Tyskland og retten til fri bevægelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

xvanducx
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02.12.2010 12:35:22

Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af xvanducx » 03.12.2010 13:10:11

En trin for trin beskrivelse af flytteprocessen til Tyskland finder du her:

viewtopic.php?f=7&t=6298&start=15

-----

Hej i forummet,

Jeg skal til at gøre brug af retten til fri bevægelse i Tyskland og har, med stor interesse, fulgt med i de tråde, der bevæger sig i denne retning.

Meget af diskussionen går på, om hvor vidt Ausländerbehörde i Flensborg/Schleswig-Holstein overholder EU reglen vedrørende retten til fri bevægelse eller ej. Men man kan vel ikke forlange at medarbejderne på det enkelte Ausländerbehörde er opdateret på, og på eget initiativ tager EU regler i brug?

Ligesom medarbejderne i US tager udgangspunkt i nogle retningslinier, der er udstukket af intergrationsministeren. Så skal medarbejderne på det enkelte Ausländerbehörde vel også tage udgangspunkt i de retningslinier, der er udstukket et eller andet sted i Forbundsrepublikken Tyskland.

I min søgen for information er jeg stødt på dette dokument, som jeg går ud fra er et lovforslag, skrevet af Forbundskansleren og stilet til den daværende formand for Forbundsrådet. Dokumentet har titlen Allgemeine Verwaltungsvorschrift zum Freizügigkeitsgesetz/EU og er dateret 24. juli 2009.

http://dip21.bundestag.de/dip21/brd/2009/0670-09.pdf

Forbundsrådet har den 18. september 2009 behandlet og vedtaget forslaget.

http://www.bundesrat.de/cln_099/SharedD ... 28B%29.pdf

Desværre er mit kendskab til tysk ikke tilstrækkeligt til at kunne læse hele sammenhængen, hvilket er ærgerlig, for jeg synes at det er meget interessant læsning. Specielt afnit 2.4 vedrørende indrejse og ophold, jeg vil tillade mig at citere det her.
2.4 Einreise und Aufenthalt

2.4.1 Unionsbürger benötigen für die Einreise nach Deutschland kein Visum und für den Auf-enthalt keinen Aufenthaltstitel, § 2 Absatz 4 Satz 1.

2.4.2.1 Für drittstaatsangehörige Familienangehörige verweist § 2 Absatz 4 Satz 2 unter Be-rücksichtigung der gemeinschaftsrechtlichen Vorgaben auf die allgemeinen, für Dritt-staatsangehörige geltenden Regeln zur Visumpflicht. Damit gilt die Regelung zur Vi-sumpflicht gemäß Anhang I der Verordnung (EG) Nummer 539/2001 des Rates zur Aufstellung der Liste der Drittländer, deren Staatsangehörige beim Überschreiten der Außengrenze im Besitz eines Visums sein müssen, sowie der Liste der Drittländer, de-ren Staatsangehörige von der Visumpflicht befreit sind vom 15. März 2001 (Abl. L 81 S. 1) in der zur Zeit gültigen Fassung, aus der sich die Visumpflicht der Staatsangehörigen bestimmter Staaten ergibt. Die Befreiungstatbestände gemäß Anhang II der Verordnung (EG) Nummer 539/2001 sowie nach den nationalen Regelungen, insbesondere nach der AufenthV, sind bei Erfüllung der jeweiligen tatbestandlichen Voraussetzungen ebenfalls anwendbar. Die Verweisung des § 2 Absatz 4 Satz 2 bezieht sich ausschließlich auf die Regelung der Visumpflichtigkeit. Bei dem Visum handelt es sich um einen nach den materiellen Voraussetzungen des Freizügigkeitsgesetz/EU erteilten Aufenthaltstitel. Dies wird durch die Anmerkung „Familienangehöriger eines Unionsbür-gers/EWR-Bürgers“ im Auflagenfeld des Visumetiketts kenntlich gemacht. Nach § 11 Absatz 1 i. V. m. § 14 Absatz 2 AufenthG ist auch die Erteilung eines Ausnahmevisums an der Grenze möglich (siehe Nummer 11.1.2.1).

