Økonomisk sikkerhed

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 06.07.2011 20:56:41

Sagen er, at pga. mit job i København - som jeg ELSKER og lige har FÅET, og som er vores kilde til økonomiske midler - så KAN vi ikke miste muligheden for at komme til at bo sammen i Sverige. VIGTIGT!

:D

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af mh1 » 06.07.2011 20:59:41

HVIS først I er blevet gift - lige meget hvor i verden det nu kan lade sig gøre - så er det at EU-reglerne om familiesammenføring sætter alt det karantænebøvl ud af spillet.

En EU-borgers ægtefælle har nemlig krav på at kunne slutte sig til sin ægtefælle, og skulle det kræve visum, så skal det udstedes UANSET om der måtte være Schengen-karantæne osv. Det vil så i givet fald bare være et nationalt begrænset visum til Sverige. Dvs. at din til den tid ægtemand skal rejse direkte fra hvor han nu er til den tid og til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 06.07.2011 21:33:24

Hurra for det! :)

Dvs. vi godt kan prøve Sverige/Skatteverket så snart vi har vores civilstatus-repporter i orden. Dejligt.

Ellers - så ser UK Marriage Visa, som du linkede til, rigtig rigtig godt ud. Vi skal blot have fundet ud af, ved at min kæreste ringer til den Britiske Ambassade i København i morgen, om Entry Clearance indebærer, at man skal have lovlig opholdstilladelse. For det er jo det hele denne polemik handler om - at det har han åbenbart ikke, dammit!

Så det bliver så spændende at høre, hvad den engelske ambassade siger til det. Vi har nu to lande tæt på og dermed to reelle muligheder. Krydser fingre for, at vi hermed har fundet vejen ud af vores skudder-mudder!

Tak, tak, tak!!!

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 08.07.2011 17:16:52

Hej igen,

vi prøver nu at finde ud af, om min kæreste hvis kan køber en billet til London, får lov i lufthavnen til at rejse til England fremfor helt hjem. Det er jo netop UD af Schengen. Men kan ikke finde svar!

Og vi prøver at finde ud af, om han i kraft af sin Commonwealth status, kommer ind i England på et visum, hvor han ikke er turist, men må tage arbejde. For han kan ikke blive gift som "turist" i UK. Vi har forsøgt at få hjælp ved den Britiske Ambassade i København, men de er umulige at komme i rigtig kontakt med, det er sådanne mails der blot henviser til England.. og vi ender blindt.

Er der nogle der har info om det?

xxx

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 08.07.2011 17:20:35

Så vidt Jeg ved, kan I godt gifte jer i Sverige, da der mig bekendt ikke kræves dokumentation for lovligt ophold. Og grænserne er jo åbne, så det burde ikke være svært at rejse til Sverige.

Problemet er, at i passet - som de skal se som bevis på at vi er dem vi udgiver os for at være - der er der et klistermærke hvor det fremgår at opholdstilladelsen er udløbet. Så når Skatteverket ser den, hvad så? Med mindre man må rive en side ud i sit pas, så er vi da rimelig busted hvis de ser den side!

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 17:24:29

Miabobio skrev:Så når Skatteverket ser den, hvad så?


Så ingenting. Det er jo ikke Skatteverket, der skal gifte jer.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 17:29:52

Miabobio skrev:vi prøver nu at finde ud af, om min kæreste hvis kan køber en billet til London, får lov i lufthavnen til at rejse til England fremfor helt hjem. Det er jo netop UD af Schengen. Men kan ikke finde svar!
Ja hvis han har lov til at indrejse I England (er visumfri), så får han selvfølgelig lov at rejse dertil. Et normalt immigrationskrav er dog, at man skal kunne fremvise billet til videre rejse eller returrejse, så det kan måske bliver et problem, hvis han planlægger at rejse på en enkeltbillet. Så det sikreste er nok at købe en returbillet, hvor returrejsen til Danmark er efter mere end 3 måneder. Eller han kan købe en enkeltbillet fra London til Istanbul og lade, som om han er på jordomrejse. Der er mange muligheder.

Det lyder lidt, som om du er bekymret for, om din kæreste får lov at rejse ud af Schengen. Men den slags er kun et problem i enkelte totalitære stater, der forsørger at forhindre deres egne borgere i at flygte. Som hovedprincip kan man altid komme ud af et land, med mindre man er eftersøgt af politiet. Det svære kan være at komme ind.

