Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Optimistisk » 27.06.2011 16:32:17

Hej Alle

Jeg flyttede til Sverige i starten af juni, og fik mit CPR nummer for cirka 2 uger siden. Dog sagde de på Skatteverket at jeg skulle vente med at gå til Migrationsverket, til jeg var registreret som gift i deres system, da det ville gøre det hele nemmere for os. Jeg havde ansøgt om flytning i slutningen af maj, og blev gift et par dage efter, hvorfor ægteskabet ikke var registreret hos dem.
Vi gav Skatteverket vielsespapirene samtidig med at jeg fik mit CPR nummer, og for at speede processen lidt op, tog vi lige ned forbi dem ugen efter, for at høre hvor langt de var i processen. Vi fik at vide at det ville tage yderligere 1-1,5 måned, inden min kone ville være registreret som gift med mig i Sverige. Dog gav de os nummeret på sagsbehandleren, som vi ringede til nede fra Skatteverket, og fem minutter efter havde han godkendt registreringen, og vi kunne få et nyt CPR udskrift, hvor vi var registreret som gift. Min kone fik dog ikke et CPR nummer, da hun først skulle have opholdskort.
Vi fik nu at vide at vi skulle tage på Migrationsverket, vise dem CPR udskriften, samt de nødvendige papirer, som ansættelseskontrakt, lejeaftale osv, og så burde vi kunne få et opholdkort samme dag, så vi kunne komme tilbage til Skatteverket og få et CPR nummer til min kone.
Da vi var nede hos Migrationsverket, var tingene dog ikke så lige til. Vi fik at vide at vi skulle smide ansøgningen i en konvulut, med de relevante papirer, og aflevere den i en postkasse hos Migrationsverket. Vi kunne ikke få nogen kvittering eller overdrage ansøgningen personligt, da der i øjeblikket var alt for travlt med medarbejdere på ferie og mange ansøgninger.
En medarbejder som tømte postkassen sagde dog at man for tiden må forvente en behandlingstid på 6 måneder, også selvom det drejede sig om sammenføring via EU-regler, men hvis vi var meget heldige ville det tage lidt kortere tid.

Er 6 MÅNEDER ikke en MEGET lang behandlingstid???

Det lyder længere end det jeg normalt læser om (selv på trods af ferie), og min kone vil vel ikke være i stand til at få CPR nummer og arbejde, samt tage med til familiefødselsdag og besøg i Danmark de næste 6 måneder?

Alle relevante papirer er der, så det skulle vel ikke være en svær sag at behandle :-(

Håber at der er nogen som har et fif til hvordan man kan få lidt mere fart på Migrationsverket, ligesom det var muligt med Skatteverket.

Mvh.

Optimisten

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af fundiver199 » 27.06.2011 17:17:37

Ja travlhed og sagsdynger er der altså ikke meget, man kan gøre ved, om de må jo fuldt lovligt være 6 måneder om at udstede et opholdskort. Heldigvis er det eneste, som din kone ikke har ret til uden opholdskort, dog at rejse til andre schengenlande uden visum. Så bortset fra at hun bliver "låst" til Sverige, betyder det ikke rigtig noget, at hun må vente på det. Opholdskortet er f.eks. ikke en betingelse for, at hun må arbejde i Sverige.

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Optimistisk » 27.06.2011 17:38:36

Er det realistisk at det tager mindre end 6 måneder, og at det blot er noget de sagde, for ikke at komme til at love noget de ikke kunne holde?

Hvordan får vi en kvittering for det indleverede materiale? Min kones danske opholdstilladelse udløber i juli, så det ville være rart at have noget på at hun opholder sig lovligt i Sverige, så længe at hendes sag behandles.

Hun skal vel have et CPR nummer, for at arbejde, og et opholdskort for at få et CPR nummer, eller kan vi blot vise en kvittering til Skatteverket?

Thomas T
Indlæg: 277
Tilmeldt: 07.10.2010 23:58:32

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Thomas T » 27.06.2011 17:43:09

Optimistisk skrev:Hun skal vel have et CPR nummer, for at arbejde, og et opholdskort for at få et CPR nummer, eller kan vi blot vise en kvittering til Skatteverket?
For at få personnummer i Sverige skal hun dokumentere overfor Skatteverket at hun har opholdsret. Det kan gøres enten med et opholdskort udstedt af Migrationsverket, eller ved at indlevere dokumentation svarende til det der kræves for at få opholdskort.

