Migrationsverket kräver også E106

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 27.02.2012 17:54:31

Vi sögte om opholdskort til min mand den 1. december 2011. Papirerne forsvandt og vi sögte igen den 19.12.11.

I dag modtog vi så et brev fra Migrationsverket med fölgende tekst:

Migrationsverket behöver få in intyg om i Sverige giltig och heltäckande sjukförsäkring. Det vill saga europeiskt sjukförsäkringskort alternativt blankett E106 eller S1, där det framgår att du omfattas av din makas danska sjukförsäkring.

Min mand har svensk cpr.nr, hvilket vi tidligere har sendt til Migrationsverket. Vi sögte om svensk personnummer og opholdskort samtidig. Af en eller anden grund fik han svensk cpr. nummer uden krav om E106.

Andre som af Migrationsverket har fået dette brev og hvad har I gjort ?

:roll:

Zel76
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.02.2012 11:21:36

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af Zel76 » 27.02.2012 18:26:38

Hej Gitte

Migrationsverket har også bedt om samme blanket dvs E.intyg af min mand.

Vi kontaktede SOLVIT som anbefalede at vi fik lavede EU sygesikringskort som også bliver kaldt det blå sygesikringringskort.

Jeg kontaktede min gamle bopælskommune for at høre om vi kunne får EU sygesikringskort.

Kommunen oplyste mig, at de sagtens kunne lave EU sygesikringskort til mig og en til min mand med hans navn på da han jo er forsikret gennem mig. Kommunen laver et fiktivt cpr nr til min mand, til brug for det her EU sygesikringskort.

Så min mand fik et fiktivt cpr nr fra kommunen og vi har også begge fået det EU sygesikringskort
( blå sygesikringskort) og har også sendt det videre til Migrationsverket men vi har endnu ikke fået noget at vide om de har godkendt det eller ej, vi venter stadigvæk.

I deres anmodningsbrev til os skrev Migrationsverket at det er et krav at det skal være et E.intyg eller S. blanket , men synes ikke rigtig jeres lyder som om det skal være E,intyg eller S blanket :D mon de er gået med til at acceptere Eu sygeforsikringskort ???? altså det blåt sygesikringskort?

Det er i hvert fald hvad vi ved om det:))) vi kan kun håbe på at de acceptere det.

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 27.02.2012 18:55:24

Tak for dit svar. Ja, jeg kan välge mellem hele 3 ting :D - E106, S1 eller EU kortet.

Jeg havde også tänkt, at den bedste mulighed må väre at forsöge at skaffe et EU-kort og så håbe, at de accepterer det.

Jeg har dog også tänkt mig at oversätte Funddrivers formulering om at E106 og S1 ikke anvendes mellem nordiske lande til svensk og sende denne til sagsbehandleren på Migrationsverket og samtidig skrive, at jeg derfor går ud fra, at de accepterer EU-kortet og at jeg vil ringe indenfor 1 uge for at få dette bekräftet.

Altså :shock:

Ps. Hvornår sendte du EU-kortet til Migrationsverket ?

Zel76
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.02.2012 11:21:36

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af Zel76 » 27.02.2012 19:09:40

Det lyder som om Migrationsverket har lavet om på deres breve for som sagt da vi fik det brev om at de ønsker den såkaldte E.intyg så skrev vores sagsbehandler at det er et krav at det skal være et E.intyg eller S1 blanket men det er da dejligt nok at de måske er gået væk fra det og gå med med til at acceptere EU sygesikringskort også :) kan vi kun håbe på.

Vi fik et midlertidigt et fra kommunen som jeg sendte til dem for ca 1 uge siden og samtidig med det bad jeg også om frist forlængelse ( vi skulle senest sende det den 21/2) det "rigtige" ( i kort form )kom efterfølgende det har jeg ikke sendt endnu fordi jeg var i dialog med SOLVIT og afventede et svar osv. men altså jeg må bare sende det til sagsbehandleren igen og skrive at jeg kan kun sende det her EU kort da man ikke udlevere E-106 /S1 blanket mellem Nordiske Lande grundet Nordisk Konvention osv osv og så må hun bare afgøre det på det foreliggende vi kan ikke trylle og skaffe noget som bare ikke kan lade sig gøre.

