Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sven38
Indlæg: 54
Tilmeldt: 10.11.2010 22:39:52

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af sven38 » 28.02.2012 18:15:20

Min kone har modtaget hendes cpr-nummer, men hun har endnu ikke modtaget hendes opholdskort. Hvor lang tid kan der gå? Vi flyttede til Danmark den 1 december 2011

Endvidere er der en reference på opholdskortet til hendes pas? for i mellemtiden har min kone nu fornyet hendes pas og vi har jo stadig ikke modtaget noget opholdskort?
Og vi vil gerne ud og rejse - kan man tage ud og rejse uden man har opholdskort?

Og for at det ikke skal være løgn, så har min kone netop nu modtaget et brev fra kommunen om at hun ikke har ret til danskundervisning på grund af 3 års reglen - er det rigtig?

Min kone har tidligere været aupair og startet på noget dansk meget lang tid siden - efterfølgende har hun flyttet i en kort periode til hendes land og vi giftede os og flyttede til Sverige.

Nu er vi så flyttet tilbage til Danmark, hun har startet til danskundervisning og nu dette brev? er hun ikke berettig til danskundervisning? Vi har familiesammenføring efter EU-reglerne

mvh
Sven

erdal
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01.10.2010 21:51:21

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af erdal » 17.07.2012 23:57:24

Halløøj til alle igen, efter et stykke tid :D

Jeg vil rigtigt gerne stille et spørgsmål som gnaver lidt i mit hoved for tiden :shock:

Det er således at min hustru har fået opholdskort i DK via EU reglerne. Jeg var person med "tilstrækkelige midler i SE"..Ja vi er flyttet tilbage til DK, og har købt en ejerlejlighed og nyder livet :lol: ..Vi har fået fået personnummer osv, alt er på plads..Da kommunen ikke reagerede tog vi selv til en sprogskole og tilmeldte min hustru, hun vil få besked efter sommerferien med startdato, fint nok..

Spørgsmålet er således, med hensyn til permanent opholdstilladelse, som jo er planen når vi kommer dertil, hvad er kravende til os, IKKE modtage kontanthjælp og bo i DK uafbrudt i disse 5 år, disse krav kender jeg, men er der andre??

Fordi hvis der er, så vil vi jo gerne planlægge vores liv i den retning :( , altså f.eks vil der kræves specielt krav niveau til min hustru vedr sprog, eller et minimum antal år hun skal have arbejdet osv i disse 5 år, som vi har fået..

takker rigtig mange gange på forhånd

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 18.07.2012 06:43:36

Nej kravene er dem, du allerede har fundet ud af, og ikke andre. Med hensyn til kontanthjælp vil det dog ikke først blive et problem om 5 år. Hvis en af jer søger om kontanthjælp, vil US få besked, og så vil de tage stilling til, om din kones opholdsret skal inddrages. Så det risikerer I jo sker, især hvis modtagelsen af kontanthjælp står på over en længere periode.

erdal
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01.10.2010 21:51:21

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af erdal » 18.07.2012 23:52:14

Ok tak for svar, mange tak endda..

vedr kontanthjælp, så er det ikke et problem, heldigvis er vi begge sunde og raske, gudskelov, dvs vi har selvfølgelig i sinde at klare os selv via arbejde, uden hjælp fra staten..så vi håber stærkt på at det ikke vil blive nødvendigt med kontanthjælp..

men det lettede meget at der ikke er andre krat til permanent når tiden kommer..

endnu engang tak, og jeg håber det bedste for alle, der er igang med hele eventyret som jeg også har været igennem..

Hola
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23.07.2014 14:26:55

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af Hola » 23.07.2014 14:44:51

Hej
Mange tak for indlægget og tiden du bruger på svare spørgsmålene.

Jeg har et par spørgsmål vedr. Sverigeløsningen.
Jeg er en pige på 22 år og jeg er danskstatsborg. Jeg er gift og min mand er asylansøger i DK og han har fået afslag både fra udlændingstyrelsen og retten, og han bliver sendt tilbage der hvor han er kommet fra. Jeg har fået at vide, at vi har muligheden at flytte til Sverige inden han bliver sendt tilbage. Mit spørgsmål er hvor skal jeg starte? Jeg har fået et sted at bo i Sverige altså dele en lejlighed med en anden. Hvor jeg skal betale til vedkommende.
Er der en der vil være sød og fortælle mig hvad jeg skal. Jeg er virkeligt looost. Jeg håber virkeligt der en der vil hjælpe mig.

Tusind tak i forvejen

Mvh

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af skaanebo » 23.07.2014 16:01:40

Læs menupunktet rådgivning øverst på siden.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af fundiver199 » 24.07.2014 06:31:29

Du skal starte med at ringe efter et flyttefirma eller leje en varevogn eller trailer, så du kan flytte selv. Når du er flyttet, skal du melde din ny adresse til Skatteverket i Sverige. Det er ikke specielt anderledes end, når du flytter til en ny adresse i Danmark.

paylituzu
Indlæg: 5
Tilmeldt: 29.06.2017 05:44:24

Re: Dansk opholdskort via Sverigeløsningen

Indlæg af paylituzu » 29.06.2017 05:54:51

Den følgende tekst er egentlig fra et andet forum, men jeg synes også at I herinde skal have glæde af den, da dette forum har hjulpet os meget i ...
GCLUB มือถือ
goldenslot

Besvar