Afgørelse sendt fra US

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

LBH
Indlæg: 48
Tilmeldt: 14.12.2010 22:24:01

Afgørelse sendt fra US

Indlæg af LBH » 30.04.2012 10:43:29

Hejsa.

Vi har søgt FS efter EU-reglerne. Udlændingeservice har færdigbehandlet sagen den 20-4-12 og fortæller mig at afgørelsen er sendt til Rigspolitiet som skal videresende den til det lokale politi som herefter skal overgive den til os. Dette er helt normalt siger US.
Jeg kan dog ikke finde noget her på siden som støtter op omkring den fremgangsmåde.

Får man altid svar fra det lokale politi eller tyder dette på at vi får et afslag??

LBH
Indlæg: 48
Tilmeldt: 14.12.2010 22:24:01

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af LBH » 01.05.2012 17:02:16

Vi har i dag været hos US og fået et afslag. Vi har tænkt os at klage over afgørelsen. Jeg kan huske at ÆUG ville hjælpe med et evt. afslag. Hvem skal jeg kontakte for at få denne hjælp? Vi har 7 dage til at indgive klagen.

Manden som gav os afslaget hos US var meget hjælpsom og fortalte os at vi kunne indgive klagen inden 7 dage incl. i dag og at klagen sikkert ville tage så lang tid at min kone var blevet 23,5 år gammel inden afgørelsen og at det så ville gøre at vi også kunne sende en dansk ansøgning.

Jeg syntes at det er nogle dumme ting de har hængt dem i, så som at jeg kun havde tegnet forsikring på min svenske bil i 6 mdr. Dette er også rigtigt, men kun fordi bilen blev importeret til Sverige og gør man dette til sverige får man en rød nummerplade som gælder 6 måneder. Dette er for at man så i de 6 måneder kan nå at få et import syn samt fabrikeret de nye nummerplader.
Ud over dette var vores første bolig en fremleje hvor efter vi lejede et hus som var ubegrænset leje.. Desuden skriver de at jeg har indleveret kvitteringer som er købt på dankort som ikke tilhører mig! Dette ved jeg ikke passer. Jeg har kun brugt mine egne kort! Disse kort er brugt i både danmark og sverige i perioden og det at jeg har brugt dem i Danmark syntes de også er et problem! Jeg arbejdede i Danmark og syntes derfor at det er naturligt at jeg bruger kortet i dk når jeg er på arbejde.
Hele afgørelsen fylder 8 sider og har flere punkter som er forkerte.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af closed1 » 01.05.2012 17:46:31

Du kan scanne afslaget og sende det til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk

Twetty87
Indlæg: 25
Tilmeldt: 08.07.2011 14:28:18

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af Twetty87 » 05.05.2012 20:07:30

Det lyder jo helt forrykt LBH....
Synes ellers at der har været så meget positiv feedback på det sidste...
Havde i ellers jeres dokumentation i orden???
Jeg ville helt sikkert indgiv klage...
Hvor lang tid havde i boet i Sverige????

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af Optimistisk » 05.05.2012 23:18:21

Vi har også fået afslag på vores ansøgning via EU-reglerne i sidste uge.

Jeg sidder lige nu og prøver at finde ud af hvordan jeg skal udforme appellen, da den skal sendes senest i morgen (i Udlændingeservice sagde de dog mandag, da de mente at store bededag ikke talte med, men tør ikke tage chancen).

Grundlaget for vores afslag fyldte også en del sider, og hovedanken var at vi havde fremlejet min lejlighed i DK på en tidsubegrænset lejeaftale med 3 måneders opsigelse. Da vi flyttede tilbage til DK efter 6 måneder, vurderede Udlændingeservice at vi allerede har haft til hensigt at flytte tilbage efter 3 måneder i Sverige, da vi jo har måtte opsige vores lejere efter 3 måneder.
Endvidere boede vi i starten i en lejlighed, som var tidsbegrænset til 3 måneder, og fandt herefter en lejlighed på en længere lejekontrakt. Ligesom mange andre har erfaret, er det ikke det nemmeste at finde en lejelejlighed med kort varsel.
Et andet punkt som Udlændingeservice fremhævede var at der på min svenske forsikring stod at jeg var studerende eller havde ringe indtægt, mens jeg samtidig havde præsenteret dem for fuldtidskontrakt med en god indkomst. Jeg ved ikke hvorfor forsikringsselskabet havde kategoriseret mig som sådan, men det skyldes nok at forsikringen var tegnet igennem min svenske bank, og da min løn bliver indbetalt i DK, har jeg nok i bankens interne system figureret som en kunde uden indtægt, da kontoen kun blev brugt til opsparing og transaktioner. Ved ikke om Udlændingeservice prøver at indikere at jeg har prøvet at fuske med mine papirer.

De var nu meget flinke nede i servicecenteret, men de kunne ikke forklare så meget, da det kun er den sagsbehandler der sidder med sagen som ved noget, og rent teknisk set er sagen lukket når man får sit svar, så man kan ikke rigtig forklare hvordan de forskellige forhold hænger sammen.