2.4.2.2 Im Fall der Visumpflicht gilt diese für die Einreise ungeachtet der Tatsache, dass auf-grund der unmittelbaren Gewährung der Rechte aus dem EGV eine Zurückweisung ohne Visum an der Grenze unverhältnismäßig sein kann. Der EuGH hat in der einschlägi-gen Entscheidung vom 25. Juli 2002 (Rs. C-459/99 – MRAX) festgestellt, dass das vor-herige Visumverfahren zulässig ist. Dabei bedeutet die Visumpflicht für drittstaatsange-hörige Familienangehörige nicht, dass der nach Gemeinschaftsrecht zur Einreise Be-rechtigte in jedem Fall an der Grenze zurückgewiesen oder ihm allein aufgrund einer unerlaubten Einreise oder eines abgelaufenen Visums im Inland die Ausstellung einer Aufenthaltskarte verweigert werden könnte. Unberührt bleibt die Befugnis, ein Ord-nungswidrigkeitsverfahren wegen einer Verletzung der Visumpflicht einzuleiten.

2.4.2.3 Eine Zurückweisung an der Grenze ist nicht völlig ausgeschlossen. Sie ist nach der Rechtsprechung des Europäischen Gerichtshofs (Urteil vom 25. Juli 2002, Rs. C-459/99, – MRAX) jedoch dann unverhältnismäßig und deshalb untersagt, wenn der Staatsange-hörige des Drittstaates, der mit dem Unionsbürger verheiratet oder aufgrund anderer fa-miliärer Verbundenheit nachzugsberechtigt ist, seine Identität sowie die Ehe bzw. das Verwandtschaftsverhältnis nachweisen kann und es keine Anhaltspunkte dafür gibt, dass er eine Gefahr für die öffentliche Ordnung, Sicherheit oder Gesundheit im Sinne des § 6 darstellt. Zum Anwendungsmaßstab der Zurückweisung an der Grenze aus Gründen der öffentlichen Ordnung, Sicherheit oder Gesundheit vgl. Nummer 6. Zur Ausstellung ei-nes Ausnahmevisums nach Freizügigkeitsgesetz/EU an der Grenze siehe Nummer 11.1.2.1.

2.4.3 Sofern ein visumpflichtiger Familienangehöriger eine Aufenthaltskarte als Familienan-gehöriger gemäß Artikel 10 der Freizügigkeitsrichtlinie eines anderen Mitgliedstaates besitzt, entfällt das Visumerfordernis in den Fällen, in denen der Familienangehörige sein Recht auf Begleitung oder auf Nachzug zum Unionsbürger in Anspruch nimmt (§ 2 Absatz 4 Satz 3, § 3 Absatz 1; vgl. Nummer 3.1.1, Artikel 5 Absatz 2 Satz 2 Freizügig-keitsrichtlinie)

2.4.4 Im Fall der Visumpflicht sollen die Auslandsvertretungen alle erforderlichen Vorkeh-rungen treffen, um den Betroffenen die Beschaffung des Visums zu erleichtern. Im Rahmen der örtlichen Gegebenheiten sind ihre Anträge unverzüglich anzunehmen, zu bearbeiten und zu entscheiden. Ein Zustimmungsverfahren nach § 31 AufenthV findet nicht statt. Die Erläuterungen in Nummer 11.1.2.1 bis 11.1.3.1 gelten im Visumverfah-ren der Auslandsvertretungen entsprechend.
Så hvis ÆUG eller andre individer, der har tid og lyst til at kigge dokumentet igennem og fremhæver de vigtigste aspekter. Så kan man måske henvise til dette dokument overfor Ausländerbehörde.

Tak for læsningen og god weekend :)

-----
04/02/11 tilføjet link til trin for trin beskrivelse
Senest rettet af xvanducx 04.02.2011 12:44:52, rettet i alt 1 gang.

