Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 16.08.2011 10:07:12

Det er en glimrende og meget nyttig gennemgang, Thomas T. har lavet her. Jeg anbefaler derfor alle, der ønsker at benytte "EU-løsningen" til at bo med deres ægtefælle i Danmark, til at læse Thomas indlæg grundigt igennem. Ikke mindst bilagslisten er et særdeles nyttigt og relevant eksempel på, hvordan man kan dokumentere "faktisk og reelt ophold", så der ikke opstår diskussioner med US, og så man ikke behøver at komme ud i en langvarig klagesag.

Som Thomas skriver, er det kun et eksempel på, hvilken form for dokumentation, man kan aflevere til US, men det er et godt, relevant og konstruktivt eksempel, som folk bør søge inspiration i, når de skal planlægge, hvordan de selv vil dokumentere deres "faktiske og reelle ophold".

Måske kan lidt mindre også gøre det, men når cirka 4 ud af 10 ansøgninger om FS til en dansk statsborger efter EU-reglerne ender i afslag, så er "better safe than sorry" et ordsprog, som mange burde skrive sig bag øret for at undgå senere ærgrelser.

Sara A
Indlæg: 86
Tilmeldt: 27.04.2010 17:43:05

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af Sara A » 23.08.2011 06:41:00

Thomas, hvilket selskab købte du din hemforsäkring hos?

Jeg har mit personnummer, men min mand har endnu ikke fået sit, og så kan det vel være svært at få nogen til at forsikre ham?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af mh1 » 23.08.2011 09:23:00

@ Sara A, normalt (i DK) får man en 'husstandsforsikring' som omfatter alle, der bor på adressen som medlemmer af husstanden, og jeg mener ikke man skal opgive navn og personnr. på alle i husstanden, man skal blot i tilfælde af at uheldet er ude godtgøre at personen hører til. Sådan en forsikring koster nemlig det samme, uanset om husstanden består af 1 eller 10 personer. Mon ikke en svensk 'hemforsäkring' er ligesådan skruet sammen?
mh
Rådgiver for ÆUG

andreasthage
Indlæg: 32
Tilmeldt: 18.11.2010 10:54:36

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af andreasthage » 23.08.2011 19:23:04

Hej Thomas, Fundiver, Skaanebo og alle jer andre.

Endnu engang vil jeg sige tak for din beskrivelse Thomas er jeres forløb i Sverige og derefter DK.
Min kone og jeg har nu boet i Sverige (Helsingborg) siden midten af maj. Vi fik personnummer og opholdskort meget hurtigt. Mht. dokumentation, så gemmer jeg hver eneste kvittering fra supermarkederne, men det er vel nok at bruge kontoudskrift kan jeg forstå. Jeg bruger kun mit danske visa kort og Eurokort til at købe ting med. Jeg har dog en svensk konto, men kortet kan ikke bruges i butikker. Jeg bruger det i stedet til bankoverførsler via netbank, hvor jeg betaler Internet, kabeltv, el og fittness. Huslejen bliver betalt via min danske netbank. Derudover har vi også været på sygehuset i Helsingborg og fået kvittering for undersøgelse dér. Vi har også købt møbler i IKEA Helsingborg og fået det sendt hjem til vores svenske adresse. Min husleje er tidsubegrænset. Jeg har dog ikke noget svensk forsikring. Jeg har indtil videre brugt snart 3 pendlerkort (50 ture pr. stk) og har gemt hver kvittering pr tur. Jeg har også solgt min lejlighed i DK, den blev sat til salg i januar men først solgt i maj med overtagelse den 15 august. Jeg har dokumentation på afmelding af kabeltv, forsikring osv. Umiddelbart synes jeg at jeg har en del dokumentation som minder og jeres Thomas - jeg håber at du er enig?
Yderligere spørgsmål:

Vi regner med at søge om opholdskort i DK engang i slutningen af september, så har vi boet hér i over 4 måneder og betalt husleje i et halvt år. Nu er mit spørgsmål så følgende, du siger at I søgte mens i stadig boede i Sverige - det forstår jeg ikke, for jeg troede at man skulle være folkeregistreret i Danmark og altså have en bopæls adresse!!!
Vi er i gang med at kigge på hus, men regner med at bo i mine forældres sommerhus indtil vi finder noget. Det ligger i Smidstrup, hvorfor vi vil registrere os i Gribskov kommune - er det det rigtige at gøre? og er det nok at have adresse i en midlertidig bolig som et sommerhus?

