Flytning hjem fra Sverige.

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af closed1 » 22.06.2013 07:42:18

registreringen på min side sker når de åbner brevet og giver ansøgningen et sagsnummer . Hvis us har travlt kan der godt gå flere uger , har erfaret 5 uger før de får givet ansøgningen et sagsnummer . Så snart du har afleveret ansøgningen om fs eu reglerne kan din ægtefælle opholde sig lovligt i Danmark . Han kan ikke blive registreret før han får opholdstilladelse , men i nogle kommuner kan det godt lade sig gøre at begynde på sprogskolen med det samme . Der må du spørge på den lokale sprogskole . Han må i princippet gerne arbejde , men uden et dansk cpr nummer og uden opholdstilladelse er det nok svært at finde en arbejdsgiver der vil ansætte ham . Hvis han ikke får opholdstilladelse så har han så arbejdet ulovligt og da får både ham og arbejdsgiveren en bøde .
Der er gratis sider på nette hvor man kan starte med at lære dansk feks danskherognu.dk

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 22.06.2013 08:19:30

Hej igen!

Tak for meget hurtigt svar. Imponeret over jeres tålmodighed.

En af jer rådgiver i et tidligere svar til nogle i samme situation som os til at afvente det endelige svar fra US, inden vi flytter tilbage til DK. Vi har fået et godt boligtilbud på hånden, som vi helst ikke ser pludselig forsvinder. Hvis min ægtefælle ikke får et dansk opholdskort, og vi begge er bosat i DK, hvad sker der så? Skal min ægtefælle rejse tilbage til sit hjemland og ansøge påny derfra? M.h.t. arbejde og sprogskole overlever vi sikkert nok at afvente en endelig afgørelse fra US!!! Hvis vi vælger at udnytte det gode boligtilbud i i DK og begge flytte tilbage inden afgørelsen i US, hvordan og hvor registrerer vi min ægtefælles adresse.

Venlig hilsen
Ismanden

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af closed1 » 22.06.2013 08:30:53

Det er jo altid et temperaments spørgsmål om man "tør" flytte inden man har fået godkendt ansøgningen , hvis man får afslag så kan man jo rette op på det der har givet afslaget hvis man stadig bor i Sverige . Hvis i flytter til dk og i får afslag skal din mand rejse hjem . Det er op til dig at vurdere om i har tilstrækkelig dokumentation til at bevise et faktisk og reelt ophold i Sverige er du sikker så tag drømmeboligen i dk .
Han kan ikke blive registreret i danmark før han får opholdstilladelse så han vil stadig stå som boende i Sverige . Men når opholdstilladelsen er i hus så kan i gå på borgerservice og blive reg, og få udstedt et personnummer. Og han "flytter " så med tilbageværende kraft.

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 26.06.2013 09:39:00

Hej igen igen!

I går kontaktede jeg US og fik endelig bekræftet, at vores ansøgning var modtaget. Det kan dog endnu ikke ses på "Min side" på Udlændingestyrelses hjemmeside. Ansøgningen blev indgivet den 28. maj 2013 via den danske ambassade, Stockholm. Vi formoder, at vi modtager en kvittering på, at US har modtaget vores ansøgning. Er det korrekt?

"Forhåndsgodkendelse" - Kan en sådan evt. gives af US i forbindelse med en kvittering eller hvornår gives en sådan?

Min ægtefælle vil gerne besøge venner i Danmark. Er det legalt på nuværende tidspunkt, hvor vi "kun" har indgivet en ansøgning til US? Min ægtefælles pas befinder sig hos Migrationsverket, Sverige, da min ægtefælle har ansøgt om "uppehålskort". Vi har kun kopi af min ægtefælles pas.

Vi mener naturligvis, at vi har indsendt alle de dokumenter, som US har brug for i forbindelse med ansøgningen om Familiesammenføring efter EU-retten. Hvis såfremt ifald US ved første gennemgang af vores ansøgning finder ansøgningen veldokumenteret, hvor lang tid kan vi da i øjeblikket regne med at den endelige afgørelsen bekendtgøres?

Vi har som tidligere nævnt en bolig/ejerbolig på hånden i DK. Men hvor længe? Er det for risikabelt at indlade sig på at handle bolig i DK, som vores situation er på nuværende tidspunkt?

Ofte har vi lyst til at kontakte US direkte med alle vore spørgsmål. Normalt har jeg ingen skrubler med at kontakte offentlige myndigheder i DK, men i dette tilfælde er jeg lidt "bange" for, at mine evt. henvendelser vil "irritere" eller skade vores sag. Mærkelig fornemmelse at have som ganske alm. dansker.
Tak for hjælpen
Venlig hilsen
Ismanden

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 26.06.2013 10:31:48

Lige et ekstra spørgsmål: Kan vi søge om en "forhåndsgodkendelse" af vores ansøgning hos US? I bekræftende fald: Hvordan?
venlig hilsen
Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 26.06.2013 10:49:41

I har jo allerede søgt om en forhåndsgodkendelse, når I har søgt, mens I stadig bor i Sverige. Så der skal ikke søges om yderligere.

Nej, din ægtefælle må ikke rejse til Danmark uden både gyldigt pas og gyldigt svensk opholdskort. Begge dele skal medbringes på rejsen.

Om I vil slå til og flytte til DK uden at have fået svar på jeres ansøgning om dansk opholdskort, må være op til jeres egen vurdering. Hvis I mener at I helt og holdet opfylder betingelserne for at få opholdskort, så er der jo intet til hinder for, at I flytter til DK i morgen. Hvis der derimod kan være usikkerhed om, hvorvidt I opfylder betingelserne, så bør I nok være mere varsomme med at flytte, inden det danske opholdskort er udstedt.