Kwesi
Indlæg: 24
Tilmeldt: 01.11.2009 13:51:45

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Kwesi » 03.12.2010 17:55:40

Jeg har desverre meget dårlig erfaring med de Tyske myndigheder da min kone har ventet 8 mdr og stadig ikke har fået indrejsetilladelse til Tysklanb. De tyske ambassader rundt om i verden har efter hvad jeg kan finde ud af en vejledning fra det Tyske udenrigsministerium om at sylte sager om opholdsret efter EU reglerne. Auslendingeburde i Flensburg siger til mig at min kone KUN kan søge om opholdsret i Tyskland fra sit hjemland. Har andre anden erfaring hører jeg gerne om det.

MSH
Indlæg: 273
Tilmeldt: 02.10.2010 12:23:07

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af MSH » 03.12.2010 18:08:46

Jeg kan oplyse, at den tyske ambassade i Senegal i sommers fortalte mig, at der slet ikke findes et visum til EU-borgeres ægtefæller.

De ansatte på ambassaden påstod hårdnakket at alle, der vil indrejse i Tyskland skal søge om et almindeligt, NATIONALT Schengen-visum efter de gængse tyske udlændingeregler..

MVH.

MSH.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af mh1 » 03.12.2010 20:12:43

@ MSH - det er fsv. rigtig nok, at der ikke er et specielt EU-borger-ægtefælle visum. Og hvad værre er er dette, du kan læse under 'Jeg vil ...' 'Flytte til Sverige/EU-land':
"Tyskland har ikke implementeret EU´s opholdsdirektiv korrekt og kræver, at din ægtefælle skal søge opholdskort inden sin indrejse i Tyskland, hvis din ægtefælle er fra et visumpligtigt land. ÆUG er p.t. i dialog med SOLVIT i forsøg på at få løst dette problem. Men indtil det evt. lykkes anbefales det at rette sig efter de tyske myndigheders ulovlige praksis for at få den nemmeste og hurtigste sagsbehandling.

Dette betyder, at du må flytte til Tyskland, medens din ægtefælle stadig er i sit hjemland, og herefter skal din ægtefælle så søge om opholdskort på den tyske ambassade, før han kan slutte sig til dig i Tyskland. Er din ægtefælle fra et visumfrit land som f.eks. USA, så gælder dette dog ikke."
mh
Rådgiver for ÆUG

MSH
Indlæg: 273
Tilmeldt: 02.10.2010 12:23:07

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af MSH » 03.12.2010 21:30:18

mh: Nej, jeg ved godt at et "EU-visum" er et Schengen-visum man ikke skal betale noget for og som skal udstedes efter en særlig hasteprocedure.

Problemet var bare, at tyskerne hævdede, at ALLE visa udstedt til Tyskland er almindelige SCH. visa og at der slet ikke eksisterer noget visum, som er gratis for EU-borgeres ægtefæller og som SKAL udstedes hurtigt, uden lange ventetider.

Jeg er efterhånden ikke ret optimistisk mht. udsigten til, at EU af egen drift begynder at tvinge medlemsstaterne til at overholde fællesskabsretten.

Findes der mon en eller anden form for gratis retshjælp i Tyskland hvor danskere kunne henvende sig, for gennem de tyske domstole at tiltvinge sig deres RET til ophold som EU-borgere?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.12.2010 08:31:29

En mulighed er at skrive en klage til EU-Kommisionen om emnet. Kommisionen kan derefter hive sagen for EU-Domstolen, hvis den finder det nødvendigt. Dette vil i så fald være uden udgift for jer. På Kommisionens hjemmeside er der en klageformular, som man blot udfylder. Husk at læse vejledningen i formularen, inden du sender. Vedlæg også al behørig dokumentation.

Dem der klager, behøver ikke være personligt involveret i sagen. Alle kan i princippet klage, hvis de finder nogle uhensigtmæssigheder i medlemsstaternes forvaltning af EU-reglerne. Det er gratis at klage til Kommisionen, uanset om de afviser eller antager sagen til behandling.

