Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
JRK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15.08.2011 09:18:04

Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af JRK » 12.03.2012 14:56:22

Hej ÆUG,

Min kone fra Thailand og jeg er blevet gift i Danmark. Vi er siden flyttet til Sverige, og venter nu på ophold og arbejdstilladelse i Sverige.

Jeg har hørt at min kone kan risikere at blive anholdt hvis vi tager på familie besøg i Danmark. Kan det passe? Jeg har snakket med Udlændingestyrelsen, og det er et meget vævet svar jeg har fået, men de siger det kan ske. Det forstår jeg bare ikke. Vi har jo lovligt ophold i Sverige, og når vi har det bør det vel også gælde Danmark?

Der er ikke noget proforma over vores forhold. Jeg arbejder i Danmark, og min familie og vores venner bor i Danmark, så det virker urimeligt at hun ikke må besøge dem i op til de 9 måneder det tager at få en afgørelse.

Migrationsverket siger at der ikke burde være noget problem i at vi besøger Danmark.

Er det nogen der har erfaringer med dette?

Mvh JRK

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af closed1 » 12.03.2012 15:28:05

Hvis din kone ikke har visa eller fået opholdskort endnu , så er hun på processuel ophold i Sverige og kan derfor ikke rejse til andre lande . Spørgsmålet er jo så hvor stor man mener risikoen er for at tage et smut til kbh!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af skaanebo » 12.03.2012 16:46:04

Din kone skal være i besiddelse af gyldigt pas og enten være fra et land, som er visumfrit, eller være i besiddelse af gyldigt visum eller opholdstilladelse/opholdskort. Uden dette kan hun ikke lovligt indrejse til Danmark. Schengenområdet er kun frit for udlændinge, som er i besiddelse af gyldige papirer.

JRK
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15.08.2011 09:18:04

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af JRK » 13.03.2012 18:42:52

Tak for det, jeg ville bare mene at når hun nu har ret til at opholde sig hos mig i Sverige, burde det også gælde for Danmark. Det virker som meget lang tid at vente. Nå men 1000 tak for hjælpen ihvertfald :)

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af skaanebo » 13.03.2012 19:41:38

Et stykke papir på svensk kan ikke bruges over for en spansk, græsk eller fransk politimand. En dansk politimand kan sikkert godt læse, hvad der står på papiret, men det giver stadig IKKE ret til indrejse til Danmark. Det giver kun ret til ophold i Sverige.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 06:52:47

Hvis din kone er hos dig i Sverige, så udnytter I vel retten til fri bevægelighed i Sverige, og så har hun vel søgt om uppeholdskort og ikke uppeholdstilstand? I så fald er dit indlæg for det første placeret i det forkerte forum. Og for det andet skal I jo være opmærksom på, at som det ser ud lige nu, vil hun aldrig nogen sinde få udstedt det uppeholdskort, fordi du ikke kan producere et S- eller E-intyg, som det er indgående drøftet i det forum, der handler om de regler, I forsøger at udnytte, nemlig EU-reglerne.

Vil I absolut bo i Sverige resten af jeres dage? Hvis dette ikke er et absolut must for jer, så er der jo ingen grund til at sidde og vente 9 måneder på et svensk opholdskort. Så skal du i stedet fokusere på at indsamle så meget dokumentation som muligt for, at du har et liv i Sverige. Og når du har nok, så skal din kone søge om opholdskort hos Udlændingestyrelsen i Ryesgade ved at udfylde blanket EU/FA1.

Og så skal I flytte tilbage til Danmark, enten medens de behandler den ansøgning, eller når du allerede har fået US`s ord for, at ja du har et liv i Sverige. Livet er for kort til at sidde og vente i 9 måneder på nogle papirer, som man alligevel ikke skal bruge til noget.

cdg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.02.2011 15:44:06

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af cdg » 14.03.2012 15:09:59

Fundiver det du skriver skal det forstås sådan at :
Når ens oprindelige shengen opholdstilladelse er udløbet og man er overgået til processuelt ophold i det land man ansøger residency card (i Sverige uppehållskort). Får man så processuelt opholdstilladelse til Danmark hvis man også ansøger om eu-opholdskort til Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af skaanebo » 14.03.2012 15:59:24

Der er IKKE noget, som hedder processuelt ophold ved brug af EU-regler. Processuelt ophold er ved brug af nationale regler.

Ved brug af EU-regler har man en helt generel rettighed til at opholde sig i det pågældende land sammen med sin ægtefælle. Og opholdskortet tjener alene som bevis på denne ret, men opholdskortet er ikke en forudsætning for at udnytte retten til ophold.