Vi håber det lykkedes og jeg skal nok skrive hvis de acceptere det. :roll:

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 27.02.2012 20:31:29

Filosoferer lige over, hvad Migrationsverket vil bruge EU-sygesikringsbevis til. Sådan som jeg har forstået det - er der (til forskel fra Det särlige sundhedskort) tale om et kort til brug ved rejser udenfor Danmark OG bopälslandet, hvilket i dette tilfälde jo er Sverige :roll:

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2012 07:20:59

Problemstillingen er naturligvis fuldstændig den samme, uanset hvilken svensk myndighed der stiller dette krav om S- eller E-intyg. Kravet kan ikke opfyldes på grund af den nordiske konvention. Og derfor må du skrive følgende i et brev til Migrationsverket:

"Jeg kan desværre ikke vedlægge S- eller E-intyg, da min ægtefælle (den danske statsborgers navn) er flyttet til Sverige fra et andet nordisk land (Danmark), og S- eller E-intyg finder ikke anvendelse mellem de nordiske lande pga. den nordiske konvention. Kombinationen af den nordiske konvention og EU´s opholdsdirektiv betyder, at jeg har opholdsret i Sverige, og at denne ret ikke kan gøres betinget af, at jeg fremviser et S- eller E-intyg. Et sådant S- eller E-intyg ville kunne kræves, hvis (den danske statsborgers navn) var flyttet til Sverige fra et EU-land, som ikke er et nordisk land, men ikke når hun er flyttet til Sverige fra et EU-land, som samtidig er et nordisk land."

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 28.02.2012 08:49:39

Det har du selvfølgelig fuldstændig ret i, Fundriver. Jeg troede nok bare, at det kun var Skatteverket som var ramt af mangel på sund fornuft og ikke også Migrationsverket.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af fundiver199 » 28.02.2012 12:27:27

Angiveligt er hele det personale, der sad og behandlede EU-sager på Migrationsverket i Malmø, blevet skiftet ud inden for det sidste års tid, fordi de er overflyttet til en ny afdeling af Migrationsverket, som skal tage sig af erhvervssager. Så det er et helt nyt og ”grønt” personale, der sidder og behandler disse sager. Og derfor kan man nok – desværre – ikke forvente sig alt for meget.

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 28.02.2012 13:12:22

Jeg er ansat i kommunen og har i dag talt med lederen af den afdeling, som håndterer forhold omkring sygesikring m.m.

Hun fortæller, at Indenrigsministeriet har rettet henvendelse til Sverige omkring kravet om E106 m.m. Hun har i dag faxet et kopi af det brev, som vi fik fra Migrationsverket til Indenrigsministeriet, da de har efterlyst eksempler på de breve, som Skatteverket og Migrationsverket sender ud. Jeg håber, at det løses på det politiske plan.

For at løse det for det enkelte ægtepar her og nu - vil jeg foreslå, at man glemmer alt om E106 og S1 og istedet får udstedt EU sygesikringskortet til ægtefællen og afleverer dette til henholdsvis Skatteverk og Migrationsverket. I følge nedenstående kan man også få udstedt Det særlige sundhedskort til ægtefællen - men jeg er lidt i tvivl om dette. Under alle omstændigheder må EU-kortet være nok.

Jeg afleverede følgende for at få kortet udstedt til min ægtefælle: (til min arbejdskommune)

Hans fødselsdag (der laves herefter et identifikationsnr.)
Familiebevis fra Skatteverket i Sverige (dokumentation for at ægteskabet er registreret)
Min sidste lønseddel (dokumentation for at jeg arbejder i DK)
Ægteskabet skal desuden være registreret i DK (gøres i fraflytningskommunen)

Hvis det er et problem at få udstedt kortet til ægtefællen - så henvist eventuelt til nedenstående:

Hvad gælder for familiemedlemmer, der bor i et andet EU-land, men er i familie med en person, der er socialt sikret i Danmark? (Uddrag fra "Nye EF-regler om koordinering af EU-landenes sociale sikringsordninger" fra den 1. maj 2010)

Sædvanligvis kan en ægtefælle til en person, der arbejder i Danmark og dennes børn under 18 år anerkendes som medforsikrede familiemedlemmer. Nogle EU-lande medforsikrer også studerende op til en vis alder fx 25 eller 27 år. Hvis du skal studere i fx Tyskland i mere end 1 år, kan du sygesikres i Tyskland til udgift for Danmark, indtil du fylder 25 år, hvis en af dine forældre er sikret i Danmark.

Du har ret til alle offentlige sundhedsydelser i såvel bopælslandet som i Danmark.

Det nye er, at du har ret til et særligt sundhedskort (tidligere kalde sygesikringsbevis), som bevis for din ret til ydelser i Danmark. Du skal medbringe kortet, når du søger læge, tandlæge m.m. i Danmark.

