Flytning hjem fra Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 13.07.2013 11:03:35

US skriver på sin hjemmeside bl.a., at man kan opholde sig i DK ind til ansøgningen er behandlet, hvis man har afleveret sin ansøgning i DK. Vi har afleveret vores ansøgning på den danske ambassade i Sverige, så det betyder vel, at jeg IKKE kan tage min ægtefælle med til DK, før ansøgningen er færdigbehandlet med et positivt resultat?

Venlig hilsen
Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 13.07.2013 11:33:32

Det gælder ved ansøgning efter dansk lov. I har vel søgt efter EU's direktiv og gjort brug af den frie bevægelighed? For så gælder alle rettigheder i DK i princippet i samme øjeblik, ansøgningen er afleveret.

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 19.07.2013 07:40:17

Hej igen!

I forbindelse med vores ansøgning om familiesammenføring efter EU-reglerne har min ægtefælle med stor forsinkelse modtaget "Information om din ansøgning om ophold efter EU-reglerne" fra US. I nævnte skrivelse står bl.a.: "Uanset om betingelserne for opholdsret efter EU-reglerne er opfyldt, har du ret til at opholde dig i Danmark under ansøgningens behandling." Det forstår vi godt!! MEN: Forinden vi modtog ovennævnte brev, havde vi en mindre korrespondance med US, hvor der bl.a. skrives:


Indrejser xxxxxxxx i Danmark, har han mulighed for at forblive i Danmark under sagens behandling. For at indrejse lovligt skal han dog være i besiddelse af gyldigt pas, og enten opholdstilladelse til et andet Schengenland eller gyldigt visum.

Vi er bosiddende i Sverige, hvor vi naturligvis bliver boende ind til vi modtager den endelige afgørelse fra US. Min ægtefælles originale pas opbevares af Migrationsverken, idet han har ansøgt om svensk opholdskort. I august har vi lånt et sommerhus i Danmark, men efter at have læst ovenstående fra US, er vi blevet meget usikre på, om vi tør tage imod tilbuddet og tage til Danmark.

Er der nogen af jer, som har et bud på, hvordan vi skal forholde os?

På forhånd tak.
Venlig hilsen
Ismanden

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af closed1 » 19.07.2013 08:10:26

Ja man må jo kun rejse til Dk hvis man har pas osv.

Men hvor tit er det lige man bliver stoppet når man kører over broen ?
Hvad er det værste der kan ske , en strid politimand stopper jer og siger i skal returnere til Sverige .

Rigtig god tur i sommerhus .

Husk endelig at købe rigeligt med surstrømning til venner og bekendte , da denne delikatesse ikke kan købes i Dk . :lol: :lol:

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 19.07.2013 09:35:49

Hej igen!

Tak til Closed. Hvis du sender mig din adresse, skal vi gerne køre forbi med lidt surströmning til dig.

God weekend.
Ismanden

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 24.07.2013 18:27:06

Hej!

D.d. har vi modtaget brev fra US, at min ægtefælle har fået Familiesammenføring efter EU-reglerne, hvorfor vi naturligvis kan flytte tilbage til Danmark fra Sverige. Sagsbehandlingen tog 57 dage!!
I brevet fra US skrives, at min ægtefælle skal fremvise sit pas inden 21 dage hos den danske ambassade, Stockholm, hvor vi også afleverede vores ansøgning. Ambassaden vil derefter udleverer afgørelsen.
Min ægtefælles pas befinder sig hos det svenske Migrationsverket, da vi i februar ansøgte om et svensk uppehålskort. Vi vil naturligvis henvende os til Migrationsverket for at få udleveret min ægtefælles pas. Vores spørgsmål:
1: Har min ægtefælle stadig lovlig ophold i Sverige, når Migrationsverket skal udlevere passet?
2: Kan brevet fra US, hvor min ægtefælle tildeles familiesammenføring efter EU-reglerne, benyttes som bevis på lovlig ophold i Sverige?
3: Et opholdskort i DK giver vel også ret til lovligt ophold i Sverige?
4: Vi har en lejlighed i Sverige. Kan vi blive boende i Sverige, ind til flytter permanent til Danmark?
Vi er naturligvis utrolig glade for afgørelsen, og vil i den forbindelse sige mange mange tak til alle de råd og vejledninger, vi har modtaget fra Ægteskab uden grænser siden hele forløbet startede.

Venlig hilsen

Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 24.07.2013 19:34:17

1. Ja, så længe en ansøgning om svensk opholdskort er under behandling, har din ægtefælle lovligt ophold.

2. Nej, brev fra US kan kun benyttes i DK

3. Ja, et dansk opholdskort giver mulighed for ophold på indtil 90 dage i et andet schengenland, førend opholdskortets indehaver skal søge om et nyt opholdskort i den anden medlemsstat.

