Tyskland og retten til fri bevægelse

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 03.02.2011 16:34:08

Hej vil bare melde tilbage at jeg har fået fat i en advokat i tyskland, og han siger det bliver problematisk med at søge opholdskort i flensborg, at han bliver sandsynligvis nødt til at gære det fra hjemlandet :( .Hvordan kan det være, er der ikke nogen love de følger

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af fundiver199 » 03.02.2011 16:50:34

Måske har advokaten heller ikke hørt om nedenstående tyske lov? De færreste advokater har vel særligt mange sager af denne art, så der er måske ingen grund til at tro, at en tilfældig tysk advokat nødvendigvis er fuldt opdateret på området:

"Gesetz über die allgemeine Freizügigkeit von Unionsbürgern (Freizügigkeitsgesetz/EU - FreizügG/EU", som kan findes her:

http://www.aufenthaltstitel.de/freizuegigkeitsgeu.html

Men hvis den nævnte advokat ikke ønsker at køre sagen for jer, så find dog en anden. Der er da sikkert advokater nok i Tyskland. Og I kan jo også indbringe sagen for SOLVIT.

Men hvor langt er I overhovedet kommet? Er din mand kommet til Tyskland, har I forsøgt at aflevere en faktisk ansøgning om opholdskort, og hvad skete der i den forbindelse?

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 03.02.2011 20:42:37

vi er i gang med at søge en lejlighed i tyskland, var ved en tysk advokat for at fohøre os om jeg tjener nok til at forsørge ham. men jeg mangler omkring 200 euro for at opfylde forsørgelseskravet så syntes han at vi skal tage chancen og prøve at flytte og søge derover. det vil vi så gøre, men så er den problem med at han skal rejse tilbage for at søge, for jeg har dårlig arbejdstider og han bliver nødt til at passe vores datter. derfor vil jeg prøve at kopiere den link og tage den med til advokaten så han kan kigge på det, det med at man kan søge fra tyskland

luffe20
Indlæg: 18
Tilmeldt: 06.06.2010 16:37:37

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af luffe20 » 28.02.2011 22:53:57

Godt råd!!!

Hold jer væk fra Tyskland...

Min kone som er fra Thailand, fik i feb 2010 1 års arbejdstilladelse i Canada og d. 15 maj 2010 blev vi gift i Vancouver, Canada og 15 juli fik jeg en lejlighed i Flensburg.
23 aug 2010 gik min kone til ambassaden i Toronto for at søge om familiesammenføring efter EU-reglerne...
Men så startet marridtet.... den vielsesattest vi fik da vi blev gift duede ikke og det fik vi af vide efter 3 mdr og Frau Heininke i Ausländerangelegenheiten er ikke til meget hjælp og hun kunne ikke fortælle, hvilken en vi så skulle have...,efter at have kigget en del på nettet fandt vi ud af at det skulle være en longform marriage certificate og så bestilte vi sådan en... men så duede den heller ikke og den skulle sendes tilbage og legaliceres på general konsulatet i Toronto og så tilbage igen... det har kostet ca 350$ bare for at få den rigtige vielsesattest med transport og det hele...
Det skal siges at jeg har fast arbejde og en årsløn på 370.000kr, og eget hus i Danmark som godt nok er lejet ud, men alligevel har min kone fået afslag med den begrundelse at jeg tjener for lidt og kan ikke forsørge min kone....
De har trukket sagen i så langtid at min kones visum i Canada er udløbet og hun skal forlade Canada igen og hvis vi ville klage over afgørelsen skal det ske til general konsulatet i Toronto og så ville det tage endnu nogle måneder før vi kan få svar og der er ikke garanti for at hun så kan få visum....

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 01.03.2011 03:51:23

Hvis den oprindelige vielsesattest er godkendt af de canadiske myndigheder, er tyskerne forpligtede til at accepterer den. Det er dog korrekt, at den skal legaliseres af de canadiske myndigheder inden den præsenteres for tyskerne. Så de julelege de har gang i dér, skal du afvise prompte.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 10.03.2011 16:00:28

hej allesammen nu har vores advoat afleveret ansøgning til familiesammenføring i flensborg, min mands visumtid udløber den 19 marts, hvad sker der hvis vi ikke får nogen svar inden der? advokaten sagde at han vil prøve på at min mand ikke skal tilbage til bosnien og søge..kan vi få problemer hvis vi ikke får svar inden den 19 marts? jeg har ikke fået det der hedder freizikeitsbeschingung endnu, for vi flyttede første marts, vil det være problem?

bastian
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16.11.2010 19:44:49

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af bastian » 11.03.2011 16:56:11

Jeg forstår ikke har selv søgt ophold i Tyskland og fik det uden problemer eller min kone fik det

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 11.03.2011 17:14:14

er det i flensborg du fik ophold?hvor lang tid tog det?

bastian
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16.11.2010 19:44:49

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af bastian » 12.03.2011 11:20:18

Det var i Hamburg og tog 3 timer

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af mh1 » 12.03.2011 11:56:42

Det er Flensborgs sagsbehandlere (eller vistnok en af dem), der er stopklodsen, så kan man undgå Flensborg - fx ved at flytte til Süderlügüm i stedet, så går tingene sikkert meget lettere :wink:
mh
Rådgiver for ÆUG

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 12.03.2011 13:04:47

Jeg vil lige spørge, hvis vi får afslag og ikke kan søge fra flensborg og de siger han skal hjem og søge?kan jeg gå i retten med det, og vil han så kunnne være her mens sagen køres selvom hans tid i schengen vil udløbe? det er meget vigtigt for os at han bliver her, fordi jeg har dårlige arbejdstider og vores datter skal passes.