Lige et andet spørgsmål så er min kones opholdskort uden billede og vi skal til Spanien hér i september, så er det vel nok at vise opholdskortet samt pas, hvis vi bliver stoppet hvilket jo nærmest er usandsynligt.

Min kone og jeg skal have stort kirkebryllup den 19 november i år i Brasilien - vi rejser ca. den 8 november. Vi regner med at søge om familiesammenføring efter EU reglerne omkring den første oktober, så jeg vil høre om der sker noget hvis vi ikke når at få opholdstilladelsen inden vi rejser? Min kone har jo stadig de 5 års opholdstilladelse i Sverige! eller frafalder de når vi flytter adresse til DK?

Jeg ser meget frem til at høre jeres svar.

Med venlig hilsen
Andreas Thage-Jørgensen

Indlæg: 22
Tilmeldt: 18.11.2010 10:54:36

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 01:38:58

Saa laenge din kone stadig har sit svenske opholdskort vil der ikke vaere noget problem med at komme ind i Schengen. Man kan soege opholdskort i Danmark, medens man stadig bor i et andet EU-land. Saa faar man en slags forhaandsgodkendelse og skal herefter gennemfoere flytningen til Danmark inden for en tidsfrist paa 6 maaneder.

skorpion
Indlæg: 131
Tilmeldt: 14.09.2011 13:12:28

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af skorpion » 14.09.2011 14:56:20

Tak for den gode information Thomas T.
Hvordan finder man lejlighed i sverige? hvordan skriver man sig på? kan i hjælpe mig med det?

boluni
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.01.2011 15:44:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af boluni » 14.09.2011 22:02:18

Hej - min kone og jeg er på vej hjem til Danmark.
Vi har boet i Sverige knap 3 måneder hvor jeg har haft mine danske dagpenge med som forsørgelsesgrundlag.

Vi har selvfølgelig påbegyndt registrering hos skatteverket og søgt opholdskort hos mitigrationsverket, men ingen af disse ansøgninger er færdigbehandlet og vi har ikke modtaget kvitteringer for modtagelse.

Hvordan dokumentere vi at dette er foretaget hos US (er det et krav at vi har søgt?)?
Kan vi bede om kvitteringer fra de Svenske myndigheder?

Da vi ikke har nået at få personnumre herovre har vi heller ikke bankkontis, internet og telefon som ikke er prepaid o.a. med vores navne på - men dog kvitteringer for køb og overførelser. Vil det blive accepteret?

Skal man i Danmark særskildt søge om tålt ophold for min kone? Hendes visa udløber 5. oktober.
Kan vi indgive ansøgningen i Danmark eksempelvis 23. september´- selvom vi officielt først flytter hjem den 1. oktober?
Bo Kotian Lund

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af mh1 » 15.09.2011 07:14:13

'Tålt ophold' er noget, man giver afviste asylansøgere, der ikke kan sendes hjem, så det hverken kan eller skal din kone søge om.

Har du været aktivt arbejdssøgende i Sverige? Har du skrevet svar på opslag, været til samtaler, meldt dig til hos jobbureau, arbejdsanvisning o.l.? Og kan du dokumentere det?

Har du boet i et godkendt 'andre hand'-lejemål, eller endnu bedre 'första hand'?

Har du betalt med kredit/visakort når du købte ind i Sverige, og har du gjort det flere gange om ugen? Har du betalt husleje og evt. andre faste udgifter via bankoverførsel?