Så flytter I til Danmark efter at have opholdt jer lovligt eller ulovligt i et andet land, så skal Danmark tage imod ansøgningen om et opholdskort, og i samme sekund ansøgningen er afleveret, må din ægtefælle principielt udnytte sine rettigheder som medfølgende ægtefælle til en EU-borger.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 14.03.2012 16:05:49

Ja og nej. Der findes ikke noget, der hedder ”processuelt ophold” i EU-retten. Et nært familiemedlem (f.eks. ægtefælle) til en vandrende unionsborger har opholdsret i det land, hvor unionsborgeren opholder sig. Men pligt til at være i besiddelse af et visum, når han/hun krydser landets grænse, hvis han/hun ikke er fritaget for visumkravene, f.eks. fordi han/hun har et opholdskort fra et andet EU-land.

Så hvis en dansk statsborger har boet på Malta, og har ”haft sit liv” der, og hans kone fra Fijiøerne har boet sammen med ham på Malta, og den danske statsborger flytter til Danmark og tager sin kone med sig, så gælder der følgende:

1) Hans kone har opholdsret i Danmark under visse ret enkle forudsætninger omkring den danske statsborgers økonomi og jobsituation mm., at hun ikke er en efterlyst terrorist etc.

2) Hans kone skal ved indrejsen i Danmark være i besiddelse af enten et gyldigt visum eller et maltesisk opholdskort.

3) Senest 3 måneder efter indrejsen skal hans kone tilkendegive for de danske myndigheder, at hun har tænkt sig at blive i Danmark i mere end 3 måneder, hvilket teknisk set sker ved at søge om et dansk opholdskort.

4) Udlændingestyrelsen udsteder efter højest 6 måneders sagsbehandlingstid et opholdskort, som bekræfter, at konen fra Fijiøerne har opholdsret i Danmark via sin hjemvendende danske mand.

cdg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.02.2011 15:44:06

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af cdg » 14.03.2012 17:05:51

Mange tak til skaanebo og fundiver for præciseringerne omkring processuelt ophold og opholdsret.

Til jrk. Din kone kan få besøgsvisa til Danmark. Normalt skal man som turist/besøgende fra Thailand have en fastboende vært der invitere. Men når hun er dansk gift med en udlandsdansker så kan hun stadig få visa. se afsnit 8.3 på side 28 her http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/3 ... dbilag.pdf
det kræver så dokumentation for bolig i udlandet, udover normalle betingelser som tilstrækkelige midler og rejsesygesikring.

cdg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 09.02.2011 15:44:06

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af cdg » 14.03.2012 18:08:42

For at fortsætte omkring det at have opholdsret, og også noget der kan afklare noget af hvad der diskuteres i tråden "Skal ægtefeallens navn stå på E-106?"

Hvis man feks. som ægtefælle til en dansker, der er bosat i Sverige, har opholdsret til Sverige alene via en igangværende ansøgning om opholdskort. Hvis man så også ansøger om opholdskort til Danmark, så kan man ikke umiddelbart udnytte sin opholdsret til Danmark uden at krydse grænsen illegalt. Men hvis man nu ansøger om turistvisa til Danmark som gift med en udlandsdansker og får tildelt dette, så kan man vel gøre brug af opholdsretten til Danmark lige så snart man har krydset grænsen og meldt flytning til ny adresse i Danmark?

Er der nogen erfaringer med hvordan myndighederne vil behandle en ansøgning om turistvisa, hvis der i forvejen er en igangværende ansøgning om opholdskort?

HD1205
Indlæg: 2
Tilmeldt: 06.06.2023 18:32:10

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af HD1205 » 01.08.2023 18:28:45

Hej med jer,

Ved vi om det stadig er gældende?
Må min kone og jeg ikke tage på besøg i Danmark? Vi venter på svar på opholdskort, hun har svensk personnummer, id-kort,bank,adresse og job i Sverige. Jeg har læste et sted at jeg som dansk statsborger kan agerer visum fordi vi er gift og bor i et andet EU-land? (Sverige)

Er det Danmark der ikke vil “lukke” os ind eller vil Sverige heller ikke hvis der nu er kontrol til broen eller toget?

Og nogen der kender til det er sket at de ikke vil lukke ind på den ene eller anden side? Og hvad er konsekvensen?

Mvh
Henrik

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af mhg » 04.08.2023 13:36:41

Eftersom der netop er blevet vedtaget skærpet grænsekontrol ville jeg ikke tage chancen, selvom din ægtefælle burde kunne rejse over en EU-grænse sammen med dig, Grænsekontrollen varetages ikke kun af trænede politibetjente, men også af hjemmeværnet, som ikke er lige så godt inde i reglerne, så der er risiko for at blive holdt tilbage eller sendt tilbage.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

LarsP
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16.10.2023 17:30:44

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af LarsP » 01.04.2024 16:58:14

Bare lige for at få de skåret ud i pap:

Når min kone har fået svensk opholdstilladelse, så er der ikke noget problem i at besøge andre lande?

mhg
Indlæg: 292
Tilmeldt: 17.01.2023 05:43:55

Re: Tage på ferie i Danmark, mens man søger ophold i Sverige

Indlæg af mhg » 05.04.2024 08:07:31

Nej, opholdstilladelse + pas vil give ret til at rejse så tosset, hun vil.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG

Besvar