsatt?

Tenkte jeg skulle høre med deg om dette, for kanskje det er grunnen til at de jeg har snakket med i statsforvaltningen ikke er i overensstemmelse med vejledningen?

Dessuten har jeg et annet spørsmål, hva krever de når det gjelder sygeforsikringen til min ægtefælle?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forvirret angående krav om "tilstrækkelige midler"

Indlæg af fundiver199 » 10.06.2012 21:52:16

Ja en vejledning kan og skal stadig anvendes som støtte ved tolkningen af en bekendtgørelse, selvom der i mellemtiden er kommet en ny bekendtgørelse, såfremt der ikke er kommet en ny vejledning også. Og dette gælder naturligvis især på områder, hvor den nye bekendtgørelse ikke har medført ændringer. Og da der jo ikke er kommet nye regler fra EU´s side, siden den nævnte vejledning blev lavet, kan man næppe forestille sig, at bekendtgørelse 474 har medført substansændringer, der skulle gøre vejledningen uaktuel på dette område.

Hvad der præcis er forskellen på bekendtgørelse 474 og 322, har jeg ingen ide om. Men et studie af de to bekendtgørelser vil givetvis føre til det resultat, at der er tale om nogle meget få og små ændringer som følge af en eller anden lov, Folketinget har vedtaget. Og som intet som helst har at gøre med, hvilke grundbetingelser, der skal være opfyldt for, at en unionsborger og dennes familie må bo i Danmark.

Det er ret normalt i Danmark, at både love og bekendtgørelser, om man så må sige, "skifter nummer" ganske jævnligt, men vel at mærke uden, at hele lovens eller bekendtgørelsens indhold af den grund er lavet om. Og derfor også uden, at der nødvendigvis laves en ny vejledning, hver gang der laves en ny bekendtgørelse.

Besvar