Det var en meget overraskende og skuffende afgørelse at få efter næsten 7 måneders ventetid. Nu kan vi så vente 3-4 måneder på at appellen bliver afgjort. Dog sagde de hos Udlændingeservice at vi bør søge efter de danske regler fra den 15. maj, da pointsystemet frafalder, og min kone er også blevet 24 nu. På den måde kan vi både håbe på at appellen går hjem, eller at vi får en godkendelse gennem de danske regler.

Jeg har ikke fulgt så meget med på dette forum på det seneste, da vi blot ventede på svar på vores sag, men det kommer bag på mig at vi ikke er de eneste der har fået afslag. Gad vide om de har strammet skruen på det seneste. Så vidt jeg husker er det meget få tilfælde, hvor der er blevet givet afslag.

Håber at det kommer til at lykkes for jer LBH. Kan sjovt nok godt sætte mig ind i jeres situation :?

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af DBS » 06.05.2012 05:58:22

Jeg kan ikke helt lade være med at ligge mærke til at US, "dømmer" jer på at de mener at I havde til hensigt at flytte hjem efter 3 md, den synes jeg ikke holder :!:

1. Synes jeg ikke man kan "dømme", efter hvad man mener folk har haft til hensigt, så kan man jo finde på hvad som helst :!:

2. Mener der findes en eller anden afgørelse om, at man ikke kan "dømmes" på, at man er flyttet til andet EU land, med den hensigt at gøre brug af EU reglerne.

3. Jeres ophold har jo været langt nok, og været reelt og faktisk.

US afgørelse bunder som regel i en samlet vurdering, af jeres ophold, og her må du jo så, tage hver enkelt punkt, og pille fra hinanden, overfor US.

mvh DBS

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af mh1 » 06.05.2012 06:22:15

Det lyder som en frit opfundet fortolkning af EU-reglerne. Mon I to har haft den samme sagsbehandler?
mh
Rådgiver for ÆUG

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af Optimistisk » 06.05.2012 10:56:48

Jeg har fået scannet vores afslag samt modargumenter og sendt til den anførte mail.

Der står at appellen skal sendes inden for 7 dage. Er det arbejdsdage eller bare 7 dage fra man har modtaget afgørelsen? I så fald bliver vi nemlig nødt til at sende appellen per mail i dag.

@ LBH: Håber at det er ok at jeg joiner din tråd, da det ser ud til at vores problemstillinger er næsten identiske.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af closed1 » 06.05.2012 11:50:19

regn med at det er 7 dage og ikke 7 arbejdsdage så er du på den sikre side

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af mh1 » 06.05.2012 12:45:55

Generelle regler for tidsfrister er:

Ved beregning af udløbsdato for frister, der angives i dage, uger, måneder eller år, medregnes første dag (registreringsdagen) ikke.

En frist indledes med begyndelsen af første time på fristens første dag og udløber med udgangen af den sidste time på fristens sidste dag.

En frist udtrykt i uger, udløber på den dag i den sidste uge, der har samme benævnelse som fristens første dag.

En frist udtrykt i måneder eller år, udløber på samme dato (i pågældende måned eller år), som fristens første dag.

Omfatter en tidsfrist dele af en måned, betragtes denne måned som indeholdende 30 dage (også februar).

Helligdage, lørdage og søndage medregnes i fristen.

Udløber fristen på en helligdag, lørdag eller søndag, forlænges fristen til førstkommende arbejdsdags sidste time.
mh
Rådgiver for ÆUG

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af closed1 » 06.05.2012 14:09:44

Tak mh , det er rart at vide .

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af Optimistisk » 06.05.2012 17:22:46

Tak for svaret. Tror dog stadigvæk at jeg vil være på den sikre side og sende appellen i dag. Afslaget fik vi i mandags.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af mh1 » 06.05.2012 19:31:47

Det væsentlige for hvornår tidsfristen begynder er ikke hvornår du FIK brevet, men hvornår det blev AFSENDT. Så derfor en rigtig god idé at sørge for at de HAR DET I HÆNDE i morgen. De kunne jo ikke få det i hænde i fredags (som nok var 7.dagen, da det sikkert blev sendt 27.04), da det var helligdag.
mh
Rådgiver for ÆUG

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af Optimistisk » 06.05.2012 19:38:42

Hej mh

Er ikke jurist, men mener nu at muligheden for appel er 7 dage fra man har modtaget meddelelsen og ikke hvornår det er sendt. Det sagde de ihvertfald nede hos UD, og det var også hvad en bekendt som er jurist i et ministerie sagde var gældende.

Brevet er jo sendt fra sagsbehandleren til Servicecenteret, og vi havde havde fået en måned til at komme ned og få afgørelsen, så i realiteten kunne vi have modtaget brevet i slutningen af maj.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Afgørelse sendt fra US

Indlæg af mh1 » 07.05.2012 07:41:57

Der er forskel på, om man får brev sendt til sin adresse, eller om man får det på din beskrevne måde. I jeres tilfælde har man vel på Servicecentret noteret, hvornår I fik afgørelsen i hænde.

Får man et brev på sin adresse, bør man gå ud fra at fristen er at regne fra afsendelsesdatoen + 1, eller senest fra første mulige modtagelsesdato (hvis et brev er postet dagen før en helligdag, skal man regne fra den første hverdag). Derfor vil rådet være at man STRAKS man ser at man ikke har fået det, man ansøgte om, klager og i klagen skriver at man efterfølgende vil uddybe klagen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar