ventetiden på uppehålskort

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mvrose
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14.10.2009 10:01:46

ventetiden på uppehålskort

Indlæg af mvrose » 01.02.2012 22:15:47

Kære Alle,
Jeg har egentlig bare brug for at lufte min bekymring. Og høre om andre har været i lignende situation, og hvad i gjorde.

Jeg flyttede med min mand, barn og svigermor til Sverige i starten af juni 2011. Min mand er Tanzanianer og svigermor Kenyaner.
Vi afleverede ansøgninger til Migrationsverket i slut juni. Min mand fik opholdskort efter ca 10 dage og blev uden problemer folkebokført og fik personnummer.
I brevet til min svigermor stod der at vi skulle give yderligere dokumentation for at hun er økonomisk afhængig af os. Det er ikke nemt at bevise at hun ikke har nogle penge, men vi vedlagde ekstra dokumenter.
Og nu venter vi og venter....
Det er bare så hårdt.
Man kan ikke tænke på det hele tiden, life goes on: vi har købt lejlighed, min mand lærer svensk, vores dreng på næsten 3 talte svensk efter 2 uger i dagis, jeg pendler frem og tilbage til job i københavn og tænker på at søge her i Malmø, da det er her vi vil være.
Men stadig intet nyt fra Migrationsverket.
Jeg ringede og talte med sagsbehandleren (efter 4 ugers forsøg kom jeg igennem til hende!) omkring september, for at høre hvordan det gik. Fik at vide at de havde modtaget papirene i juli og at der kunne gå 6 måneder og i øvrigt kunne vi godt indstille os på at det var meget svært at få bevilliget opholdskort til andre familiemedlemmer, det fik kun 1 ud af 100.
Panik angst og tudeturer i et par uger, men life goes on...
Nu er der gået 6 måneder, så nu bliver jeg nervøs hver gang at posten kommer. Men endnu intet nyt.

Hvad i alverden skal vi gøre hvis vi får afslag??? Der står på migrationsverket side at man ikke kan klage over afgørelsen. Kan man virkelig ikke det?
Og nu læser jeg at der er kommet nye procedurer siden min mand fik sit personnummer, en masse ballade med sygesikring. Jeg har hele tiden forstået at min svigermor er dækket af svenske forsikring i og med at hun en del af min familie som jeg forsørger og har ret til at opholde sig her (vil vi altså mene). Men har det nu ændret sig?? Man kan da ikke bare ændre EU reglerne på den måde.

Glæder mig så meget til at kunne planlægge vores fremtiden, uden hele tiden at sige hvad nu hvis..
Men hvad nu hvis?? Hvis hun får afslag og det ikke kan ændres, så må vi flytte væk fra min sikre indtægt og hele min karriere og vores sikre fremtid. Puha, det må ikke ske. Det sker ikke.

M

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ventetiden på uppehålskort

Indlæg af mh1 » 02.02.2012 07:40:22

De eneste krav der er til familiesammenføring med din svigermor er, at hun har behov for at du/I forsørger hende, at du/I har økonomien til det og at du/I rent faktisk gør det. Hvis det er tilfældet må opholdskort ikke afslås.

Selvfølgelig kan man klage over evt. afslag (http://www.migrationsverket.se/info/957.html), hvor ser du at man ikke kan?

Det er rigtigt, at der lige nu er en bestemt sagsbehandler i Malmø, som ikke kan eller vil forstå sygesikringsreglerne, men det problem ser ud til at stå for en snarlig løsning.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: ventetiden på uppehålskort

Indlæg af fundiver199 » 02.02.2012 09:11:45

Prøv at læse dette praksisnotat, som nærmere beskriver, hvilke betingelser der gælder for, at forældre til en vandrende unionsborger eller dennes ægtefælle kan være omfattet af retten til fri bevægelighed:

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/5 ... retten.pdf

Notatet er ganske vist dansk, men reglerne er jo de samme i hele EU, så man må gå ud fra, at de administreres på en helt tilsvarende måde i Sverige. Den vigtigste del af notatet er nok denne:

..........................................

"I lyset af disse domme kan det lægges til grund, at en række kriterier skal være opfyldt for at opnå status som et familiemedlem, der forsørges:

• Det pågældende familiemedlem skal henset til sine økonomiske og sociale forhold ikke være i stand til at sørge for sine grundlæggende fornødenheder
• Vedkommendes materielle behov skal i hjemlandet dækkes af unionsborgeren eller dennes ægtefælle
• Det materielle behov skal foreligge i familiemedlemmets hjemland eller i det land, hvorfra familiemedlemmet kom, på det tidspunkt, hvor han/hun ansøger om at slutte sig til unionsborgeren eller dennes ægtefælle
• Den blotte omstændighed, at fællesskabsborgeren eller dennes ægtefælle forsørger det berørte familiemedlem, beviser ikke, at der foreligger et reelt forsørgelsesforhold for familiemedlemmet
• Der kan fremlægges ethvert bevis for, at der foreligger et behov for materiel støtte.
• Et dokument, der er udstedt af vedkommende myndighed i hjemlandet eller i det land, som vedkommende kommer fra, hvoraf fremgår, at der foreligger et forsørgelsesforhold, kan således ikke udgøre en nødvendig betingelse for tildeling af en opholdstilladelse"

..................................................

Sagt lidt kort er betingelsen altså, at I ikke bare forsørger din svigermor, men at dette også er nødvendigt for, at hun kan klare sig. Man skal vel forstå det sådan, at hvis alternativet er, at I er nødt til at sende penge til din svigermor hver måned for, at hun kan klare sig, og måske endda betale nogen for at pleje hende, så har I ret til i stedet at vælge at have hende boende i jeres eget hjem i Sverige og tage jer af hende der.

