Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af jerry » 04.12.2011 14:28:51

et svar



Hej.

Jeg skriver, da min mand om 1 lille års tid skal söge om permanent opholdstilladelse her i Sverige.

Jeg ved at jeg som EU-borger skal vedlägge dokumentation i form af: Sidste 5 års årsopgörelser, seneste 3 lönsedler, ansättelseskontrakt, og så er der en masse andre ting som har med os begge at göre, som jeg har styr på.

Mit spögsmål går på om jeg stadig skal have 6000 sek til rådighed efter faste udgifter når min mand söger, eller om det kun var gäldende da han i sin tid sögte til Sverige.

Jeg er nemlig igang med en videregående uddannelse i DK og har skattefri SU samt SU-lån,hvilket giver mig en samlet indtägt på 8293 dkr udbetalt om måneden.

Er i tvivl om Migrationsverket vil godtage dette. Vi har på intet tidspunkt modtaget sociale ydelser af nogen art fra hverken dk eller se.
Min mand har arbejdet siden vi flyttede til Sverige(på när 2 mdr).

Er der andre der sidder/ har siddet i samme situation og ved hvordan man er stillet?

Umiddelbart vil eg personligt ikk mene at, det at jeg er studerende i dk, er grund nok til afslag på min mands ansögning, men jeg er ikk sikker.

Det skal lige siges, at jeg begyndte uddannelse i feb i år og er färdig juni 2014, min mand kan söge permanent opholdstilladelse februar 2013. Derudover bliver jeg lönnet i 2 af mine praktikker under min uddannelse, hvor jeg der vil få mere udbetalt end de 8293 kr.

På forhånd tak og gos söndag til alle.

Jerry

GitteK
Indlæg: 414
Tilmeldt: 14.10.2011 09:15:17

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af GitteK » 04.12.2011 19:31:11

Når jeg läser om Eu-reglerne på migrationsverket hjemmeside - står der i sidste afsnit:

"När du har vistats med uppehållsrätt i Sverige i fem år utan längre avbrott har du permanent uppehållsrätt. Om du vill ha ett bevis på din permanenta uppehållsrätt kan du ansöka om ett permanent uppehållskort (PUK) på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter. Här kan du läsa om hur du ska göra för att ansöka om PUK."

Det läser jeg som om, at din mand har opholdsret og at I dermed ikke fremadrettet skal godkendes i forhold til ökonomi m.m.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af jerry » 04.12.2011 20:06:02

Hej Gitte.
Tak for dit svar :) . Umiddelbart kan jeg heller ikk se der skulle väre noget problemi vores situation, men har alligevel sendt en mail til migrationsverket. Skal nemlig også vide hvad jeg skal sende i stedet for ansättelseskontakt samt seneste 3 lönsedler.

Venlig hilsen jerry

thefreedomspeaker
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16.09.2011 10:51:11

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af thefreedomspeaker » 04.12.2011 20:16:01

Hej,
der står intet på mirgrationsverkets hjemeside at du skal vise en ansættelskontrakt eller de sidste tre. lønninger. Der står bare at du skal vise at du har haft indkomst ifølge eu reglerne. Kender nogle som bare har insendt PUK ansøgningen med 5 årsopgørelser.

Mit gæt er at de regner ud hvad du gemmensnitligt at tjent pr år udfra dine årsopgørelse.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af jerry » 04.12.2011 20:29:52

Hejsa.

Hmm, har fået en kopi af et vennepar som er også skal til at söge om permanent uppehållskort og der står fölgende:

Till ansökan ska bifogas:

Kopia av bådas giltiga passhandlinger där medborgerskap och giltighetstid framgår.

Personvevis för både sökande och referenten, där civilstånd och indvandringsdatum framgår. Ändamål; Uppehållstillstånd.

Handlinger som styrker referentpersonenes inkomster de senaste femåren. Vid arbete i Danmark behövs årsuppgörelser från danska skattemyndigheten för alla 5 år. Vid arbete i Sverige ska taxeringsuppgifter fran Skatteverket bifogas.

Referentens senaste lönspecifikation.

Om familjen har erhållit ersättning från sociale myndigheter eller bostadsbidrag under senaste 5 åren ska intyg bifogas.