Med et så kort ophold, hvor du ikke har været i arbejde, skal din dokumentation være solid, for at det vil blive anerkendt som 'reelt ophold'.

Mener du, at du har alt i orden, kan din kone godt søge om dansk opholdskort, mens I er i Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 15.09.2011 12:59:15

Med et så kort ophold i Sverige og en snarligt forestående flytning til Danmark kan jeg ikke se nogen grund til at indgive en ansøgning om dansk opholdskort, før parret er flyttet tilbage til Danmark. Hvis flytningen er 1. oktober og visum løber til 5. oktober, er der jo masser af tid til at få afleveret ansøgningen til US. Desuden har det reelt ingen som helst betydning, hvis ansøgningen først bliver indgivet et par dage efter, at visum er udløbet.

Tålt ophold er noget, som man giver ikke ALLE afviste asylansøgere, men mere specifikt dem, hvis asylansøgning er afvist, fordi de har bidraget til det, man kalder forbrydelser mod menneskeheden. Den irakiske hærchef i Sorø var f.eks. på tålt ophold, før han tog tilbage til Irak og blev slået ihjel under borgerkrigen. Det var han, fordi han nok risikerede forfølgelse i Irak, men samtidig var han under mistanke for at have medvirket til folkemord på kurderne, så derfor var han ikke berettiget til asyl.

Herudover havner udvisningsdømte kriminelle også på tålt ophold, hvis man ikke kan effektuere udvisningen, fordi de risikerer dødsstraf eller tortur i deres hjemland. Det samme gælder for dem, der er dømt til administrativ udvisning, fordi de anses for at være til fare for statens sikkerhed. Som f.eks. den tuneser, der var mistænkt af PET for at planlægge at myrde Kurt Vestergård.

Tålt ophold er lige netop det, som navnet siger. Altså en ens tilstedeværelse her i landet akkurat tåles, fordi Danmark ifølge internationale konventioner, som vi har underskrevet, ikke må udvise en person til sandsynlig dødsstraf eller tortur. Personer på tålt ophold skal melde sig i Sandholmlejren hver dag, de må ikke arbejde eller studere i Danmark, og de er ikke berettiget til normale sociale ydelser.

Som mh skriver, så er tålt ophold ikke noget, som nogen mennesker hverken kan eller skal søge om at komme på. Det er noget, som man helt automatisk bliver anbragt på i de tre nævnte situationer.

boluni
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.01.2011 15:44:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af boluni » 16.09.2011 15:06:23

mh skrev:'Tålt ophold' er noget, man giver afviste asylansøgere, der ikke kan sendes hjem, så det hverken kan eller skal din kone søge om.
Ok, så hedder dette ikke tålt ophold - men det at min kone må opholde sig i Danmark uden visum mens ansøgningen bliver behandlet - skal dette søges særskilt eller er det en del af den almindelige ansøgning?

Et andet spørgmål.

Vi flyttede til Sverige for knap 3 måneder siden, hvor min indkomstgrundlag har været at have mine danske dagpenge med herovre. Da jeg ikke har opnået arbejde, er vi nødsaget til at flytte tilbage til Danmark for at jeg kan bibeholde min ret til Dagpenge.

Da vi flyttedet herovre har vi begge (samtidig) registeret os på Skatteverket og min kone har herefter søgt opholdskort på mitigrationsverket.

Nu har vi imidlertidigt fået afslag på registreringen hos skatteverket. Afslaget beror på at min indkomst ikke er stor nok. Jeg formoder det beror på en fejl i opgørelsen af min indkomst. Det angives at de véd jeg har min danske understøttelse, men indkomsten herfra er ikke indgået i beregningen af min indkomst. Istedet er der kun taget højde for en bankgaranti jeg har fået stillet - men denne minus husleje er ikke stor nok ift. de 6120 de stiller som krav.

Jeg tænker at klage over afgørelsen, men da vi alligevel flytter tilbage til Danmark er spørgsmålet om det gør nogen forskel? På det tidspunkt vi søger om ophold i Danmark vil jeg alligevel ikke nå at få omstødt afgørelsen. Bør jeg klage eller ej?