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2961
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 12.03.2011 15:13:39

Hvis de vedbliver med at forlange, at han skal søge fra sit eget hjemland, så gør kort proces ved at stævne udlændingekontoret i retten. Din mand har ret til at blive i Tyskland under hele sagen.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

klm
Indlæg: 88
Tilmeldt: 29.07.2008 19:03:20

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af klm » 12.03.2011 20:48:09

Jeg vil gerne sige 1000, 1000 tak til jer der har gjort dette kæmpe stykke arbejde og derved har gjort det nemmere for os der kæmper med de tyske myndigheder.

I december flyttede min mand, som er fra Tyrkiet, og jeg, til en by lidt udenfor Düsseldorf. Vi var på ausländerbüro i flere omgange og hver gang fik vi en ny forklaring på, hvorfor min mand ikke kunne få udstedt opholdskort.
Vi havde søgt visum til ham gennem dk, og var også lige hjemme 1 uge inden vi flyttede til Tyskland. I første omgang hed det sig at han ikke kunne få opholdskort fordi der i hans visum stod, at han kun måtte indrejse 1 gang til schengenområdet. Så de mente han aldrig skulle have forladt Dk, da han kun havde ret til at rejse 1 gang.
Efter et lettere panisk indlæg her på forummet og et opkald til udlændingeservice i Danmark, var vi dog beroliget igen, da han sagtens kunne rejse rundt al det han havde lyst til, indenfor schengenområdet med hans visum.
Næste gang vi var på ausländerbüro hed det sig så at han ikke kunne få opholdskort med et visum udstedt af de danske myndigheder. Denne gang havde jeg dog de udsnit af
"Allgemeine Verwaltungsvorschrift zum Freizügigkeitsgesetz/EU vom 26. Oktober 2009" med, som er fremhævet herinde. Herefter blev vi så henvist til en anden dame som vi fik aftalt en tid med.
På grund af meget travlhed kunne vi først få en tid i slutningen af februar, men her lykkeds det så. Der var ingen snak om forkert viusm eller andet og min mand fik i løbet af 5 minutter udstedt et 5 års opholdskort. :D

Beklager det blev lidt langt.. Ville egentlig bare sige mange tak! Og ønske al held og lykke til jer der flytter til Tyskland for at gøre brug af eu-reglerne!

LejlaD
Indlæg: 80
Tilmeldt: 24.01.2009 20:02:11

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af LejlaD » 15.03.2011 17:14:26

Hej allesammen, vores advokat har ringet til auslanderbehorde for at spørge om min mand kan blive her mens de behandler sagen. så sagde han, at de havde sagt at det kunne han godt i op til 3 måneder. men jeg forstår ikke rigtgi hans tid i schengen udløber her på lørdag od de har ikke givet ham noget bevis for at han venter endnu i 3 måneder?skulle de ikke give ham opholdskort med det samme?

EMAB
Indlæg: 21
Tilmeldt: 07.04.2010 08:57:32

Re: Tyskland og retten til fri bevægelse

Indlæg af EMAB » 16.03.2011 09:59:59

Vi har også haft utrolig mange problemer med Tyskland og Flensborg!

I går var det 6 mdr siden jeg flyttede til Flensborg og der stadig ikke noget opholdskort til min mand. Det tog dem næsten 3 mdr fra min mand afleverede sine papirer i Sarajevo til jeg skulle til samtale i Flensborg, men det tog dem kun 6 dage at sende et afslag!

Afslaget var begrundet med at jeg ikke havde nok midler til forsøgrelse af både min mand og mig. Jeg forstod det ikke helt for jeg mener helt klart jeg har en stor nok indtægt og der var ikke videre forklaring så jeg ringede til Frau. Heinicke i ausländerbehörde for at finde ud af hvor det var gået galt. De havde (uden overhovedet at spørge mig) gået udfra at jeg kørte hver dag fra Flensborg til Esbjerg - hvilket ville komme op i en kolosal stor sum af penge.

Jeg har siden fået fat i en advokat, nemlig Hrn. Petrowitz som er specialliseret i udlændingeloven og han har sendt en klage afsted for os og lagt belæg ud for at jeg har bok midler og at jeg altså kører i tog og ikke i bil! Det er ca. en lille måned siden. Vi endnu ikke hørt noget fra dem og håber at det ikke igen tager 3 mdr :S

Kryds fingre for os!!!

Besvar