Dokumentation for ophold i Sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af villum » 14.11.2010 17:45:34

Min kone har efter godt og vel 3 måneder med mig i Sverige søgt og FS i Danmark efter EU reglerne. Vi bor stadig i Malmø, men forventer at flytte i løbet af December.

Vi har vedlagt vores ansøgning følgende dokumentation for vores ophold i Sverige:

* Dokumentation for folkebogføring (os begge to)
* Kopi af min kones svenske opholdskort, samt en kopi af et brev med baggrunden for at dette er blevet tildelt (at jeg som EU borger bor i Sverige)
* Huslejekontrakt (2,5 værelses lejlighed på ubestemt tid) samt kviteringer for betalt husleje
* Kontoudtog hvoraf det fremgår at jeg handler dagligvarer i Sverige og betaler for at krydse øresundsbroen hver dag (jeg arbejder i København)

Det skal også nævnes at jeg ikke har boet i Danmark de sidste 10 år og er flyttet fra Vietnam til Sverige.

Alligevel har US skrevet til min kone at de er i tvivl om hvorvidt jeg har taget "reelt og faktisk ophold" i Sverige og udbedt sig yderligere dokumentation.

Jeg går ud fra at der er tale om et standardbrev, for noget at den dokumentation de udbeder sig var rent faktisk vedlagt ansøgningen. Men det gør mig nu alligevel noget nervøs, for jeg er ikke helt sikker på hvad vi ellers kan gøre for at dokumentere mit ophold her i Sverige:

* Jeg kan af gode grunde ikke dokumentere at jeg er fraflyttet Danmark og der er vel ikke nogen som kunne finde på at hævde at jeg i virkeligheden bor Vietnam??! Jeg har trods alt dokumenteret at jeg arbejder i København og pendler hver dag.

* Jeg har ikke oprettet en bank konto i Sverige, da jeg faktisk ikke rigtigt har behov for sådan en. Jeg arbejder jo i Danmark og min løn går derfor indpå min danske konto. Og mit dankort fungerer jo fint i Malmø. Jeg har faktisk også brugt min danske konto på denne måde mens jeg har boet i Asien... det kan man sagtents.

* Jeg har ikke købt forsikringer i Sverige. Det burde jeg nok have gjort, men der har været så meget i forbindelse med flytningen, start på nyt arbejde m.m. at jeg simpelthen ikke har fået det gjort. Jeg har nu heller ikke nogle forsikringer i Danmark -- eller Vietnam, for den sags skyld. Min bil er lejet (mini-lease på månedsbasis), så jeg har ingen bilforsikring.

* Jeg betaler varme, vand, el og kabel TV over huslejen og kan derfor ikke fremvise særskildt kvittering for disse.

* Jeg har fået en dansk mobil telefon af min arbejdsgiver og det er en del af ansættelsesaftalen at jeg også har lov til at bruge den privat (fremgår af min ansættelses kontrakt som er vedlagt ansøgningen). Derfor har jeg ikke nogen telefon i min lejlighed og kan ikke fremvise kvitteringer for dette (min kone bruger Skype og har en forudbetalt svensk mobil telefon, men vi har ikke gemt kviterringerne når hun har "tanket").

Hvordan skal jeg forholde mig? Skal jeg skrive til US og forklare ovenstående? Skal jeg løbe ud og købe en forsikring og åbne en bank konto (jeg bor jo stadig i Sverige)?

Jeg vil også gerne vide om dette mon betyder at vi er røget i den langsomme kø og altså kan forvente at der går op til 7 måneder før vi får svar? (Jeg ved godt at reglerne siger max. 6 måneder, men US siger op til 7 måneder alligevel)

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2010 17:53:35

Ja det er ganske rigtigt et standardbrev, I har fået. Jeg vil mene, at I har dokumenteret tilstrækkeligt allerede med de ting, som du nævner. Det lyder derfor fantastisk spændende, at de beder om mere dokumentation.

Hvis du er lidt "hård", så vil jeg faktisk anbefale dig at skrive til Udlændingeservice, at du allerede har vedlagt sådan og sådan, og at det efter din mening er nok til at dokumentere dit faktiske og reelle ophold. Lav en liste, så der ikke kan være tvivl om, hvad de har modtaget.

Hvis du er interesseret, så skriv til ÆUG´s rådgivningmail, så kan vi hjælpe dig med at formulere et følgebrev til US.

Lad dem så afgøre sagen på det grundlag, og hvis det bliver et afslag, så går ÆUG ind i sagen og hjælper jer med at klage og om nødvendigt gå til domstolene for at få jeres ret.

I vil også til enhver tid kunne fremsende yderligere dokumentation, hvis I bliver trætte af at vente i Sverige.

Jeg ved godt, at det er meget at bede om, men hvis ingen står op imod den ulovlige praksis, som der her er tale om, så får vi aldrig testet af, hvor langt de danske myndigheder egentlig er villige til at gå.

Jeg synes ikke, at du skal fare ud og købe forsikring og åbne bankkonto bare for at "tilfredsstille" de danske myndigheder, for det har de ingen ret til at kræve, at du gør.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 14.11.2010 18:00:23

Ser lige at I planlægger at flytte allerede i december. Det var dog også ekstremt forbandet....