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 26.06.2013 17:19:49

Tak for svaret. Jeg har fået indtryk af, at når først vi har indgivet vores ansøgning til US, så kan min ægtefælle godt besøge DK - selv uden originalpas og svensk opholdskort. Er der et forkert indtryk?

Modtager vi en forhåndsgodkendelse eller det modsatte, når US svarer/kvitterer for modtagelsen af vores ansøgning?

Venlig hilsen
Ismanden

DBS
Indlæg: 933
Tilmeldt: 23.08.2009 16:04:08

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af DBS » 26.06.2013 18:37:21

En forhåndgodkendelse er bare, svaret på en ansøgning, som er indgivet uden for Danmarks grænser.

Hvis man indgiver en ansøgning mens man er i DK, får man godkendt at det lovligt at opholde sig i DK.

Hvis man indgiver en ansøgning inden man er i DK, får man godkendt på forhånd, at det lovligt at opholde sig i DK.

For ikke nordisk statsborger, skal man udgangspunkt altid have gyldigt pas, samt evt. visum eller evt. opholdskort, ved krydsningen af grænsen mellem SE og DK.

mvh DBS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2013 06:25:40

Behandlingen af EU-ansøgninger i Danmark synes at være blevet "normaliseret", og dermed er det måske ikke helt så nødvendigt at blive i det andet EU-land og vente på afgørelsen, som det var sidste sommer, hvor ingen i ÆUG kunne finde hverken hoved eller hale i US´s EU-afgørelser. Og hvor det derfor også var helt umuligt at vejlede folk om, hvad der skulle til for at få en ansøgning godkendt. Men i dag har hovedparten af de ÆUG-medlemmer, der fik afslag sidste sommer, fået medhold i deres klager hos JM. Og dermed har vi i ÆUG igen et godt overblik over, hvordan praksis er, og hvordan kravene til "faktisk og reelt ophold" skal forstås.

Så hvis I selv mener, I har haft et "faktisk og reelt ophold" i Sverige, og at I kan dokumentere dette, så kan jeg ikke se, at der er nogen grund til ikke at tage imod et attraktivt boligtilbud og flytte til Danmark, før ansøgningen er godkendt.

Som hidtil er det vejledende minimumskrav til opholdets varighed 3 måneder, og herunder skal man have indrettet sig, som man normalt gør, når man er flyttet til et andet land. Dvs. ikke noget med f.eks. at bo på hotel, og er man grænsependler skal man gerne kunne dokumentere pendlingen og "økonomisk aktivitet" i bopælslandet.

Det kan heller ikke nytte noget, at man ganske vist lejer en bolig i Sverige og betaler husleje, men 90% af tiden opholder man sig i Danmark hos f.eks. sine forældre, fordi man føler sig ensom i Sverige. Man skal have "et liv" i det land, hvor man er bosat, og ikke bare en adresse eller en lejlighed. Men mere kompliceret end det er det så heller ikke.

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 28.06.2013 16:36:35

Hej!

Tak til Fundiver199 for svaret. Ja, vi mener vi har dokumenteret vort reelle ophold i Sverige, men som de fleste andre her, er vi ikke sikre på noget som helst, før US har udstedt den endelige afgørelse!! Jeg overvejer at tage imod boligtilbuddet i DK, men fortsat bevare boligen i Sverige, hvis .....
Kan et evt. boligkøb i DK nu få indflydelse på den endelige afgørelse?

God weekend og tak

Venlig hilsen
Ismanden

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af fundiver199 » 30.06.2013 08:23:12

Nej.

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 12.07.2013 18:22:22

Hej!
Vores ansøgning om Familiesammenføring efter EU-reglerne er nu registreret hos US. På "Min side" hos US kan vi under forløb se, at der nu er udfyldt 3 af 4 rubrikker. Da vi imidlertid aldrig har hørt far US, kontaktede vi US i dag for at forhøre os om sagen.

Vi fik oplyst, at sagen er "oplyst", og at der er sat en slutdato på behandlingen af ansøgningen - den 29. august 2013. Desuden fik vi oplyst, at US har sendt os et brev/kvittering den 19. juni 2013. Vi har imidlertid ALDRIG modtaget brevet!!!

De tre rubrikker, som nu er udfyldt på "Min side", hvad betyder det?
Er det positivt, at sagen er "oplyst"?
Jeg mener at have læst mig til, at alle ansøgere får tildelt en sagsbehandler. Er det korrekt?
Må min ægtefælle indrejse til DK på et kortere ophold uden at have fået tildelt opholdskort? Hvis ikke, kan vi da ansøge om et korttidsvisum?

Venlig hilsen

Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 12.07.2013 18:46:50

Hvorfor overhovedet bekymre sig om visum? Der er ingen grænsekontrol, og når ansøgningen er registreret, behøves Intet opholdskort, alle rettigheder har man i princippet i samme øjeblik ansøgningen er modtaget

ismanden1
Indlæg: 65
Tilmeldt: 01.10.2012 07:48:09

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af ismanden1 » 13.07.2013 08:23:59

Hej igen!
Alle rettigheder har man i princippet, når vi har indleveret og fået registreret vores ansøgning, skriver Skaanebo. Fantastisk!! Men mener du at "i princippet" også er lovmedholdig?

Venlig hilsen

Ismanden

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Flytning hjem fra Sverige.

Indlæg af skaanebo » 13.07.2013 10:36:32

EU's lov er klar. I praksis kan der være visse ting, som kan være besværlige/umulige uden et opholdskort, fx folkeregistrering og udstedelse af cpr.nr. Det må så ske med tilbagevirkende kraft fra indrejsedato, når opholdskortet er udstedt.

Besvar