Migrationsverket - forvirret

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
alog
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18.02.2011 22:55:45

Migrationsverket - forvirret

Indlæg af alog » 15.08.2011 15:04:57

Min mand og jeg har i dag været på mirgrationsverket for at søge opholdskort og vi gjorde klart og tydeligt opmærksom på at vi vil søge efter EU - reglerne:

1) Vi fik afvide at EU borgeren skal have et svensk id kort, før man kan søge om opholdstilladelse. Kan det virkelig passe?? Og i såfald hvor skaffer man sig sådan et - skatteverket?

2) Det sidste felt i ansøgningen "attachments": certificate showing that you are financially dependent on the person living in Sweden (parents and children over 21). Skulle krydses af og dokumentation vedlægges. Men da det er min mand og kun ham der søger, hører han jo ikke under den gruppe af ansøgere.. Jeg er forvirret.


3) Da jeg er person med tilstrækkelige midler,fik jeg afvide at jeg skal dokumentere at jeg får SU, da jeg lige er startet på ny uddannelse har SU styrelsen endnu ikke kunne nå at behandle min ansøgning, og det kan tage op til 1 måned. Jeg har svært ved at se hvordan jeg kan dokumentere at jeg modtager SU ?? (og en måned er længe at vente)

4) Sidst men ikke mindst: skal vi i ansøgningen vedlægge kopier af alle siderne i vores pas?

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Migrationsverket - forvirret

Indlæg af closed1 » 15.08.2011 15:39:31

eu borgeren skal have svensk cpr nummer , har du ikke det? ellers så skal du på skatteværker for at få det først .......... resten kan læses i ...jeg vil flytte til sverige......

og her viewtopic.php?t=7164

alog
Indlæg: 35
Tilmeldt: 18.02.2011 22:55:45

Re: Migrationsverket - forvirret

Indlæg af alog » 15.08.2011 17:27:00

Tak for svar.

Jeg har netop svensk personnummer, men ifølge migrationsverket var det ikke nok..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Migrationsverket - forvirret

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2011 18:42:57

1) Nej det kan ikke passe. Man kan altid søge, og herefter er der så 6 måneder for Migrationsverket til at bede om evt. manglende oplysninger eller papirer.

2) Dette felt er ikke relevant for jer, så også her synes det, at I må være løbet ind i en ansat, der slet og ret ikke har styr på tingene.

3) Du må jo aflevere den nødvendige dokumentation, efterhånden som den foreligger. Det er vel bla. derfor, at man i EU´s opholdsdirektiv har givet muligheden for, at sagsbehandlingen må strække sig over 6 måneder.

4) Umiddelbart kan jeg ikke se, hvorfor det skulle være nødvendigt, men omvendt er det vel ikke det store problem at gøre det. Så hvis Migrationsverket beder om det, så gør det dog bare.

Hvis I ikke har fået "lov" til at aflevere jeres ansøgning, må man sige, at der er tale om en om´mer. Så op på hesten igen og tilbage til Migrationsverket nok engang, og denne gang kan I så forhåbentlig være heldige at komme til at tale med en ansat, der har bare lidt mere styr på tingene.

Hvis der er gået mindre end 3 måneder siden din mands indrejse i Sverige, kan I dog lige så godt vente, til du har fået nogle af de papirer, som du mangler, herunder din SU-meddelelse. Fristen for at søge opholdskort er 3 måneder efter din mands indrejse.

Pandaball
Indlæg: 55
Tilmeldt: 29.10.2009 22:43:32

Re: Migrationsverket - forvirret

Indlæg af Pandaball » 23.08.2011 20:34:43

Hej ÆUG

Hvis min kone mister sit opholdstilladelse i DK, men vi er lige flyttet til SE, så har hun vel op til 3 mdr. til at søge hos Migrationsverket,ikk?
Så opholder hun vel ikke ulovligt i SE?
Når man søger om et opholdskort og får dette, vil dette altid være med 5 års gyldighed?

Et helt andet spørgsmål er, hvis jeg som selvstændig donere nogen penge til ÆUG for det gode arbejde og den gode hjælp jeg har fået, er det fuld fradragsberettiget? Har ikke spurgt revisor endnu, men der er nok nogen herinde der ved?

På forhånd tak

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Migrationsverket - forvirret

Indlæg af fundiver199 » 31.08.2011 02:51:03

Pandaball skrev:Hvis min kone mister sit opholdstilladelse i DK, men vi er lige flyttet til SE, så har hun vel op til 3 mdr. til at søge hos Migrationsverket,ikk?
Ja men hvorfor ikke soege med det samme? Hvad er fordelen ved at vente?
Pandaball skrev:Så opholder hun vel ikke ulovligt i SE?
Nej.
Pandaball skrev:Når man søger om et opholdskort og får dette, vil dette altid være med 5 års gyldighed?
Ja med mindre man kun planlaegger at bo i landet i en kortere periode f.eks. for at laese et semester paa universitetet eller arbejde i en tidsbegraenset stilling.
Pandaball skrev:Et helt andet spørgsmål er, hvis jeg som selvstændig donere nogen penge til ÆUG for det gode arbejde og den gode hjælp jeg har fået, er det fuld fradragsberettiget? Har ikke spurgt revisor endnu, men der er nok nogen herinde der ved?
Det tror jeg ikke, at du skal regne med. AEUG er ikke en velgoerende organisation.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Migrationsverket - forvirret

Indlæg af closed1 » 31.08.2011 08:18:59

Velgørende det kan man da godt sige at EUG , i hvert tilfælde i forhold at kunne beholde vores dejlige partner , og sådan som us kan dreje reglerne og bøje dem så skulle det da også være muligt at donationer til Eug kunne trækkes fra i skat . Man kunne evt spørge us hvordan man tilpasser reglerne til sig eget bedste ! hahaha

Rigtig mange tak for det gode arbejde i alle gør og lad os så håbe på en ny regering!

Besvar