bevis på at have boet i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hlo
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.05.2011 17:07:18

bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af hlo » 13.08.2011 20:23:53

Hej alle
Er der nogen der kan svare mig på dette; jeg har været så heldig at finde en lejlighed til fremleje i Malmø til min egyptiske mand og mig. Vi har planer om at bo der i mindst 6 måneder. Af forskellige årsager skal vi betale alle udgifter via udlejer.Dvs at vi ikke kan fremvise kvitteringer og tilmelding på/til betaling af varme etc. Vil det være ok at kunne fremvise kontrakt, indbetalinger af husleje, køb af madvarer i Sverige, pendlerkort til tog, bankkonto i Sverige (og lignende) samt fremleje af min egen lejlighed i Dk som bevis for at vi reelt har boet i Sverige?

hlo
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.05.2011 17:07:18

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af hlo » 14.08.2011 05:42:32

- og nu ser jeg lige, at der er én, der for ikke længe siden har skrevet om samme problem - at udlejer har proforma-adresse samme sted. Den lejlighed jeg har kig på er en 1-værelses... Vil det være fuldstændig utopisk at det kunne lade sig gøre? Udlændinges. tjekker simpelthen hvor mange, der har/havde adresse i den lejlighed man har boet i?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af mh1 » 14.08.2011 05:51:30

Hvis det er en 'sort' fremleje, dvs. at udlejer ikke har skaffet den nødvendige tilladelse fra boligforeningen, så duer det ikke til noget som 'bevis'. Find hellere noget andet.
mh
Rådgiver for ÆUG

hlo
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.05.2011 17:07:18

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af hlo » 14.08.2011 20:06:21

Ok, tak. Det har han heldigvis tænkt sig at gøre :)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.08.2011 07:41:00

For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål: Ja det burde være godt nok. Men vær opmærksom på, at papirer uden dit navn på ikke i sig selv er noget værd som dokumentation. Navnløse kasseboner og navnløse pendlerkort dokumenterer ikke, at du har boet i Sverige, da du jo kan have fået en ven til at samle disse ting sammen for dig. Kassebonner og pendlerkort mm. skal derfor nødvendigvis bakkes op af, at du har betalt indkøbene med et kreditkort eller betalingskort, således at transaktionen kan dokumenteres ved et kontoudtog. Ellers er det fuldstændig spild af tid at samle den slags sammen.

Den absolutte "dræber" i denne slags sager er efter min opfattelse at have det, man kunne kalde for "kontantøkonomi". Altså hæve penge på sin danske bankkonto (eller få dem af sine forældre) og herefter betale alt fra husleje til dagligvarer med kontanter. Hvis man kombinerer denne levevis med en fremlejet bolig eller en c/o adresse, så synes det at være en ret sikker vej til afslag.

Så hvis du ikke har det allerede, så er det absolut første, du skal gøre, at få dig et visa-dankort samt evt. et mastercard i din danske bank. Og det skal du selvfølgelig gøre, medens du stadig bor i Danmark. Ellers må du hurtigst muligt få åbnet en bankkonto i Sverige og få din svenske bank til at give dig et lignende kort, som du kan anvende til at betale direkte i butikker mm.

Du bør så absolut også sørge for at betale din husleje via bankoverførsler eller evt. manuel indsætning af pengene på hans bankkonto, hvor banken giver dig en kvittering, og ikke i form af kontanter. Hvis din eneste dokumentation for huslejen er håndskrevne kvitteringer fra din fremudlejer, kan det afvises som muligt/sandsynligt forfalskede papirer, idet du jo kan have fået nogen i Sverige til at gøre dig en tjeneste ved at lave sådanne kvitteringer til dig.

Hvis udlejeren insisterer på at få kontanter stukket i hånden, så er det fordi, arrangementet er sort, og så skal du finde dig en anden bolig.

hlo
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.05.2011 17:07:18

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af hlo » 24.08.2011 22:28:29

Hej Fundiver, tak! Vigtig information. Puha, så meget postyr for kærligheden :D

hlo
Indlæg: 22
Tilmeldt: 19.05.2011 17:07:18

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af hlo » 17.09.2011 14:54:16

Der dukker hele tiden nye spørgsmål op...
1) Skal vi registrere os som c/o udlejeren, når nu han også er registreret som boende på den adresse? Eller er det ligegyldigt om vi gør det ene eller det andet?
2) Boligselskabet har godkendt, at han fremlejer, skal vi bruge en udskrift af den godkendelse til udlændingestyrelsen?
3) Udlejer er dansker, hvilket vil sige, at husleje skal indbetales på dansk konto, men det er vel ok? Jeg kan også bevise, at jeg fremlejer min lejlighed i dk

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: bevis på at have boet i Sverige

Indlæg af closed1 » 17.09.2011 15:12:52

Det er en god ide at gemme alt til us så en kopi af godkendelsen er god at sende med og betalingen af husleje betal den fra en svensk konto og gem kvitt . så skulle det daikke værenoget problem. Hvorvit om i skal registreres med co eller ej spørg skatteverket .

Besvar