Da det er et hjørne af reglerne, som formentlig kun anvendes relativt sjældent, og da det er noget mere kompliceret end sager om ægtefæller og børn, finder jeg det ikke specielt overraskende, at sagsbehandlingstiden kan være meget lang.

Migrationsverket i Malmø synes pt. at være ganske meget bagud med disse EU-sager, måske fordi næsten hele personalet er skiftet ud. Der er således også folk, der har ventet i både 8 og 9 måneder på, at deres ægtefæller fik opholdskort. Og mit generelle indtryk er helt klart, at når man har et stort antal sager liggende på sit bord, så tager man de "nemme" sager først og lader de svære ligge. Og når der løbende kommer nye "nemme" sager ind, så kommer de "svære" dermed let til at ligge i urimeligt lang tid.

Dette er ikke tænkt som en undskyldning men mere som en forklaring, der måske desuden kan have den positive effekt, at det beroliger nerverne lidt. :wink:

carlos
Indlæg: 17
Tilmeldt: 25.07.2011 08:49:11

Re: ventetiden på uppehålskort

Indlæg af carlos » 02.02.2012 11:49:59

Migrationsverket i Malmø synes pt. at være ganske meget bagud med disse EU-sager, måske fordi næsten hele personalet er skiftet ud. Der er således også folk, der har ventet i både 8 og 9 måneder på, at deres ægtefæller fik opholdskort. Og mit generelle indtryk er helt klart, at når man har et stort antal sager liggende på sit bord, så tager man de "nemme" sager først og lader de svære ligge. Og når der løbende kommer nye "nemme" sager ind, så kommer de "svære" dermed let til at ligge i urimeligt lang tid.

Dette er ikke tænkt som en undskyldning men mere som en forklaring, der måske desuden kan have den positive effekt, at det beroliger nerverne lidt. :wink:[/quote]

Hmm gad vide om det gør sig gældende for US..At sager med f.eks. flere hundrede dokumenter, lige bliver lagt bagest i køren konstant, sålænge der altid er sager med mindre papir dokumentation:-)

soreng
Indlæg: 1474
Tilmeldt: 27.07.2011 09:17:17

Re: ventetiden på uppehålskort

Indlæg af soreng » 02.02.2012 14:14:04

Man kunne argumentere for at en sag med flere 100 dokumenter sagtens kunne være lettere at afgøre end end sag med kun 10 dokumenter.

Jeg tror at det er meget svært for US eller for den sags skyld Migrationsverket at bedømme om en sag er let eller svær før end at man har taget sagen op og gennemlæst den.

mvrose
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14.10.2009 10:01:46

Re: ventetiden på uppehålskort

Indlæg af mvrose » 03.02.2012 00:04:43

Tak for jeres tilbagemeldninger, det betyder meget at der sidder nogen og gerne vil hjælpe og tager sig tid til at læse og svare på mine bekymringer.

Jeg er sikker på at min svigermor har ret til at opholde sig her i sverige med os, i følge EU loven. Læste bunker af dokumenter før vi gav i os i kast med flyt til sverige projektet og baggrunden for at jeg mener hun bør have retten til ophold er følgende:
Siden hun blev gift har hun været forsørget af sin mands familie, og siden han døde i 1999, af min mand, hendes eneste søn. Hun er total økonomisk og emotionelt afhængig af ham. Hun har ingen selvstændig bolig (har siden hun blev enke boet med min mand, fortsat i samme lejede familiehus), ingen indtægt og har kun opholdt sig i Tanzania (som Kenyansk statsborger) som 'dependant' først til sin mand og siden sin søn. Man kan få opholdstilladelse i Tanzania som dependant, men det betyder at man ikke må tjene penge selvstændigt, derfor har hun aldrig, hverken kulturelt eller lovligt haft mulighed for selvstændigt at tjene penge. Og kulturelt er der ingen andre til at forsørge hende. Hvis, rent teoretisk, min mand døde, så overgik ansvaret for at forsørge min svigermor til hendes afdøde mands lillebror og hans sønner!

Problemet er at kunne vedlægge overbevisende beviser.
Vi har gjort hvad vi kunne: brev fra myndighederne om at hun delte addresse med min mand i Tanzania, kopier af udsnit af hendes 'dependant passes' fra de sidste 40 år, kopi af den Tanzanianske immigrationslov hvor der står man ikke må arbejde med et dependant pass.
Kunne simpelthen ikke finde på flere måder at bevise det på.
Men vi får se, vi må jo tage det som det kommer og jeg er optimist igen. Man får bare nogle nedturer på vejen, hvor det hele synes ganske uretfærdigt.

http://www.migrationsverket.se/info/3182.html
her står der:
Uppehållsrätt eller uppehållskort
Du kan inte överklaga ett beslut om uppehållskort eller ett beslut om att inte registrera uppehållsrätt. Om du inte har uppehållsrätt och därför inte blir registrerad kan du i stället ansöka om uppehållstillstånd.

Dette læser jeg som at vi ved mulig afslag ingengang kan klage?
VH
M

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: ventetiden på uppehålskort

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2012 07:43:42

Ja det ser sådan ud, og så må I jo indbringe sagen for domstolene, hvis det bliver et afslag. Eller søge opholdstilladelse efter de svenske nationale regler, hvis det synes at være en realistisk mulighed.

Besvar