Flytte til Norge (eller Sverige)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
timo2011
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08.08.2011 10:00:37

Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af timo2011 » 10.08.2011 11:17:32

Hej!
Foerst og fremmest er jeg noedt til at rose jer for et fantastisk forum! Sikke mange gode og brugbare oplysninger, man kan finde her! :0)

Jeg er paa nuvaerende tidspunkt bosat i min mands hjemland, men vi har planer om at rejse til Danmark til september og saa efterfoelgende flytte til enten Norge eller Sverige – og dermed benytte os af EU-reglerne.
I den forbindelse har jeg et par spoergsmaal, som jeg haaber, at I kan hjaelpe mig med!

Min mand har faaet et Schengen-visum, hvilket selvfoelgelig skal vaere gyldigt, naar vi - efter at have holdt ferie i Danmark - indrejser i fx Norge. Men har min mand saa ret til at opholde sig i Norge i indtil 3 maaneder, selvom hans visum i loebet af den tid udloeber? Eller SKAL han have soegt om opholdskort, inden hans visum udloeber?

I tilfaelde af at vi ikke naar at finde bolig og flytte til andet EU-land, inden min mands Schengen-visum udloeber, er han selvfoelgelig noedt til at rejse hjem og saa komme igen senere. Hvad er her den bedste loesning? At soege om visum efter EU-reglerne? Kan dette visum udstedes lige meget hvor lang (eller kort) tid, der er gaaet siden sidst, han var i et EU-land?

Er der desuden nogen, der har erfaring med at finde bolig i Norge? Jeg kan finde en masse information om Sverige, men ikke meget om Norge. Og jeg tror nu, at vi haelder mest til at tage til sidstnaevnte land, da jobsituationen ser ud til at vaere bedre der. . .

Paa forhaand tusind tak for hjaelpen!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2011 12:49:13

Din mand skal være i besiddelse af et gyldigt visum ved sin indrejse i Norge eller Sverige. Herefter har han i princippet 3 måneder til at søge om opholdskort. Men det er jo ret svært at dokumentere, hvornår han er indrejst i Norge eller Sverige, når han ikke får et stempel i sit pas. Så det sikreste (og måske også mest rimelige) er vel at fortolke dette sådan, at han skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter sin indrejse i Schengen. Hvilket så i praksis er det samme som, at han skal søge, inden hans visum udløber, hvis han har fået visum til 90 dages ophold.

Men der er jo heller ikke noget i vejen for at søge om opholdskort, lige så snart I sammen er rejst til Norge eller Sverige. Så jeg forstår ikke helt, hvad problemet og baggrunden for dit spørgsmål er :?:

Man kan jo f.eks. godt være indrejst i et EU-land og have indlogeret sig på hotel, medens man leder efter både job og bolig. Og i så fald gælder jo de særlige regler for jobsøgende (og deres familie), som ikke må udsendes, så længe de har en realistisk chance for at få et job.

Så i den situation er det jo bare at sige ”hej” til f.eks. det norske udlændingedirektorat og gøre opmærksom på, at I er i Norge samt med hvilket formål, før din mands visum udløber.

Du kan så i første omgang aflevere dokumentation for din tilmelding til den norske arbejdsformidling samt en adresse på Fjeldhotellet. Og så må de jo få resten - f.eks. ansættelseskontrakt og lejekontrakt - hen ad vejen, efterhånden som det foreligger.

Du skal så nok ikke regne med, at din mand får udstedt noget opholdskort, før du kan dokumentere, at din jobsøgning er lykkedes. Men det er jo også ligegyldigt, da hans pligt ikke er at få udstedt et opholdskort men alene at søge om det senest 3 måneder efter sin indrejse.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2011 12:54:08

timo2011 skrev:I tilfaelde af at vi ikke naar at finde bolig og flytte til andet EU-land, inden min mands Schengen-visum udloeber, er han selvfoelgelig noedt til at rejse hjem og saa komme igen senere. Hvad er her den bedste loesning? At soege om visum efter EU-reglerne? Kan dette visum udstedes lige meget hvor lang (eller kort) tid, der er gaaet siden sidst, han var i et EU-land?
Ja. Men har han været ude af Schengen i mindre end 3 måneder, så kan det kun blive et nationalt begrænset visum og ikke et schengenvisum.
timo2011 skrev:Er der desuden nogen, der har erfaring med at finde bolig i Norge? Jeg kan finde en masse information om Sverige, men ikke meget om Norge. Og jeg tror nu, at vi haelder mest til at tage til sidstnaevnte land, da jobsituationen ser ud til at vaere bedre der. . .
Det kan du have ret i. Men der er jo også den mulighed at bo i Sverige og arbejde i Danmark. Det er jo et eller andet sted det nemmeste, hvis du i forvejen har et job i hovedstadsområdet, og det er vel også sådan, at flertallet gør.

