Tyskland og retten til fri bevægelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 20.09.2011 10:57:07

har lige været på auslanderbehorde, de har fovekslet os med en anden familie. Nej vi bor ikke i et værelse, vi bor i en lejlighed på 70 kvm.Ja de har været over for at se vores lejlighed, 2 mænd som auslanderbehorde har sendt. Al den stress med de tyske myndigheder i flensborg vil jeg ikke anbefale til nogen. Vi skal i retten med dem d 29 septemper, fordi de har også sagt at min indkomst ikke var høj, og min advokat sagde den var.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af mh1 » 20.09.2011 16:48:39

Så er den del da opklaret, og I får vel så snarest en ny afgørelse - undskyldning er vel for meget at håbe på!
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 20.09.2011 17:46:17

Det vil da umiddelbart kun føre til yderligere komplicering af det hele at begynde at flytte til Sverige. Så I bør vel vælge enten at føre kampen til ende i Tyskland eller bare flytte videre til Danmark. En tysk registreringsbevis og opholdskort er jo ikke strengt nødvendig for, at din mand kan få et opholdskort i Danmark, da de danske myndigheder foretager en helt selvstændig vurdering af jeres sag.

Men selvfølgelig ser det temmelig mærkeligt ud, hvis I har boet længe i Tyskland og stadig ikke fået disse papirer udstedt. Så umiddelbart må det vel anbefales at væbne jer med tålmodighed lidt endnu og lade jeres tyske advokat hjælpe jer med at kæmpe kampen til ende. Og så måske flytte videre til Danmark, når du omsider har fået dit tyske registreringsbevis og din mand sit opholdskort.

Ud fra hvad du tidligere har fortalt, lyder det jo ikke som en korrekt vurdering, at din indtægt skulle være for lav til, at du er "person med tilstrækkelige midler".

Og da der nu synes at være fundet en løsning på misforståelsen omkring de tyske myndigheders kontrolbesøg hos jer, er der måske umiddelbart ikke så meget grund til, at du scanner en masse papirer og sender dem til ÆUG`s rådgivning.

I har jo i forvejen en advokat til at hjælpe jer med sagen, så umiddelbart må man vel gå ud fra, at den er i trygge hænder, og at det er meget begrænset, hvad ÆUG`s rådgivning kan gøre for at hjælpe jer yderligere.

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 21.09.2011 10:44:46

nej vi får ingen undskyldning:-), da jeg ringede til frau heincke i auslanderbehorde, .det første hun spurgte mig om hvorfor jeg ringer har jeg ik en advokat.så sagde jeg fordi han er på ferie. Du har ret fundiver, vi vil kæmpe til enden her og se hvad der sker, nu har vi kæmpet i 6 år for at få familiesammenføring og vi giver ikke op. Jeg arbejder i dk, jeg ved ikke om det kaldes person med tilstrækkelige midler.jeg var igang med en uddannelse da jeg flyttede her til og var i lære i en butik, der fik jeg voksenelevløn, og det var ikke nok indkomst sagde de. men nu er jeg blevet færdig og har fundet et rengøringsjob og det er åbenbart heller ikke nok.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af mh1 » 21.09.2011 11:24:41

Har du mulighed for at finde et tilsvarende job i Tyskland? For så kommer der jo helt andre boller på suppen allerede efter 10 uger ..
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 22.09.2011 07:45:13

Ja et rengøringsjob er jo ikke noget, man normalt vil være meget ked af at miste. Så at arbejde mindst 10 uger i Tyskland og herefter flytte til Danmark vil være en ret oplagt mulighed for jer. Så kan der jo nemlig ikke længere stilles nogen form for forsørgelseskrav, og så er I helt ude over denne diskussion. Ikke bare her og nu men også, hvis du f.eks. bliver arbejdsløs eller syg om 2 eller 3 år.

Ansættelseskontrakt og lønsedler fra en tysk arbejdsgiver må jo også antages at veje meget tungt, når du skal dokumentere "faktisk og reelt ophold" i Tyskland, og kan dermed betyde, at I får færre diskussioner med US, hvis I flytter videre til Danmark.

Under alle omstændigheder bør du dog melde dig ind i en A-kasse med det samme, da dagpengesatsen er langt højere end, hvad man kan få i bistandshjælp. Så det er nogle meget dumme penge at spare. Anciennitet fra A-kasser kan overføres mellem de enkelte EU-lande. Så hvis du begynder at arbejde i Tyskland, skal du bare skifte til en tysk A-kasse.