4. US giver jer et forhåndstilsagn, som gælder i 6 måneder fra afgørelsen er truffet. Dvs., dansk opholdskort udstedes først, når I er flyttet til Dk, og det skal ske inden for seks måneder, ellers skal der søges om igen.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af DBS » 24.07.2013 19:36:18

3. Ismanden1 skal nok være opmærksom på, at man skal have et opholdskort, og det danske har I vel ikke endnu ?

mvh DBS

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 24.07.2013 20:21:41

hej igen!

Tak for svaret. Måske er jeg lidt tungnem, men hvis min ægtefælle afhenter sit pas hos Migrationsverket i morgen, så er ansøgningen om uppehålskort i Sverige vel automatisk annulleret og har min ægtefælle så ret til at opholde sig fortsat i Sverige, ind til vi flytter tilbage til DK. Desuden skal min ægtefælle jo til Stockholm for at fremvise passet. Giver Migrationsverket min ægtefælle en frist til at forlade landet?

Venlig hilsen
Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 24.07.2013 20:31:10

Ansøgning annulleres vel ikke, blot fordi man beder om at få sit pas retur, fordi man skal bruge det.

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af DBS » 24.07.2013 21:24:08

Det ville da være surt, hvis ansøgning blev annuleret, hvis man bare skal bruge passet, fordi man skal på ferie !

Nu forstår jeg ikke hvorfor migrationsverket har passet ? Hvordan skal man så kunne legimentier sig, hvis Polisen spørger ?

Migrationsverket tog da bare en kopi af konens den gang vi var hos dem.

Mvh DBS

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 31.07.2013 09:45:41

Hej!

Historien om passet fortsætter. Migrationsverket vil ikke udlevere min ægtefælles originale pas, men kun en kopi. Passet skal vi bruge i forbindelse med Udlændingestyrelsen positive afgørelse om familiesammenføring efter EU-reglerne. Migrationsverket har meddelt, at i det øjeblik vi kan fremvise den positive afgørelse fra Udlændingestyrelsen, vil de udlevere passet. Udlændingestyrelsen forstår ikke det svenske Migrationsverkets behandling af sagen!!! Det lyder helt kafkask, men Udlændingestyrelsen har nu vist en fantastisk hjælpsomhed og konduite og vil nu fremsende Styrelsens afgørelse direkte til vores adresse i Sverige, hvorefter vi håber, at vi med den afgørelse i hånden kan få udleveret min ægtefælles pas.

Venlig hilsen
Ismanden

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af closed1 » 31.07.2013 14:49:05

Hvis nu din mand ville rejse hjem til hans hjemland , der ville han jo skulle bruge sit pas ?
Det virker underligt , med dejligt at hører at US er venlig, :D :D

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 01.08.2013 07:40:21

Hej!

Vi står som tidl. nævnt med en tilladelse til familiesammenføring efter EU-reglerne. Nu skal vi lægge en strategi for vores tilbagevenden til Danmark. Vi har en lejlighed i Sverige, som vi har opsagt pr. 1. oktober 2013 og søger nu efter en endelig bolig i DK. Vi har måske bolig i DK på hånden pr. 1. oktober 2013. Spørgsmål:
1. Vi vil gerne i gang så hurtigt som muligt med at få sat i gang i min ægtefælles tilknytning til DK. Derfor har vi i første omgang tænkt os at lade os folkeregister-registrere hos nogle venner i DK, ind til vi får vores eget. Er det lovligt?
2. Hvis vi registreres i DK, må vi da fortsat benytte vores lejede lejlighed i Sverige, ind til vore egne boligforhold bliver ordnet i DK?
3. Kan min ægtefælle, som har fået tildelt familiesammenføringen efter EU-reglerne, allerede nu rejse frit mellem Sverige og DK?
4. Hvor læser vi om vore forpligtelser og rettigheder i forbindelse med vores tilbagevenden til DK efter EU-reglerne?

Venlig hilsen

Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 01.08.2013 08:27:19

1. Ja, det er lovligt, hvis I reelt bor hos jeres venner.

2. Bolig i Sverige kan benyttes som fritidsbolig/overnatningslejlighed, men forudsætningen for at være folkeregistreret i DK er, at man tilbringer flest nætter på sin bopæl i DK, når man gør det op på en uge eller en måned.

3. Forudsætning for at rejse frit er, at man har pas og et gyldigt opholdskort (fra enten Sverige, DK eller en anden schengenstat). Ellers kan man ikke lovligt krydse grænser inden for schengen.

4. Fx her http://europa.eu/youreurope/citizens/index_en.htm

Besvar