Og skal du alligevel ud og finde nyt job, hvorfor så ikke søge bredt og lade destinationslandet være afhængig af, hvor du får succes med din jobsøgning? En eller anden form for bolig kan man vel altid finde, hvis man først har fundet et job. Mange private udlejere vil f.eks. helst leje ud til folk, der er i fast arbejde.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af closed1 » 10.08.2011 13:38:23

..................Du skal så nok ikke regne med, at din mand får udstedt noget opholdskort, før du kan dokumentere, at din jobsøgning er lykkedes.
fundiver199


Vil det sige at det ikke er sikkert ens kone kan få opholdskort i sverige , hvis man er "en person med tilstrækkelig midler" ved feks at tage ens understøttelse med til sverige i 3 måneder ? Eller hvad menes der?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2011 14:24:15

Nej for din understøttelse udløber jo netop efter 3 måneder og sandsynliggør derfor langt fra, at du råder over midler til at forsørge dig selv og din kone i de 5 år, der går, før I har erhvervet jer ret til permanent ophold.

Så I har ret til at opholde jer i det andet EU-land i de 3 måneder, hvor du søger arbejde med danske dagpenge, men næppe til at få udstedt hverken registreringsbevis (dig) eller opholdskort (din kone).

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af closed1 » 10.08.2011 14:35:27

kan man så ikke få svensk cpr nr når man får dansk understøttelse? Hvis man skal bruge en bank osv , hvad så med efterfølgende fs her i danmark? kan det så ikke lade sig gøre , hvis man ikke finder arbejde i sverige? Eller er det nok ved tilbage vendende til dk at man har søgt opholdskort til ens kone , og så ellers har haft et faktisk og reelt ophold i et andet eu land? Håber på at jeg kan finde arbejde i helst på fuldtid ellers så de ca 15 timer om ugen.
Ville det være bedre at jeg fik et dansk firma til at ansætte mig til et job i sverige ? og ville 15 timer om ugen og resten af timerne på understøttelse være ok?
Havde forstået at når man er dansk statsborger så skulle det ikke være noget problem at få svensk cpr nummer ?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af closed1 » 10.08.2011 14:41:32

skal jeg tegne en sygeforsikring? hvis man er på understøttelse fra danmark og har lejlighed og vil bosætte sig der? og hvor tegner man evt sådan en?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af fundiver199 » 10.08.2011 15:29:19

3 måneders veldokumenteret ophold i et andet EU-land som jobsøgende har været nok til, at andre danske statsborgere har fået opholdskort til deres ægtefæller i Danmark efter hjemkomst hertil. Det er dog en forudsætning, at parret har boet sammen i det andet EU-land under forløbet, og at det hele herunder ikke mindst den aktive jobsøgning kan dokumenteres udførligt.

US kigger på omstændighederne omkring den danske statsborgers ophold i det andet EU-land og kun i meget begrænset opfang på, hvilke papirer det pågældende lands myndigheder har udstedt eller ikke udstedt.

Du kan godt få et svensk CPR-nummer som jobsøgende dansk statsborger, da der jo er fri bevægelighed i Norden og dermed ikke noget krav om, at du skal dokumentere din økonomi. Så et svensk CPR-nummer kræver blot en lejekontrakt, og at du fortæller skatteverket, at du har til hensigt at bo i Sverige "indtil videre" dvs. på ubestemt tid.

Det er først, når din kone søger opholdskort, at du skal dokumentere, at du er arbejdstager eller person med tilstrækkelige midler. Og det kan du naturligvis ikke på baggrund af danske dagpenge, du kun kan modtage i højest 3 måneder. Men så må din kone jo bare lade være med at få udstedt noget svensk opholdskort, hvis det ikke lykkes dig at finde et job. Hun skal jo alligevel ikke bruge et sådant til noget som helst, hvis I flytter videre til Danmark.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af closed1 » 10.08.2011 15:43:56