Det nye er også, at du fremover skal have EU-sygesikringskortet fra Danmark. Med det kort har du ret til sygehjælp, der bliver nødvendig under ophold i andre EU-lande end dit bopælsland og Danmark.

OBS: Disse regler gælder ikke, hvis du fx er sygesikret i bopælslandet, fordi du arbejder.

------------------------------------------

Det er som sagt kun et forslag for at løse det akutte problem, da det er fortvivlende at ens ægtefælle ikke kan få sit opholdskort eller personnummer. Jeg er helt enig med Fundriver i, at man samtidig skal gøre opmærksom på det groteske i hele sagen i forhold til den nordiske konvention

Zel76
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.02.2012 11:21:36

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af Zel76 » 29.02.2012 22:09:03

Juhuuu så lykkedes det langt om længe. Min mand fik afgørelse fra Migrationsverket i dag, de har godkendt eu sygesikringskortet og min mand har fået opholdskort:)

Det tog også kun 11 måneder men det er så en helt anden sag.

Vil bare dele med jer andre der er i samme situation at Migrationsverket godkender EU sygesikringskort når de beder om E-106 blanket.

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 01.03.2012 08:17:54

Tillykke til jer. Det glæder mig for dig.

Det glæder mig også på alle vegnes, at vi her og nu kan løse udfordringen med at få udstedt et EU-sygesikringsbevis. Det er jo fortvivlende, når et menneske ikke kan få sit svenske cpr.nr. eller sit opholdskort.

Hvor lang tid gik der fra du afleverede kortet til I fik brevet i går ?

Endnu engang tillykke og velkommen til Sverige

Zel76
Indlæg: 10
Tilmeldt: 07.02.2012 11:21:36

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af Zel76 » 01.03.2012 08:57:32

Hej Gitte

Tak for det :)

Håber virkelig at det er løsningen fremover og det ikke kun er et enkelt tilfælde hvor de accepterede det, for man ved aldrig med Sverige og deres myndigheder, der er også mange der har fået opholdskort og cpr nr uden at de overhovedet krævede E-106 blanket.

Jeg håber også på alles vegne at det er løsningen og at det problem forhåbentlig er ud af verden, nu skal min mand så prøve hos Skatteverket, han fik nemlig afslag første gang han søgte om folkebogføring, grundet manglende blanket E-106.

Hvis Migrationsverket acceptere EU-sygesikringskortet burde Skatteverket også gør det tænker jeg umiddelbart :roll: men lad os se hvad vi får at vide derfra.

Det tog ca 10 dage ( kan ikke huske helt nøjagtigt men det var mellem en uge til 10 dage) fra vi sendte EU-sygesikringskortet til vi fik en afgørelse.

Ønsker alle herinde der er i samme situation held og lykke med jeres og jeg håber det lykkedes for jer andre også.

Majbritt
Indlæg: 98
Tilmeldt: 30.11.2010 17:27:19

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af Majbritt » 01.03.2012 15:12:19

Kære alle,

Jeg kan oplyse, at Skatteverket i vores sag ikke har accepteret EU-kortet.

Vi har påklaget afgørelsen, der nu er sendt til forvaltningsdomstolen.


Majbritt

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af fundiver199 » 01.03.2012 18:44:16

Er der nogen, der ved, hvad baggrunden er for, at Migrationsverket nu også er begyndt at stille dette krav om dokumentation for sygeforsikring i nogle tilfælde? I Skatteverkets tilfælde hænger det jo tilsyneladende sammen med en ställingstagende af 24. november 2011, som er uploadet på ÆUG`s hjemmeside, og som man kan finde links til i en af trådene om emnet.

Men Skatteverkets ställingstagender kan vel ikke være retningsgivende for Migrationsverkets arbejde. Så hvad er årsagen til, at Skatteverket nu pludselig også er begyndt at ændre praksis? Alt synes jo pt. at være total forvirring omkring det her jævnfør de seneste beretninger om, at Migrationsverket åbenbart accepterer EU-kortet, hvorimod Skatteverket ikke gør.

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Migrationsverket kräver også E106

Indlæg af GitteK » 02.03.2012 09:23:23

Min mand fik svensk cpr.nr uden krav om EU sygesikringskort eller E106 - også selv om han ikke havde opholdskort fra Migrationsverket. Til gengæld kræver Migrationsverket EU sygesikringskortet eller E106 for at udstede hans opholdskort.

Det er svært at finde den røde tråd :roll:

Besvar