Sagsbehandlerne på Ausländerbehörde SKAL give sagsbehandling efter EU-retten, når det er dét man søger på. Og de SKAL være i stand til at skille nationale regler fra EU-reglerne. Eventuelle instrukser om noget andet fra delstatsregeringen eller forbundsregeringen er klart ulovligt.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2879
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 04.12.2010 08:41:42

Med hensyn til visum, må man jo bare bede de tyske myndigheder bevise deres påstand. Når de har fremført "bevis" for deres påstand, så hiv opholdsdirektiv 2004/38 op af lommen/tasken, og bed dem om omgående at finde det sted i direktivet, hvor de finder belæg for påstanden. Det finder de nemlig ikke. I stedet finder de en artikel deri, der siger, at visum skal udstedes gratis og efter en særlig hasteprocedure. Når de har fundet det, forlang da, at de overholder direktivets krav. Nægter de fortsat, så er der i mine øjne intet i vejen for, at lade en bemærkning falde om, at man vil indbringe den tyske myndighed for EU-organerne.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

xvanducx
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02.12.2010 12:35:22

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af xvanducx » 04.12.2010 10:48:42

@ Kwesi, MSH – send en e-mail til Ausländerbehörde/ambassaden med ovenstående to link til 0670-09, spørg om man kender til denne tekst.

Henvis til afsnit 2.4.2.1 der omhandler visumpligt for familiemedlemmer fra tredjelande, hvor visumet anmærkes med teksten ”Familiemedlem til en EU-borger”. Henvis til afsnit 2.6 der omhandler gebyrfri udstedelse af bevis for opholdsret samt visum. I afsnit 2.6 er der endda en henvisning til EU opholdsdirektivet afsnit 5.2 der omhandler hastebehandling af gratis visum.

Få svar fra Ausländerbehörde/ambassaden på skrift, hvis de ikke retter sig ind, så kan man evt. gå videre med det til Forbundskansleren, Forbundsrådet eller som Kim skriver, direkte til EU-kommisionen.

Skriv til Forbundskansleren her ved at klikke på hendes navn:

http://www.bundestag.de/htdocs_e/bundes ... ies/M.html

@ Kim – jeg kan godt forstå du vil hive EU opholdsdirektivet frem og gør krav på din ret. Men lad os drage en sammenligning til US, var det fordi borgerne hev EU opholdsdirektivet frem og gør krav på deres ret at US ændrede praksis? Nej vel? Det var fordi intergrationsministeren måtte omfortolke reglerne og indføre nye retningsliner, at US ændrede på deres praksis. Det samme gælder vel også tyskerne, for mig at se er 0670-09 de nye retningslinier for dem. Der er en masse henvisninger til EU opholdsdirektivet og EU domme, spørgsmålet er bare om de enkelte Ausländerbehörde/ambassade kender til 0670-09.

Alt andet lige, så vil det da altid være nemmere at gøre dem opmærksomme på, at de bryder en tysk lov og henvise til 0670-09, end at fortælle dem du har visse rettigheder ifølge EU opholdsdirektiv.

I øvrigt er der på Flensborgs officielle hjemmeside et link til en Gesetz über die allgemeine Freizügigkeit von Unionsbürgern (Freizügigkeitsgesetz/EU - FreizügG/EU), men den er sidst ændret 26. februar 2008, og den er meget mangelfuld i forhold til 0670-09.

http://bundesrecht.juris.de/freiz_gg_eu ... 00004.html

MSH
Indlæg: 273
Tilmeldt: 02.10.2010 12:23:07

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af MSH » 04.12.2010 15:44:29

xvanducx: Jeg klagede allerede i juli måned til EU-kommissionen over bla. den tyske ambassade i Senegal. Jeg modtog en mail fra kommissionen 1,5 måned senere om at de er begyndt at undersøge sagen, men jeg har ikke hørt noget siden.

MHT Udlændingeservice så må jeg blot konstatere, at de BESTEMT ikke har ændret praksis i 2008 så de nu implementerer opholdsdirektivet korrekt.. langt, langt fra.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2010 21:37:33

Inden folk farer ud og gør en hel masse, så kan jeg fortælle, at ÆUG´s rådgivning p.t. er inde over en SOLVIT sag, hvor den danske afdeling af SOLVIT har forelagt den tyske afdeling af SOLVIT problemet med, at EU-borgeres familiemedlemmer nægtes at søge om visum på ambassaderne og i stedet henvises til at søge opholdskort. Som man så (i den konkrete sag) er op til 8 måneder om at udstede.

