Tilbage til Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ThomasR
Indlæg: 37
Tilmeldt: 09.11.2008 00:29:47
Geografisk sted: Flensborg
Kontakt:

Tilbage til Danmark

Indlæg af ThomasR » 18.07.2011 19:11:43

Hej.
Jeg er af uvisse årsager blevet usikker på om vi kan flytte tilbage til Danmark.
i December. 2008 blev jeg og min nuværende kone gift i Dk Hun var fillipinsk au pair i Dk jeg var på daværende tidspunkt igang med min afsluttende eksamener i DK på revalidering men pga min situation(revalidering) blev vi nødt til at flytte til Tyskland for at være sammen Januar 2009. her har vi så fået en dejlig lille søn.
eftersom der ikke var arbejde at finde i tyskland inden for mit felt som Pædagog, og pengene begyndte at slippe op, søgte jeg arbejde i Danmark og har siden 1. Maj 2009 arbejdet i Danmark.
Mit spørgsmål går ret og slet på, om vi kan flytte tilbage nu?

Thomas T
Indlæg: 277
Tilmeldt: 07.10.2010 23:58:32

Re: Tilbage til Danmark

Indlæg af Thomas T » 18.07.2011 19:31:08

Spørgsmålet er om du har sørget for at samle dokumentation for dit ophold i Tyskland? Eftersom du har arbejdet i DK, er du "person med tilstrækkelige midler" i Tyskland, og derfor kræves der en omhyggelig dokumentation for at du har haft "faktisk og reelt ophold" i Tyskland. I emnet "Dansk opholdskort via Sverigeløsningen" har jeg givet mit eget eksempel på hvordan det kan gøres. Ting som indkøb med betalingskort, bankkonto og forsikring trækker i den rigtige retning i den forbindelse.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tilbage til Danmark

Indlæg af fundiver199 » 19.07.2011 07:57:26

Hvis du er usikker, kan I jo også starte med at søge opholdskort i Danmark og så vente med at flytte, til det er blevet bevilget. I den situation får I en frist på 6 måneder til at gennemføre flytningen. Men som Thomas T. skriver: Det afgørende er dokumentationen for, at du har haft et "faktisk og reelt" ophold i Tyskland. Eller sagt på en anden måde: Har boet der og ikke bare været på ferie eller besøg eller haft proformaadresse.

Når I har boet der i 2½ år, burde det umiddelbart være en ren formsag at dokumentere dette, da der vel må være masser af ting, som knytter jer sammen med det tyske samfund. Og det mest centrale er stadig de ting, som US selv skriver på deres hjemmeside, dvs. lejekontrakt og huslejekvitteringer, dokumentation for at du solgte, opsagde eller fremlejede din danske bolig samt dokumentation for indmeldelse af evt. børn i institution eller skole.

Besvar