Mange tak , Jeg har lejet en bolig (tilsvidere) og er i gang med at søge job i sverige ,har bestilt 2 svenske tlf numre , kan ens kone starte på svensk sprogskole når man har indleveret ansøgning om opholdskort ? Vi er allerede sammen her i dk er gift og vil da slet ikke undvære hende i sverige ,Men skal jo bevise at vi har været sammen , hvad er de bedste beviser man kan komme med ? ( udover et webcam udlængeservice kan logge ind på 24/7 og se hvad man laver ....haha)

Super tak for alle de gode råd og svar

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af closed1 » 10.08.2011 15:52:16

Hvis det kunne lade sig gøre at finde et job i sverige på de ca 15 timer om ugen og samtidig få suplerende dagpenge , kunne man så ikke vende tilbage til dk som arbejdstager?

timo2011
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08.08.2011 10:00:37

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af timo2011 » 12.08.2011 12:39:18

”Man kan jo f.eks. godt være indrejst i et EU-land og have indlogeret sig på hotel, medens man leder efter både job og bolig. Og i så fald gælder jo de særlige regler for jobsøgende (og deres familie), som ikke må udsendes, så længe de har en realistisk chance for at få et job.” (fundiver199)

Men hvis vi i en periode indlogerer os paa et hotel i det paagaeldende land - altsaa indtil vi finder en bolig - er det saa ikke at skyde sig selv i foden? For hvis jeg ikke naar at finde et job indenfor 3 maaneder - og jeg saa efter de 3 maaneder mister min dagpengeret - saa er vi jo saadan set noedt til at tage tilbage til Danmark for at vaere sikret en indkomst og saa forsoege os med opholdskort der. Og hvor gode er vores chancer saa for, at vores ophold i det andet EU-land vil blive godkendt som et reelt ophold, hvis vi noget af tiden har boet paa hotel - selvom jeg saa nok saa fint kan dokumentere en aktiv jobsoegning?!

”Ja. Men har han været ude af Schengen i mindre end 3 måneder, så kan det kun blive et nationalt begrænset visum og ikke et schengenvisum. ” (fundiver199)

Hvad betyder et nationalt begraenset visum helt praecist? I hvor lang tid maa han saa KUN opholde sig i det land, som visummet er udstedt til?
Er det saa bedre, at vi igen soeger om et Schengenvisum? Hans nuvaerende visum er paa 70 dage, saa egentlig har han vel stadig 20 dage ”til gode”. Og saa soeger vi jo bare om opholdskort umiddelbart efter hans ankomst til det paagaeldende EU-land og inden de 20 dage er gaaet?

Maa man rejse ubegraenset mellem Schengen-landene (eller i Norden), hvis man har soegt eller faaet udstedt opholdskort?

Tusind tak for hjaelpen!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af fundiver199 » 12.08.2011 12:59:00

timo2011 skrev:Og hvor gode er vores chancer saa for, at vores ophold i det andet EU-land vil blive godkendt som et reelt ophold, hvis vi noget af tiden har boet paa hotel - selvom jeg saa nok saa fint kan dokumentere en aktiv jobsoegning?!
Det ved jeg ikke, men sandsynligvis ikke ret store. Så det absolut bedste er da at planlægge tingene og først tage afsted, når du har fundet en "rigtig" bolig.
timo2011 skrev:Hvad betyder et nationalt begraenset visum helt praecist? I hvor lang tid maa han saa KUN opholde sig i det land, som visummet er udstedt til?
Det betyder, at visum kun er til et enkelt land og ikke til hele Schengen. Visum giver derfor ingen som helst rettigheder i andre lande end det, der har udstedt til. Det svarer helt til, at du som dansker søger og får et visum til Rusland eller Kina. Det kan du jo heller ikke bruge til at rejse til andre lande, hverken før eller siden.
timo2011 skrev:Er det saa bedre, at vi igen soeger om et Schengenvisum? Hans nuvaerende visum er paa 70 dage, saa egentlig har han vel stadig 20 dage ”til gode”.


Ja forudsat at han udrejser af schengen, inden de 70 dage er gået. Det er antal dage i Schengen og ikke antal dage med visum, der er afgørende.
timo2011 skrev:Maa man rejse ubegraenset mellem Schengen-landene (eller i Norden), hvis man har soegt eller faaet udstedt opholdskort?
Ja dog højest for 90 dage ad gangen i det enkelte land.

timo2011
Indlæg: 10
Tilmeldt: 08.08.2011 10:00:37

Re: Flytte til Norge (eller Sverige)

Indlæg af timo2011 » 13.08.2011 14:43:08

Tusind tak for de gode raad og svar! :D

Besvar