Ud fra xvanducx indlæg ser det ud til, at problemet måske mere er manglende overholdelse af national tysk lovgivning på ambassaderne, end det er manglende implementering af opholdsdirektivet.

For den nævnte tekst ser ganske rigtigt ud til at være den tyske pendent til det, vi i Danmark kalder EU-opholdsbekendtgørelsen, og dermed er det givetvis den tyske lov, som skal implementere direktiv 2004/38/EF. Og hvis den først er blevet vedtaget i sommeren 2009 (d.v.s. 3 år for sent), så kan det da godt forklare, at det ikke er nået ud til alle ambassader eller äusländerbehörde endnu.

Så rådet må vel så være at insistere på sine rettigheder og henvise til denne tekst, hvis der er problemer med at få den accepteret. Jeg har derfor opdateret teksten under "jeg vil..." ud fra xvanducx oplysninger. Så må vi se, om SOLVIT-sagen giver anledning til yderligere ændringer af teksten senere.

Men xvanducx skal i hvert fald have mange tak for indsatsen. ÆUG fungerer jo udelukkende ved frivilligt arbejde, og det er netop ved den form for "fodarbejde", som xvanducx her har gjort, at det meste viden gennem tiden er blevet fremskaffet.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 04.12.2010 22:15:13

P.S. Mit tysk er også alt for dårligt til, at jeg kan læse og forstå den tyske lov i sin helhed, men indtil det modsatte er bevist, så må man vel gå ud fra, at loven implementerer hovedtrækkene i opholdsdirektivet :wink:

luljeta
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16.12.2010 22:27:38

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af luljeta » 16.12.2010 22:34:24

Hej i forummet.

Jeg har lige et par spørgsmål som jeg håber nogen kan hjælpe mig med. Min mand risikerer at få inddraget sin opholdstilladelse, og vi vil flytte til Flensborg. Men hvordan skal jeg gribe det hele an hvis den bliver inddraget.., han er stadig i landet.., skal han tilbage til Kosovo - eller kan vi flytte direkte til Flensborg og søge derfra??? og kan jeg stadig beholde mit job og studie i Danmark?

mvh luljeta

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 19.12.2010 04:07:28

Hvorfor risikerer din mand at faa inddraget sin opholdstilladelse?

xvanducx
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02.12.2010 12:35:22

Opdatering

Indlæg af xvanducx » 19.12.2010 13:29:22

Jeg har haft kontakt med Ausländerbehörde i Flensborg for bl.a. at spørge til Allgemeine Verwaltungsvorschrift zum Freizügigkeitsgesetz/EU vom 26. Oktober 2009. Man har ikke kommenteret dokumentet og påstår stadig, at ægtefællen skal være i besiddelse af en form for tysk visum for at kunne tage ophold i Tyskland. Den gode nyhed er, at visumet kan søges på nærmeste Tyske Ambassade.

Der var ingen vejledning vedrørende visumansøgningen hverken på den Tyske Ambassade i Kbhs hjemmeside, eller på det Tyske Udenrigsministeriums hjemmeside. Jeg tog kontakt til det Tyske Udenrigsministerium og spurgte til visum prodeduren, man henviste til den Tyske Ambassade i Kbh, hvor ægtefællen kan søge og få visumet hurtigst muligt og uden omkostninger. Opholdskortet vil blive udstedt efter ægtefællens ankomst i Tyskland af Ausländerbehörde.

Herunder er korrespondancen gengivet, kun navne og e-mail adresser er fjernet.
Dear Sir,

thank you for your e-mail dated 10.12.2010.
Being a family member of a EU citizen who exercises his right of free movement by residing and working in Germany, your spouse may apply for a visa according to the regulations forseen in Directive 2004/38/EC. The visa will be issued as soon as possible, the visa fee shall be waived.
She therefore would have to address to the German Embassy Botschaft der Bundesrepublik Deutschland Stockholmsgade 57
2100 Kopenhagen Ø
Tel: 45 35459900.
In order to prove that your spouse has the right to be issued with an entry visa under the Directive, she will have to present documents proving that there is a EU citizen from whom she can derive any rights and whom she wants to accompany and that she is a family member (marriage certificate).
A residence card should be issued for her by the relevant foreigners authority (Ausländerbehörde) after her arrival in Germany.