Bo
Bo Kotian Lund

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2011 15:23:27

Som jeg efterhånden har skrevet nogle gange, så har familiemedlemmer til en vandrende unionsborger, der ikke selv er unionsborgere, to pligter:

1) De skal være i besiddelse af et gyldigt visum ved deres indrejse, såfremt de i øvrigt er visumpligtige. Besiddelse af opholdskort fritager fra denne visumpligt.

2) De skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter deres indrejse.

Så svaret på spørgsmålet er, at nej, der er ikke andet end opholdskortet, som din kone skal søge om.

Den anden sag, du nævner, kan jeg næppe forestille mig, at det er værd at spilde tiden med. De danske myndigheder foretager alligevel en helt selvstændig vurdering af jeres sag.

boluni
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.01.2011 15:44:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af boluni » 16.09.2011 16:30:30

fundiver199 skrev:Som jeg efterhånden har skrevet nogle gange, så har familiemedlemmer til en vandrende unionsborger, der ikke selv er unionsborgere, to pligter:

1) De skal være i besiddelse af et gyldigt visum ved deres indrejse, såfremt de i øvrigt er visumpligtige. Besiddelse af opholdskort fritager fra denne visumpligt.

2) De skal søge om opholdskort senest 3 måneder efter deres indrejse.

Så svaret på spørgsmålet er, at nej, der er ikke andet end opholdskortet, som din kone skal søge om.
Ja det véd jeg du har skrevet før. Grunden til at jeg alligevel spørger er et svar fra US på et almen spørgsmål herom, svaret lyder:

"Under vores sagsbehandling kan din ægtefælle indrejse i Danmark.Hertil skal I underrette os, så vi kan meddele hende ret til at opholde sig i Danmark under sagens behandling"

Sagsbehandleren blander muligvis mit spørgsmål sammen med om vi søger mens vi stadig bor i Sverige og vi søger ved ankomst til Danmark, men situationen er vel den samme?

Sagsbehandleren svarer også på et andet spørgsmål som jeg mener går i mod det I har debatteret herinde om adgangen til sundhedssytemet. Svaret er:

"Såfremt din ægtefælle opnår familiesammenføring efter EU-retten i Danmark, kan hun medbringe tilladelsen til Borgerservice, der således vil oprette et CPR-nr. og dertilhørende sygesikringskort.
Indtil din ægtefælle opnår en tilladelse fra Udlændingeservice kan hun benytte det danske sygehusvæsen – dette vil dog være for egen regning."

Min kones rejseforsikring har fulgt hendes visumperiode, hvorfor denne ikke er gældende efter 5. oktober hvor visum udløber. Skal vi skaffe forsikring for min kone indtil familiesammenføringen bliver meddelt?


Og lige et sidste spørgsmål. Min kones mor (som bor i Indien) er blevet meget syg - har min kone nogen mulighed for at tage hjem til Indien og komme tilbage til Danmark uden visum, mens sagen behandles i Danmark?
Bo Kotian Lund

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 16.09.2011 17:30:49

Det svar, du har fået fra US, er kort og godt forkert. Når man søger efter nationale regler, meddeler US et såkaldt "processuelt ophold", men sådan er det ikke, når man flytter fra det ene EU-land til det andet. Så udnytter man en helt generel rettighed, man har, og US sagsbehandling er af såkaldt konstaterende karakter. Dvs. US konstaterer, at betingelserne for ret til ophold efter EU-retten er opfyldt, og herefter udsteder de så et opholdskort som dokumentation for, at dette er tilfældet.

Det svar, som du har fået omkring benyttelse af sundhedsydelser, er ligeledes forkert og af de samme grunde. Dog kan I blive nødt til at lægge ud, indtil US har taget stilling til, om din kone har ret til ophold eller ej.

Du må faktisk gerne sende en kopi af det svar fra US til ÆUG´s rådgivning. Vi skal således til dialogmøde med US direktør om et par uger, og så vil jeg da tage det med og bede ham om at rette op på deres vejledning på dette område eller alternativt komme med en god forklaring.