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 08.07.2011 17:52:40

Okay så, tungen lige i munden... Fundiver, mener du virkelig at vi bare skal slå koldt blod i årene og tage på Skatteverket? Vi har begge vores 'single status reporter' i orden indenfor et par uger. Og så fremviser vi dem, hindersprövning-skemaet og vores pas og håber på det bedste? Får man svar med det samme - om man kan blive gift? JEg kan forstå på det hele, at vi ikke skal være bange for at svenskerne ringer efter politiet imens vi sidder der :)

I princippet er New Zealændere visumfrie og kan rejse til UK. Så det kan han. Men problemet er snarere, at de ikke gifter turister. Det betyder at han skal søge om "Marriage Visa", "Ancestry Visa" eller "Working Holiday Visa". Og dette kan ikke søges, når først man er indrejst i UK. "If you have not entered the UK based on UK ancestry clearance before, then you must apply for the UK ancestry visa from the country where you currently live." OG "you have to be authorised to be in the country you want to apply from, and you have permission to stay there for a period of more than 6 months. You can not apply from within the UK"

- så vi anser desværre UK for ikke at være mulig... Medmindre den Britiske Ambassade vil udstede et "Marriage Visa" - og må dette - til en som ikke har lovligt ophold. Og det kan vi simpelthen ikke finde svar på!?

Men det er vel også ligegyldigt, da jeg kan forstå på det hele, at I synes at vi bare skal tage til Skatteverket i Sverige :) Hvis de giver os lov til at gifte os, og vi bliver det - vil vores vielse så være gyldig når US om et halvt til et helt år, skal kigge på vores sag?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af fundiver199 » 08.07.2011 19:28:21

Hvis en vielse er godkendt af myndighederne i det land, hvor den er indgået, så er den naturligvis gyldig. Også i andre lande.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af closed1 » 10.07.2011 18:56:10

Hej er der nogen som ved hvordan man finde det nærmeste skatteværk? Jeg skal bo i varberg , er det nærmeste i Malmø?

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 10.07.2011 19:00:09

Det er godt at høre! :)

Nu er der en ny detalje. Vi har været i Sverige i dag og kigget på den perfekte lejlighed. Hvis ikke han får hel med at sælge den i de næste 14 dage, så har han ret til at leje den ud i 6 mdr. lovligt til os af sin andelsforening. Skønt, så det håber vi på.

Det er fra 1. september. Men for at jeg kan leje i Sverige - går jeg ud fra, at jeg skal registrere mig på Skatteverket først. Så det er planen er at gøre det om 14 dage, så snart vi forhåbentlig kan leje denne lejlighed.

Men vi venter stadig på civilstatus rapport fra min kærestes hjemland. Derfor når jeg at blive registreret og leje en bolig i Sverige INDEN at vi kan søge om ægteskab og bliver gift....

Vil det ændre på Skatteverkets syn på os? I det jeg er bosat i Sverige og dermed ikke bare er en dansker der bor i Danmark som vil giftes med Michael...???

Kærligst os

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af skaanebo » 10.07.2011 20:08:02

closed1 skrev:Hej er der nogen som ved hvordan man finde det nærmeste skatteværk? Jeg skal bo i varberg , er det nærmeste i Malmø?
Mon ikke der er et kontor i varberg? Tjek skatteverkets hjemmeside

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af mh1 » 10.07.2011 21:15:45

@ Miabobio, du skal ikke til skatteverket først, for at kunne leje - tværtimod vil skatteverket gerne se din lejekontrakt, så de ved, hvor du skal registreres :)

Hvorfor skulle det gøre nogen forskel, om I gifter jer i Sverige? Du er jo stadig dansk statsborger, selv om du flytter til Sverige. Det vil nok tværtimod være LETTERE at få ordnet vielsen, når du bor i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Nordstjernen
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19.11.2007 02:07:55
Geografisk sted: Sverige

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Nordstjernen » 10.07.2011 23:37:16

Nu vil jeg jo ikke love noget, men tilslutter mig, at det er værd at prøve at blive gift i Sverige, hvis det er nemmest for jer. Det kan godt være, at de vil prøve at få det til at virke umuligt (en generel tendens i Sverige), men normalt giver de efter. I øvrigt tager det nok ca. en måned at få hindersprövning, så vidt jeg husker.

Held og lykke!

Miabobio
Indlæg: 55
Tilmeldt: 23.02.2011 16:06:09

Re: Økonomisk sikkerhed

Indlæg af Miabobio » 11.07.2011 11:06:14

Vi elsker jer alle så meget - og vi har begge så meget mere tro på, at Sverige nok skal give efter for os!

Har fattet det med lejekontrakt først nu - derefter Skattewerk.

Vi har udfyldt hindersprövning-blanketten, men er det korrekt forstået at vi skal VENTE med at tage over til Skattewerket til at vi har fået civil-status-repport tilbage fra Xs hjemland? Den venter vi stadig på.

Tusinde tak.

Hvis det hele går i vasken, så kan X vel bare rejse ud af Scengen til UK - og så søge om turistvisum eller w/h til Sverige, og så komme ind den vej og blive gift og bo i vores lejlighed. Han behøver vel ikke hele vejen hjem, kom vi i tanke om i går. Korrekt? :)

Besvar