Min kone fik personnummer 3 måneder før hun fik opholdskort, fordi jeg havde dokumenteret min situation overfor Skatteverket(lønsedler, ansættelsesbrev, pendlerkort, årsopgørelse og den slags). Det var i januar i år.

mvrose
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14.10.2009 10:01:46

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af mvrose » 28.06.2011 08:02:28

Vi afleverede også vores ansøgninger (sammenføring efter EU regler) i en konvolut hos Migrationsverket i Malmø d.16 juni, uden at få kvittering, og allerede ugen efter fik min mand sit opholdskort med posten.

Så det kan altså ske betydelig hurtigere end de 6 måneder :D
Håber det bliver ligeledes med jer.
VH

s2010
Indlæg: 27
Tilmeldt: 07.09.2010 18:56:34

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af s2010 » 28.06.2011 09:16:49

Hej Mvrose

Tillykke med jeres opholdskort.

Det lyder godt at migrationsverket klarer det hurtigt.
Det er vel også fordi at I har sørget for at aflevere en "komplet" ansøgning.
Kan du evt. skriv hvad I har afleveret hos migrationsverket.
Har godt set listen på migrationsverket.se men det kan jo være man misser et eller andet.
Vi skal nemlig også til at ansøge.

På forhånd tak.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2011 10:01:51

Optimistisk skrev:Hun skal vel have et CPR nummer, for at arbejde, og et opholdskort for at få et CPR nummer, eller kan vi blot vise en kvittering til Skatteverket?
Som Thomas T skriver: nej. Det er ikke opholdskortet, der giver din kone ret til at arbejde i Sverige men det forhold, at hun opfylder betingelserne for at have ret til ophold i Sverige i mere end 3 måneder.

Derimod er det sikkert rigtigt, at hun skal bruge et svensk CPR-nummer for at arbejde i Sverige. Men så må I jo bede skatteverket om at give hende et sådant, hvis hun står med et konkret jobtilbud i hånden.

Det kan jo også tænkes, at Migrationsverket i den situation kan overtales til at fremskynde deres sagsbehandling og udstede opholdskort, så skatteverket ikke behøver at gentage den samme sagsbehandling, som Migrationsverket foretager. Det er jo tilladt at spørge. Det kan aldrig gå værre end, at de siger nej :wink:

Men ellers så er det jo ikke "rocket science", at Skatteverket må kigge på vielsesattest, lejekontrakt, ansættelseskontrakt og pendlerkort, helt som Migrationsverket gør det. Især ikke hvis det er ret åbenlyst, at betingelserne er opfyldt, fordi du f.eks. har et normalt fuldtidsjob i Danmark.

mvrose
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14.10.2009 10:01:46

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af mvrose » 28.06.2011 14:26:22

s2010 skrev:Hej Mvrose

Tillykke med jeres opholdskort.

Det lyder godt at migrationsverket klarer det hurtigt.
Det er vel også fordi at I har sørget for at aflevere en "komplet" ansøgning.
Kan du evt. skriv hvad I har afleveret hos migrationsverket.
Har godt set listen på migrationsverket.se men det kan jo være man misser et eller andet.
Vi skal nemlig også til at ansøge.

På forhånd tak.

Vi afleverede:
Mig:
kopi af mit pas
kopi af contract fra nyt arbejde som starter i juli
arbejdsskemaet fra mit nye arbejde hvor mine vagter fremgår
kopier af sidste lønseddler
årsopgørelse
udskrift fra min konto hvor det fremgår jeg har rigeligt med penge (ellers skulle jeg muligvis have eftersendt lønsedler fra mit nye job)
bolig kontrakten fra vores andrahandskontrakt
budget hvor det fremgår at vi har 10000 SEK efter husleje og transport betalt
personbevis fra Skatteverket
kopi af mit grænsegænger sundhedskort fra DK
kopi af mit pendlerkort (jojo kort)

Min mand:
kopi af pas billede side
kopi af Schengen visa i passet
kopi af vielsesattest (fra Danmark, så allerede registreret i systemet)
kopi af mit pass billede side
kopi af mit personbevis fra Skatteverket

VH

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Optimistisk » 28.06.2011 15:41:42

Forhåbentlig kan vores sag også blive behandlet hurtigt.

Vi indleverede de samme ting, dog med ansættelseskontrakt, lønsedler og personbevis hvor vores ægteskab er registreret minus kontoudtog (de har jo mine lønsedler), sundhedskort (er fuldt skattepligtig i DK) og brobizz (antog ikke at det var relevant førend vi søgte i DK).