Så ved ikk helt hvad jeg skal forholde mig til, for som du selv siger, så står der ikk noget på Migrationsverkets hjemmeside, men denne liste er en, de har fået henne på Migrationsverket.
Så er en anelse forvirret.

Venlig hilsen Jerry

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af jerry » 04.12.2011 20:32:23

Thefreedomspeaker: Glemte at spörge, har dem du kender med de 5 årsopgörelser fået svar på PUK?

thefreedomspeaker
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16.09.2011 10:51:11

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af thefreedomspeaker » 04.12.2011 20:38:40

Hej Jerry,

Som du selv skriver, så står der kun: "Vid arbete i Danmark behövs årsuppgörelser från danska skattemyndigheten för alla 5 år" og i næste paragraf: "Referentens senaste lönspecifikation". altså den seneste lønseddel.

Intet om ansættelskontrakt. Men mirgrationsverket skal nok hendvende sig hvis de behøver mere viden.

tfs

thefreedomspeaker
Indlæg: 5
Tilmeldt: 16.09.2011 10:51:11

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af thefreedomspeaker » 04.12.2011 20:40:17

yes, de fik PUK omring udløbs datoen på de fem år.

jerry
Indlæg: 583
Tilmeldt: 01.07.2007 16:58:43
Geografisk sted: Tyrkiet/Sverige

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af jerry » 04.12.2011 21:10:24

Ok tak for svaret. Må se hvad der bliver svaret i den mail fra migrationsverket, da jeg jo som sagt er på SU og dermed ikk kan fremvise en desideret lønseddel, men blot noget dokumentation fra banken om, at jeg modtager SU. Men nu er der heldigvis noget tid til at vi skal igang med at søge:0).

guk
Indlæg: 12
Tilmeldt: 29.08.2010 22:45:11

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af guk » 27.12.2011 13:07:58

GitteK skrev:Når jeg läser om Eu-reglerne på migrationsverket hjemmeside - står der i sidste afsnit:

"När du har vistats med uppehållsrätt i Sverige i fem år utan längre avbrott har du permanent uppehållsrätt. Om du vill ha ett bevis på din permanenta uppehållsrätt kan du ansöka om ett permanent uppehållskort (PUK) på någon av Migrationsverkets tillståndsenheter. Här kan du läsa om hur du ska göra för att ansöka om PUK."

Det läser jeg som om, at din mand har opholdsret og at I dermed ikke fremadrettet skal godkendes i forhold til ökonomi m.m.

Hej Gitte, det er ikke helt korrekt, jeg har netop haft en telefonsamtale med migrationsverket om samme, det gælder KUN for eu borgere, alle andre skal ansøge og GODKENDES, jeg blev lidt paf, da vi kun har indsendt blanket 142011 http://www.migrationsverket.se/download ... 011_sv.pdf
fordi vi gerne ville have et "bevis" på at hun gerne måtte rejse ud og ind Sverige, ligesom hun idag altid skal have sit "residence card" med sammen med sit pas.

Dette residence card fik hun da hun flyttede til sverige i 2006, og har en gyldighed til jan 2012, jeg spurgte samme person om hvad man så skulle gøre i mellemtiden, fra udløbet af nuværende kort til modtagelse af permanent uppehållskort (PUK), svaret var at da måtte hun sidde hjemme og vente på det nye kort, ellers måtte vi kontakte de danske myndigheder ?

det er noget værre rod ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 27.12.2011 15:03:31

Ja man skal bede om at få udstedt det permanente registeringsbevis (for unionsborgere) eller opholdskort (for familiemedlemmer, der ikke selv er unionsborgere), som dokumenterer ens rettigheder. Og man skal selvfølgelig i den forbindelse dokumentere, at man har de rettigheder, man påstår. Dvs. at man uden længere afbrydelser har boet i landet i 5 år i træk og overholdt de betingelser, som der nu engang er for at have ret til ophold efter EU-reglerne såsom at være arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler eller et familiemedlem til en sådan.

