Opholdstilladelse efter 22 dage

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MiriamK
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16.03.2010 18:29:15

Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af MiriamK » 30.08.2011 20:02:32

Kære alle

Min mand og jeg havde boet i Sverige i lidt over tre måneder, da vi sendte en ansøgning om familiesammenføring i Danmark efter EU-regler. Vi sendte ansøgningen d. 20. juli, og vi modtog en opholdstilladelse d. 15. august. Vi kunne se, at brevet var dateret til d. 11. august, 22 dage efter at vi havde indgivet ansøgningen. Det er da fantastisk :-)

Jeg skriver nu en liste over de dokumenter vi sendte med ansøgningen. Det er ikke ment som en facitliste, men mere som en inspirationsliste, situationen er jo forskellig fra par til par. F.eks. sendte jeg ikke dokumentation for, at vi var flyttet fra vores tidligere bopæl. Men da jeg kom lige fra Jylland til Sverige, og aldrig har boet på Sjælland, så tror jeg ikke, det var nødvendigt.

Jeg tror, det vigtigste er, hvis man arbejder i Danmark og bor i Sverige og gerne vil familiesammenføres i Danmark, at man virkelig går op i at bo i Sverige. At man bruger meget tid og penge der, og sørger for at sende dokumentation med, der viser at man har boet i Sverige, nærmest fra hver dag man har været der.

Her kommer listen:
- Ansøgningen og 3 pasfotos.
- Kopi af vores vielsesattest fra Honduras, apostillestemplet og oversat til dansk af en autoriseret oversætter.
- Kopi af min mands pas - alle sider!
- Ansættelseskontrakt fra mit job i København samt 3 lønsedler.
- Personbevis med mit svenske personnummer fra Skatteverket i Sverige.
- Ansøgning af svensk ID-kort til mig samt mit svenske ID-kort.
- Min mands svenske opholdstilladelse samt breve, vi har modtaget fra Migrationsverket, da de manglede nogle dokumenter for at give min mand opholdstilladelse i Sverige.
- Lejekontrakt for vores svenske lejlighed.
- Svensk indbo- og ulykkesforsikring.
- 5 huslejekvitteringer inklusiv vandregning og betaling af TV og forsikring.
- Bekræftelse af tilmelding af el samt el-regning.
- Brev til mig om valg af lægehus i Sverige, samt recepter og bonner fra apoteket og kvitering fra læge- og tandlægebesøg.
- Velkomstbrev fra den svenske internetudbyder samt 2 regninger.
- 2 betalinger af svensk licens.
- Bestilling af mobilnummer samt 11 køb af saldo.
- Mit og min mands månedskort samt andre billetter fra tog og busture i Sverige, samt et Jojo-reskassa-kort.
- Mit lånerkort fra det lokale bibliotek og en del kvitteringer for lån af bøger.
- Bekræftelse af svensk bankkonto. Kontoudskrift både fra min danske og svenske bankkonto, der viser mange køb i Sverige.
- Kvitteringer fra alle mine indkøb i Sverige. Jeg købte stort set et eller andet hver dag, vi var i Sverige, eller også lånte jeg noget på biblioteket. Derfor har jeg samlet et bevis for stort set hver dag, vi har været i Sverige.

At lave en sådan ansøgningen minder om at lave en projektopgave i skolen. Vi lage alle dokumenterne ind i et ringbind. Jeg tror, det betaler sig at lave ansøgning pæn og overskuelig og fyldestgørende, så går det hurtigere med at få svar.

God fornøjelse med kampen om at få familiesammenføring. Det er hårdt mens det står på, men meget dejligt bagefter.

Mange hilsener
Miriam

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af closed1 » 30.08.2011 20:23:51

Stort tillykke til jer

KajYY
Indlæg: 34
Tilmeldt: 29.03.2011 01:59:02

Re: Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af KajYY » 30.08.2011 21:00:43

Hej,

Super tillykke! Lyder godt!

Tak for listen - god at have når man selv skal igennem det!

Tænkte lige på en ting:

Mange skriver om læge besøg. Er det en nødvendighed? Jeg går aldrig/meget sjældent til læge, så under mit ophold her i Sverige har jeg nu heller ikke været til nogen læge. Men er det i Sverige som i Danmark, at man skal tilmeldes en læge? Eller er Sverige mere frit, og man kan bare vente med at gå til en læge når man får brug for det?

Mvh

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af closed1 » 31.08.2011 08:06:42

Ha ha skal man nu starte med at gå til lægen ? jeg har ikke været ved lægen i over 25 år så det håber jeg da ikke man skal .

andreasthage
Indlæg: 32
Tilmeldt: 18.11.2010 10:54:36

Re: Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af andreasthage » 31.08.2011 08:32:10

Tillykke Miriam.

Min kone og jeg har også boet i Sverige i lidt over 3 måneder nu.
Tak for din liste. Vi har mange af de samme dokumentationer, dog har vi ikke en indbo forsikring og heller ikke brugt det offentlige, da jeg har min bil. Men indkøb flere gange om ugen og 2 lægebesøg burde tale for at man bor i Sverige.

Sara A
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27.04.2010 17:43:05

Re: Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af Sara A » 31.08.2011 09:16:22

Hej Miriam,

Stort tillykke! Var jeres lejlighed fremleje eller 1. håndskontrakt?

Mange hilsner Sara

MiriamK
Indlæg: 10
Tilmeldt: 16.03.2010 18:29:15

Re: Opholdstilladelse efter 22 dage

Indlæg af MiriamK » 04.09.2011 20:50:05

Mange tak :-)

Da jeg registrerede mig hos Skatteverket, fik jeg tilsendt et personnummer, og lidt efter fik jeg tilsendt et brev, hvor de havde foreslået, hvilken læge, der skulle være min læge. Man kan ændre det til en anden læge, hvis man vil, men da jeg ikke vidste hvilken læge er bedst i Landskrona, beholdt jeg bare den, de havde foreslået. Jeg ved ikke, om det er nødvendigt at gå til læge, men hvis man vil være på den sikre side, kan man vel altid få lavet et sundhedstjek eller noget i den stil ...

Nej, det er nok lige så godt at køre i bil, for så kan I jo bevise over for udlændingeservice hver gang du har krydset broen. Og så kan de se, at du har kørt frem og tilbage mellem arbejde og Sverige.

Vores lejlighed var 1. håndskontrakt. Vi lejede hos landskronahem.se. Det har fungeret rigtigt fint.

Besvar