5 års visum til min tyrkiske mand! og hvad så nu???

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Canim
Indlæg: 1
Tilmeldt: 03.06.2012 20:44:54

5 års visum til min tyrkiske mand! og hvad så nu???

Indlæg af Canim » 03.06.2012 21:10:46

Hej,

Jeg er ny herinde og har kigget rundt omkring. Jeg blev gift med min tyrkiske mand sidste år i Danmark. Derefter flyttede vi til Belgien. Her har vi så søgt om familiesammenførelse og det hele går gået efter planen. Vi arbejder begge og har ingen problemer haft. Han skulle gerne få sin 5 års visum om 2 måneder.
Spørgsmålet er så: Jeg vil gerne tilbage til Danmark og tage uddannelse, men overvejer at flytte til Sverige. Bliver det et problem at bosætte sig i Sverige? Ved godt man må bosætte sig i hele Europa med sin 5 års visum, men hvad så når de 5 år er gået? kan vi så søge opholdstilladelse i det land vi nu befinder os i, ex. Sverige! Er det underordnet at man kun har boet i det enkelte i kort periode eller hvordan er reglerne.
Hvad med arbejde? Skal man bare registrere sig i den kommune man nu flytter til og så ingen problem med job osv??

Håber på guidence :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: 5 års visum til min tyrkiske mand! og hvad så nu???

Indlæg af mh1 » 03.06.2012 21:24:11

Jeg er bange for at du har misforstået noget:

Din mand får et OPHOLDSKORT, som bekræfter at han har ret til at bo i Belgien sammen med dig. Men KUN i Belgien, ikke i alle mulige andre EU-/EØS-lande. Han må REJSE i andre EU-/EØS-lande uden visum, når han har et opholdskort, men ikke bosætte sig der.

Vil I ikke blive boende i Belgien, så skal din mand have et NYT opholdskort til det EU-/EØS-land I hellere vil bo i.

Hvis du gerne vil til DK for at uddanne dig, så kan I søge om dansk opholdskort til din mand, før i flytter dertil. Han vil ikke få selve kortet, men vil få en forhåndsgodkendelse, sådan at næsten alting er på plads når I flytter til DK, og han ikke skal vente på at kunne komme til at arbejde. Hvis I allerede har boet i Belgien i mere end et halvt år, så skulle der ikke være problemer med at få et dansk opholdskort.

Uanset, om man har fået et permanent opholdskort, så gælder det kun til det land, det er udstedt i. Flytter man til et andet land, starter man forfra igen med at skulle have et 5-årigt kort først, før man kan få et permanent. Man bliver 'slået hjem', ligesom i Ludo.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: 5 års visum til min tyrkiske mand! og hvad så nu???

Indlæg af fundiver199 » 04.06.2012 09:53:15

Din mand har ret til ophold efter EU-reglerne uanset hvilket EU-land, I bosætter jer i, hvis I lever op til de samme krav, som I pt. lever op til i Belgien, dvs. hvis du er arbejdstager, studerende eller selvforsørgende.

Hvis I flytter tilbage til Danmark, efter du har været arbejdstager i Belgien, er opholdsretten dog mere generel og gælder også, selvom du sågar flytter til Danmark for at leve af kontanthjælp.

Det hele er beskrevet under menupunktet "vejledninger", "flytte til Sverige/EU-land" og "flytte tilbage til Danmark".

PS: Dit spørgsmål handler ikke om "ophold på andet grundlag" men om ophold efter EU-regler, hvorfor jeg nu har flyttet tråden til det relevante forum :D

Besvar