Hvis din kone gerne vil rejse, når hendes gamle opholdskort er udløbet, og før hun har modtaget det nye, så må hun søge om et visum for at komme ind i Schengen igen. Og det er selvfølgelig en svensk ambassade, der skal udstede dette visum til din kone og ikke en dansk. For det er jo i Sverige, at hun bor. Og visum skal som altid, når det drejer sig om EU-reglerne, udstedes gratis og i løbet af højest 14 dage (som absolut hovedregel).

Herudover skal din kone så også bruge et visum, hvis hun ønsker at besøge andre Schengenlande, medens hun ikke har noget gyldigt opholdskort. Men her er vi ærlig talt ved at være ude i noget, hvor jeg nok personligt bare ville vælge at rejse med mit pas, mit udløbne opholdskort, mit svenske personnummerbevis og min kvittering for, at jeg havde søgt om permanent opholdskort. For der må også være grænser for omfanget af bureaukrati / idioti på dette område. Og skulle din kone så være så uheldig at blive stoppet i en stikprøvekontrol ved grænsen, jamen så må hun jo bare forsøge at tale sig ud af situationen. Og det kan vel aldrig gå værre end, at hun får en mindre bøde og bliver bedt om at vende hjem til Sverige.

Her skal vi også huske på, at der efter sigende skulle være op til flere tusinde personer, der hver dag krydser grænsen mellem Danmark og Sverige uden at have nogen form for lovligt ophold overhovedet. Så med mindre din kone er uheldig at løbe ind i en imbicil principrytter, så har det danske politi formentlig andre og vigtigere ting at tage sig af end at forfølge "farlige" dansk-gifte udlændinge, der har boet fuldt lovligt i Sverige i 5 år, og som derfor er ved at skifte fra det ene opholdskort til det andet.

gokhan aydin
Indlæg: 17
Tilmeldt: 08.01.2012 15:56:32

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af gokhan aydin » 18.01.2012 17:58:13

hej jeg har boet i sverige i cirka 3 år nu og tiden nærmer sig hvor vi snart skal søge om permanent ophold til min kone og mine 3 børn

jeg bor til leje i andre hand
hvad kraves der fra den svenske myndighed jeg har haft nogen perioer hvor jeg har været arbejdsløs men har været på dagpenge og har haft et firma med ikke så meget overskud men jeg har et fast arbejde i danmark nu vi har ikke modtaget socail hjæl overhoved kort og godt hvad skal jeg når de 5 er nærmer sig og hvad skal de svenske have af papier

mvh gokhan

Sadullah
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18.01.2012 18:59:30

Vedr. om opholdstilladelse

Indlæg af Sadullah » 18.01.2012 19:11:42

Jeg er født i Danmark,jeg har dansk opholdstilladelse,jeg vil gerne søge om svensk opholdstilladelse,hvor lang tig gå der før jeg få svensk opholdstilladelse???????

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permanent opholdstilladelse i Sverige efter EU-reglerne

Indlæg af skaanebo » 19.01.2012 08:27:21

gokhan aydin skrev:hej jeg har boet i sverige i cirka 3 år nu og tiden nærmer sig hvor vi snart skal søge om permanent ophold til min kone og mine 3 børn

jeg bor til leje i andre hand
hvad kraves der fra den svenske myndighed jeg har haft nogen perioer hvor jeg har været arbejdsløs men har været på dagpenge og har haft et firma med ikke så meget overskud men jeg har et fast arbejde i danmark nu vi har ikke modtaget socail hjæl overhoved kort og godt hvad skal jeg når de 5 er nærmer sig og hvad skal de svenske have af papier

mvh gokhan
Efter EU-regler kan der først søges om permanent ophold ved 5 år i Sverige. Efter nationale regler er det efter 2 år. Så lidt forvirret, hvilket regelsæt I søger under?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Vedr. om opholdstilladelse

Indlæg af skaanebo » 19.01.2012 08:28:21

Sadullah skrev:Jeg er født i Danmark,jeg har dansk opholdstilladelse,jeg vil gerne søge om svensk opholdstilladelse,hvor lang tig gå der før jeg få svensk opholdstilladelse???????
Hvor du er født henne er sådan set irrelevant, når du ikke er dansk statsborger. Det er dit statsborgerskab, som er afgørende i forhold til at bosætte sig i Sverige. Så hvor er du statsborger henne?

Besvar