Håber ikke at det bliver et problem med de ting som ikke er vedlagt.

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Optimistisk » 29.06.2011 11:32:58

I dag er en fantastisk dag. Vi ansøgte for to dage siden Migrationsverket om opholdstilladelse til min kone med besked om at det ville tage 6 måneder, og i dag, to dage efter fik vi tilladelsen ind med posten.

Først troede vi at det blot var kvitteringen, som kom i to kopier, men da vi kiggede nærmere, så vi at beslutningen om opholdstilladelsen også lå sammen med kvitteringen, og gælder frem til 2016. Vi er så lykkelige. To dages behandlingstid er jo helt fantastisk.

Der står at de sender opholdskortet til vores adresse, men får man også noget til at sætte i passet, ligesom i Danmark?

mvrose
Indlæg: 35
Tilmeldt: 14.10.2009 10:01:46

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af mvrose » 29.06.2011 12:07:29

Stort tillykke!
Min mand fik det smarte lille kort et par dage efter brevet, med posten.
Jeg tror ikke længere at man får stempel i passet. Det står i brevet med kortet at, sammen med gyldigt pass så er kortet bevis på at man må opholde sig i Sverige.

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Optimistisk » 29.06.2011 12:43:52

Når vi nu skal ned til Skatteverket og bede om CPR nummer til min kone, er det så nok blot at vise opholdskortet, da Migrationsverket allerede har fået alle de økonomiske oplysninger og godkendt dem, eller skal de have alle de samme kopier som Migrationsverket?

Skatteverket skal vel kun bruge hele stakken af papirer i tilfælde af at man fortsat venter på at få opholdskortet godkendt (som jo i nogle tilfælde tager måneder)?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af fundiver199 » 29.06.2011 12:54:56

Tillykke med at det gik så hurtigt. Opholdskortet er et kort i plastic, hvilket i øvrigt fremover vil gælde for alle opholdstilladelser i EU, også dem der er udstedt efter et lands nationale regler. Det skyldes en relativt ny EU-forordning, som skal medføre standardisering på området og gøre det sværere at forfalske opholdstilladelser.

Opholdskortet eller bare brevet fra Migrationsverket må være nok til, at din kone kan få udstedt et svensk CPR-nummer.

Optimistisk
Indlæg: 59
Tilmeldt: 11.10.2010 19:07:16

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Optimistisk » 29.06.2011 13:13:08

Tror nu at jeg vil tage alle kopierne med på Skatteverket for en sikkerheds skyld. Det er jo ofte forskellig information de efterspørger alt efter hvilken medarbejder man får fat i, så det ville være surt at gå to gange :-)

Ved ikke om den hurtige behandlingstid var et tilfælde, men vi sørgede for at vedlægge alt det som de efterspurgte og i den rækkefølge som det var remset op i ansøgningsskemaet, så de ikke skulle bruge ekstra tid på at arrangere tingene.
Det hjalp formentlig også at min ansættelseskontrakt var helt fra 2008 og indtægten rigelig til at forsørge os begge.

Min erfaring fra den slags institutioner er, at jo nemmere man gør deres arbejde, des mere velvilje møder man og hurtigere ekspedition får man.

Lige et bonusspørgsmål: Mine kone følger et danskkursus i DK som afsluttes på fredag. Tror I ikke at udlændingeservice ser igennem fingre med at hun tager de sidste timer torsdag og fredag, selv om hendes ophold i Sverige er gældende fra i mandags?

Danskhmer
Indlæg: 58
Tilmeldt: 06.03.2011 22:34:20

Re: Forlænget behandlingstid hos Migrationsverket?

Indlæg af Danskhmer » 08.08.2011 12:17:14

HUSK KOPI AF PENDLERKORT

Da vi besøgte Migrationsverket blev vi bedt om at putte alle papirerne i en kuvert og lægge dem i en postkassse. En medarbejder sagde at vi i videst muligt omfang skulle vedlægge originaler. Noget skeptisk vedlagde vi vores originale vielsesattest og lejekontrakt. Nu håber vi bare at de har tænkt sig at sende dem tilbage og at de ikke bare 'forsvinder'. Har nogen andre fået samme besked på at vedlægge originaler?

Et par dage senere blev vi så bedt om at også at sende en kopi af mit pendlerkort. Så dette vil det nok også være en god ide at tage en kopi af inden man indleverer ansøgningen om opholdskort.

På grund af dette 'fejltrin' har vi nu en måned senere endnu ikke modtaget noget opholdskort.

Besvar