Best regards
p.o.

Auswärtiges Amt
Referat 508 (Ausländer- und Asylrecht)
11013 Berlin

Tel.: 030-1817-1787
Fax: 030-1817-51787
E-Mail: @auswaertiges-amt.de

-------- Original-Nachricht --------
Betreff: Re: Ticket#: 10228449] Kontakt-Email, Freizügigkeit
Datum: Wed, 15 Dec 2010 18:11:07 +0100
Von: <@auswaertiges-amt.de>
Organisation: Auswaertiges Amt
An: <@auswaertiges-amt.de>
Referenzen:

Bürgerservice
>
> Datum der Anfrage: Fri, 10 Dec 2010 10:39:51 +0100 (CET)
> Name:
> Telephone: Email:
> Nachricht: Dear Sir/Madam,
>
> My name is, I am a Danish citizen living in Denmark.
> My spouse who is not a national of an EU Member State, is with me in
> Denmark by possessing a Schengen Visa.
>
> I want to make use of "the right of citizens of the Union and their
> family members to move and reside freely within the territory of the
> Member States" as decsribed in Directive 2004/38/EC, and my spouse
> will be accompanying me.
>
> I've contacted the Ausländerbehörde in Flensburg regarding the
> issuing of a residence card to my spouse, and in contradiction to
> Directive 2004/38/EC and the Allgemeine Verwaltungsvorschrift zum
> Freizügigkeitsgesetz/EU vom 26. Oktober 2009, the Ausländerbehörde in
> Flensburg insists that my spouse must be in possession of an
> Aufenthaltstitel to enter and reside within Germany, even as my
> spouse is accompanying me.
>
> I have searched the Auswärtiges Amts website and haven't been able to
> find any information regarding the topic of visa for accompanying
> spouse. Please advice on how to apply for the correct visa.
>
> Best regards
>
> -----Original Message-----
> From: [mailto: @Stadt.Flensburg.de] Sent:
> Wednesday, December 08, 2010 7:19 AM
> To:
> Subject: RE: Antw: Dokumente für Freizügigkeitsbescheinigung
>
> Sehr geehrter Herr,
>
> auf Ihre Mail teile ich Ihnen folgendes mit:
>
> Ihre Ehefrau ist - wie Sie selbst angeben - Drittstaatsangehörige und
> nur im Besitz eines Schengen-Visums. Dies ist kein Aufenthaltstitel,
> mit dem sie berechtigt ist, in Deutschland zu leben. Von daher ist
> ein Visum zur Einreise und Aufenthalt in Deutschland erforderlich.
> Das Visum wird bei der nächstgelegenen Deutschen Botschaft beantragt.
>
> Ansonsten verweise ich auf meine bereits gemachten Ausführungen.
>
> Mit freundlichen Grüßen

luljeta
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16.12.2010 22:27:38

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af luljeta » 20.12.2010 23:36:42

fundiver199 skrev:Hvorfor risikerer din mand at faa inddraget sin opholdstilladelse?

Jamen...i slutningen af marts månede blev jeg opsagt og havde ingen a-kasse og blev nødt til at søge kontanthjælp. Jeg fik 5000kr udbetalt og var arbejdsløs i ca 10 dage inden jeg fandt noget nyt arbejde. Kommunen indberettede det øjeblikkeligt til Udlændingeservice. Og vi har sendt en klage til Ministeriet, men vi fik afslag og sagen er sendt tilbage til Udlændingeservice. Derfor regner vi ikke med at have heldet med os. Det er også helt hen i hegnet. ALtså ved godt det var min egen fej, men hvad fanden skulle jeg have gjort..tigge? og det værreste er at min mand bestod 5 moduler i Sprogskolen på under 1 år, hvilket er meget godt klaret:) Det tager de slet ikke i betragtning. Og så har jeg 60000kr i banken som jeg stilledet til rådighed, det burde have taget pengene derfra...det er jo en sikkerhedstillelse. Men nu venter vi på et endeligt svar. Så hvis det ikke lykkes, bliver vi nødt til at flytte til Tyskland.

mvh luljeta

Besvar