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 22.09.2011 13:54:09

Jeg har prøvet at finde job ityskland men uden held desværre´, det eneste jeg fandt det var denne her hos som jeg har nu i dk.Jeg er medlem af en dansk A-kasse men har ikke ret til den i tyskland sagde de. de sagde at jeg skal søge i tysklan hvis jeg skal på dagpenge.men er der ingen mulighed fot at vi kan få familiesammenføring i dk, hvis det ikke lykkes her i DE?selvom jeg arbejder i dk

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 22.09.2011 14:43:10

Jeres rettigheder i Danmark er som sagt ikke afhængig af, om din mand har fået udstedt et tysk opholdskort eller ej. Men som tidligere skrevet ser det da bare lidt mærkeligt ud, at han ikke har fået det, når I har været der så længe. Og uden tysk opholdskort eller visum kan han jo heller ikke rejse lovligt ind i Danmark. Så det nemmeste og mest regulære vil da stadig være, at han får udstedt det f….. opholdskort. Og når sagen skal i retten i næste uge, så må der vel efterhånden snart ske noget i den.

Du skriver, at I har "kæmpet i 6 år". Det må vel betyde, at I har nogle tykke sagsakter hos US med gentagne afslag mm. Og det kombineret med, at I har været udsat for kontrolbesøg, kunne måske også tyde på, at de tyske myndigheder mistænker jer for at have proformaadresse i Tyskland. Måske netop fordi de har indhentet oplysninger fra Danmark om, at I gentagne gange har søgt FS og fået afslag.

Men når de ved selvsyn har konstateret, at I faktisk var hjemme på jeres bopæl, så kan der vel start ikke længere være så mange argumenter tilbage for at nægte din mand opholdskort. Så ud fra det, du har fortalt, så er jeg da fortrøstningsfuld og regner med, at det snart bliver udstedt.

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 24.09.2011 14:05:43

vi har søgt fs før både gennem eu regler og nationale danske regler. vi fik afslag i eu regler på grund af at jeg havde beholdt min lejlighed i dk, men den første gang har vi slet ikke søgt familiesammenføring i tyskland. og de nationale danske regler fik vi afslag fordi jeg røg på kontakthjælp under barsel og efter barsel kunne jeg ikke find e job med det samme.Så nu er det en anden gang vi er i tyskland og denne gang har vi så søgt familiesammenføring her.Hvad så hvis vi ikke vinder i retten?det bekymrer mig lidt for der står afløser på min arbejdskontrakt, min advokat sagde at de sikkert vil have at jeg har fast job.Bliver min mand så sendt tilbage hvis vi får afslag er der noget vi kan gøre?Grunden til at der står afløser på min kontrakt ved jeg ikke, for jeg har min faste timer hver dag, men de vil ikke skrive de timer på.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 24.09.2011 14:47:59

Med den forhistorie kan jeg ærlig talt godt forstå, at de tyske myndigheder kigger jeres sag ekstra grundigt igennem og gennemfører et kontrolbesøg. Man kan ikke nægte din mand et opholdskort, bare fordi der står "afløser" på din ansættelseskontrakt. Men det er klart, at det skaber usikkerhed om din evne til fremadrettet at forsørge ham, så man kan bede om dokumentation for, at din indtægt set over en længere periode er stor nok til, at I kan klare jer uden bistandshjælp.

Hvis din mand får et endeligt afslag og alle klagemuligheder er udtømt, så bliver han naturligvis bedt om at forlade Tyskland. Det er klart. Udrejsefristen vil formentlig være en måned. Som jeg ser det, vil det dog være svært for de tyske myndigheder at vinde sådan en sag i retssystemet, så længe I i praksis har klaret jer selv økonomisk, og du kan fremvise lønsedler mm., der sandsynliggør, at det ikke er fordi, I har levet af sorte penge eller på anden vis ulovligt.

Det er jo nemlig sådan, at reglerne om fri bevægelighed ikke må tolkes hverken firkantet eller begrænsende. Så hvis I ikke i praksis har været en belastning for det sociale system i Tyskland, så står de tyske myndigheder med en endog meget dårlig sag, hvis de vil udvise din mand.

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 24.09.2011 15:41:55

ok det trøster mig lidt at høre, vi har klaret os med min løn og har ikke haft brug for noget hjælp, derfor håber jeg at det går godt, skal nok give tilbagemelding om hvordan det går...tak for hjælpen fundiver...

