Irlandsløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Dubliner
Indlæg: 1
Tilmeldt: 11.10.2011 10:21:25

Irlandsløsningen

Indlæg af Dubliner » 11.10.2011 11:00:30

Hej allesammen

Jeg har længe haft stor glæde af at læse de forskellige indlæg her på forumet og ville i den forbindelse dele mine erfaringer fra Irland.

Min tyrkiske kone og jeg tog i 2008 til Dublin med henblik på at bo og arbejde i en kortere periode for senere at få familiesammenføring i Danmark i henhold til EU-reglerne, tre år senere befinder vi os dog stadig herovre.

Vi har oplevet Irland som den idéelle ”pakkeløsning” da det har været overraskende let at finde arbejde, bolig og få behandlet vores familiesammenføringsansøgning.

På grund af Irlands lave virksomhedsskat har mange store virksomheder placeret deres europæiske hovedkvarter i Irland, som har behov for at ansætte folk med forskellige sprogbaggrunde. På trods af den hårde økonomiske krise Irland er i for tiden, er der stadig en kronisk mangel på bl.a. dansktalere og andre mindre sproggrupper. Til næsten enhver tid er der en del ledige stillinger når man søger på ’Danish’ på jobsider som jobs.ie og irishjobs.ie.

Med hensyn til bolig er alle lejeboliger møblerede og klar til at flytte ind i med det samme, som gør det væsentligt lettere når man er tilflytter. På boligsiden daft.ie kan man finde stort set alle ledige lejeboliger i Irland og mange kan man flytte ind i med det samme når blot man har betalt depositum på én måneds husleje.

Ansøgning om familiesammenføring til Irlands udlændingemyndigheder (http://www.inis.gov.ie/) er forholdsvist lige til. De har en sagbehandlingstid på 6 måneder, men med ret til arbejde under sagbehandlingen.

mvh,
Dubliner

Besvar