Din kone skal bruge et visum for at komme ind i Danmark, og det gælder også, selvom hun har en ansøgning om opholdskort under behandling. Har sagsbehandlingen stået på i mere end 3 måneder, eller foreligger der en akut situation, vil hun kunne søge og opnå en tilbagerejsetilladelse, og den fungerer så på samme måde som et visum. Alvorlig sygdom i den nærmeste familie kan formentlig være anledning til, at din kone får en tilbagerejsetilladelse, men det kommer nok lidt an på, hvor alvorlig den er.

boluni
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.01.2011 15:44:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af boluni » 16.09.2011 21:47:24

Takker. Alttis skønt når US ikke giver korrekte svar. Fundiver - kan du skrive mig en e-mail adresse til jer, jeg kan sende den optalte kommunikation til. Forsøgte at sende en privat besked til dig - men er ikke sikker på det virker (?)

Bo
Bo Kotian Lund

andreasthage
Indlæg: 32
Tilmeldt: 18.11.2010 10:54:36

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af andreasthage » 17.10.2011 19:21:37

NY REKORD

DANSK OPHOLDSKORT EFTER 8 DAGE - KUN 6 ARBEJDSDAGE!!!!!

Min kone og jeg er så glade for hele forløbet og den hjælp vi har fået her fra Ægteskab uden grænser. En stor tak til Thomas T´s dokumentliste, den har været guld værd.

Jeg tror vi har været ekstremt heldige. Jeg vil kort ridse hele forløbet op.
Min kone og jeg blev gift i Lyngby den 24 maj, derefter flyttede vi til Helsingborg, dog havde vi allerede lejligheden fra april af. Den 25 maj folkebogførte jeg mig på Skatteverket i Malmø. Jeg fik mit CPR nummer efter 11 dage. Derefter søgte vi om opholdskort på Migrationsverket til min kone. Hun fik opholdskort efter præcis 16 dage. Da min kone havde fået opholdskortet folkebogførte vi min kone - hun fik CPR nummer efter 9 dage.
Onsdag den 5 oktober søgte vi så om familiesammenføring efter EU -reglerne i DK. Vi afleverede et helt ringbind med dokumentation, men de ville ikke have ringbindet, men tog selvfølgelig alt indholdet ud, og damen ved skranken lavede sjov med at det ville tage et helt år at scanne det hele.

I fredags da vi kom hjem lå så brevet med at Udlændigeservice giver dig opholdskort efter EU-reglerne i vores postkasse. Brevet var dateret 13 oktober - dvs. 8 dage eller 6 arbejdsdage har det udlændingeservice at godkende ansøgningen - VILDT.

Her er lidt fra min dokumentliste.

Huslejekontrakt
Husleje
Kabeltv
Internet
El-regning og tilmelding
Personregistrering
Min kones svenske opholdskort
Lægebesøg på Helsingborg hospital med regning
Konto udskrift - dansk bank + Eurocard brugt i Sverige
Konto udskrift - Svensk bank
Pendlerkort til Helsingborg-Helsingørfærgerne - (arbejder i DK) 4 kort af 50 ture
Kvitteringer fra supermarked, barer (det er sjovt at købe drinks i byen i Sverige, da de ikke er så nærige med sprutten he he)
Kvittering for køb af vaskemaskine i IKEA - fragtet til adressen i Sverige

Jeg håber at I andre er ligeså heldige som os - vi kan stadig ikke få armene ned. Det gode er at ansøgningen kostede ikke 6000 kroner, vi skal ikke lægge et depositum på 100.000 kroner, og min kone skal ikke op til nogen indvandringsprøve. Derudover har fået engod oplevelse ved at bo hér i Helsingborg, som er en dejlig by - faktisk vil min kone gerne blive hér....

Endnu engang tusind tak til jer alle, vi havde ikke klaret det uden jer.....

Besvar