Thomsen7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24.08.2009 15:14:36

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Thomsen7 » 04.10.2011 11:31:05

Hej,
jeg har et par afklarende spørgsmål, som jeg godt kunne tænke mig at stille. Først en hurtigt forklaring af situationen;

Min kæreste (25 år, sydafrikaner) og jeg (dansker, 26 år) bor sammen i Hamburg (siden august i år). Min kæreste er her i praktik (8 måneder) som udløber sammen med hans schengenvisum d. 2. dec. 2011.
Vi overvejer nu kraftigt at blive gift inden hans visum udløber. Han har fået tilbudt en 2-årig arbejdskontrakt hos organisationen han er i praktik hos. Organisationen kan ikke søge arbejdsvisum til ham da han ikke når at få sine papirer om at han er færdiguddannet inden sch-visum udløber.

Vi tænker at blive gift i Tønder meget snart. Vi er dog ikke så fortrøstningsfulde da det kan tage op til 6 måneder at få attest fra Sydafrika om at han ikke er gift i forvejen. Men vi prøver. Er der mon nogen der ved om der er kommuner i DK hvor man kan blive gift uden denne attest? Det står ikke nævnt på borger.dk at man skal have sådan attest.

Hvis vi bliver gift inden visum (2. dec.) udløber og når at indgive ansøgning om opholdskort for ham også inden d. 2. dec., kan han så uden videre blive i Tyskland?

Må han arbejde imens han venter på at modtage opholdskortet?
Må han forlade landet mens han venter på at modtage opholdskortet?
Jeg har forstået, at jeg skal ansøge om et registreringsbevis når han ansøger om opholdskort, er det korrekt? og i så fald hvilken slags? jeg er allerede blevet registreret som tilflytter/borger i Hamburg.
Jeg har i forum læst mig til at min kæreste skal søge om et opholdskort fra den tyske ambassade i Kbh inden han kan søge om opholdskort i Tyskland, da sch-visum ikke er nok til at søge om opholdskort i Tyskland, er det korrekt? (det virker ikke logisk)
Er det rigtigt forstået, at jeg skal arbejde mindst 12 timer om ugen for at gå ind under kategorien "arbejdstager" og dermed være berettiget til at benytte reglerne om fri bevægelighed i EU?
Udover timeantallet, er der så krav til hvor meget jeg ialt skal tjene (før skat)?
Jeg har ikke et job endnu, (men et på hånden) men hvis jeg kan fremvise en lønseddel når vi indgiver ansøgning om opholdskort med vielsesattest osv, vil det så være tilstrækkeligt?

På forhånd tak!
thomsen

senior
Indlæg: 18
Tilmeldt: 23.01.2010 19:26:16
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af senior » 04.10.2011 17:15:44

Hvis der er nogle som er blevet afvist fordi de søgte ophold med et Schengen Visum i passet hos auslænder buro i Tyskland. Så er løsningen at søge familliesammenførings visum ved den tyske ambassade i København, det har jeg hjulpet en ven med og det tog ca 3 uger fra vi søgte og så havde hun det rigtige visum og nu gik alt meget nemmere ved auslænder buro og vejen til ophold var nu i orden :D

Thomsen7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 24.08.2009 15:14:36

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Thomsen7 » 04.10.2011 19:44:26

Det lyder som vejen at gå. Hvilke dokumenter skal der sendes med som bilag for at ansøge om FS på ambassaden i Kbh?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 05.10.2011 12:30:43

Det er en generel betingelse for at blive gift, at man kan dokumentere, at man ikke er gift i forvejen. Sådan er det i alle lande, og det er der vel sådan set ikke noget mærkeligt ved.

Det med at et familiemedlem til en unionsborger, der udnytter sin ret til fri bevægelighed, skulle søge et særligt visum inden sin indrejser i Tyskland, burde være noget, der hører fortiden til. Tyskland var således meget længe om at implementere EU´s opholdsdirektiv i sin lovgivning, men nu er det sket. Så der kan højest sidde nogle ganske få sagsbehandlere tilbage, som ikke har opdaget det endnu. Dem må man så i givet fald bruge lidt tid på at uddanne. Det er lykkedes for andre.

Hvis du allerede har et tysk registreringsbevis, er den side af sagen naturligvis i orden. Du udnytter jo allerede retten til fri bevægelighed for dig selv. Så det ”nye” er alene, at du fremover skal have en større indtægt, hvis du opholder dig i Tyskland som ”person med tilstrækkelige midler”, da den skal række til at forsørge 2 voksne i stedet for 1. Opholder du dig i Tyskland som studerende, skal du underskrive en erklæring om at ville forsørge din mand, og han skal have en sygeforsikring.

Prøv at læs ”jeg vil… flytte til Sverige/EU-land”. Der er de helt grundlæggende betingelser beskrevet, og dem har du åbenbart ikke helt styr på, selvom du allerede benytter dig af den fri bevægelighed.

Besvar