Men hvis det absolut er tvingende nødvendigt at flytte allerede i december, så må I jo bare tage kampen mod de danske myndigheder fra jeres danske bopæl. Det er bare langt mere psykisk hårdt, fordi din kone så kommer til at stå uden opholdskort.

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af villum » 15.11.2010 11:21:18

Fundiver, jeg må indrømme at dit svar gør mig noget bekymret. Jeg mener selvfølgelig at man skal stå på sin ret og jeg vil med glæde hive US i retten hvis de ikke opfører sig ordentligt. Men på den anden side er der også et hensyn at tage til min kone, som står og gerne vil tage hul på sit nye liv i Danmark uden at vente i årevis på en opholdstilladelse -- og det bliver jeg naturligvis nødt til at prioritere højest.

Derfor vil jeg spørge om følgende:

1. Vi har kun søgt om ophold efter EU reglerne, men eftersom der er lagt op til at den ikke går glat i gennem bør vi nok søge efter de danske regler også? Det kan vi vel godt gøre på sammen tid (også selvom vi stadig bor i Sverige)?

2. Kunne min kone evt. få ophold efter danske regler mens en eventuel klagesag/restsag står på og så "skifte over" til EU regler når og hvis tingene falder på plads?

3. Er det muligt at vedlægge yderligere dokumentation i forbindelse med en klagesag? Eller bliver ansøgningen vurderet "som den var"?

4. Hvis man får afslag på FS efter EU reglerne, kan man så søge igen?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2010 16:27:43

Jeg vil absolut 110% fraråde at begynde at søge efter danske regler, hvis man opfylder betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne. Det er jo netop det, som de danske myndigheder gerne vil "presse" jer til at gøre, og I bliver meget ringere stillet i Danmark på den måde.

Ja man kan godt vedlægge ekstra dokumentation i.f.m. en klage, og der bliver taget hensyn til den. Et ÆUG-medlem har netop fået opholdskort til sin kone efter en klagesag, så det kan godt lade sig gøre.

Til gengæld kan man kun søge èn gang, hvis man allerede er flyttet til Danmark. Bor man stadig i det andet EU-land, kan man derimod søge igen og igen og igen..... lige så meget man har lyst.

Ved at bo f.eks. 3 måneder mere i det andet land kan man jo nemlig opfylde de betingelser, som måske ikke var opfyldt første gang man søgte.

Men lad os nu se, om ikke din kone får opholdskort trods alt. Det vil i hvert fald være en total nyskabelse, hvis de giver afslag på baggrund af de oplysninger, du har givet i forum.

Så måske handler det bare om, at man ved lodtrækning udtager 50% af alle ansøgninger til ekstra kontrol og sender folk et standardsbrev, uden overhovedet at forholde sig til de konkrete omstændigheder i sagen. Du kan derfor sagtens skrive et brev omtrent med det indhold, som du har foreslået i forum.

Du bør også henvise til teksten på deres egen hjemmeside, hvor der står, at du som udgangspunkt har haft "fatisk og reelt ophold" med en tidsubegrænset lejekontrakt. Nævn også, at du har vedlagt al den dokumentation, som de selv foreslår.

Så må vi se, hvad de siger, og uanset resultatet vil du gøre ÆUG en kæmpe tjeneste ved at melde tilbage omkring det. Får din kone opholdskort, kan vi trække vejret lidt lettere, og får hun afslag, så har vi - ud fra det beskrevne - en oplagt prøvesag at gå videre med til Ombudsmand m.m.

Det skal kunne lade sig gøre på den måde, som I har gjort det, og ellers skal vi hurtigst muligt have sagen for Ombudsmand, domstole m.m.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 15.11.2010 16:33:14

En kort supplerende bemærkning. Studentermedhjælpere afgør ikke sager i US, det gør alene uddannede jurister. Studentermedhjælperen kan dog lette arbejdet for disse ved f.eks. at udsende standardbreve, hvor der står, at man gerne vil have mere dokumentation, eller at man har modtaget en ansøgning og vil behandle den inden den og den frist.

Jeg er ikke helt vild med, at man i forum offentliggør navne på konkrete ansatte i US, da vi ikke ønsker at hænge nogle ud som privatpersoner. Husk at de bare passer deres job, ligesom alle vi andre.

3 indlæg i tråden er derfor slettet. Hvis I vil udveksle den slags informationer, så gør det pr. PM eller email.

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af villum » 15.11.2010 22:51:17

Tak for dit svar, Fundiver.

Jeg forstår godt det du skriver omkring navngivne personer i US og synes det er helt fint at du har fjernet posterne.

Min kone og jeg har talt om sagen og vores holdning er (i alle fald indtil videre) den at vi ikke er interesserede i at søge FS under danske regler. Vi har simpelthen ikke lyst til at bo i Danmark på de vilkår. Hvis min kone ikke kan få FS efter EU reglerne må vi jo flytte tilbage til Sverige hvor min kone en gang har fået opholdkort og formodentlig kan få det igen. Ellers har jeg hørt at Australien er et dejligt sted at bo og vejret er noget bedre.

Jeg har i dag købt en svensk forsikring og vil i morgen eftermiddag åbne en bank konto i en svensk bank. Jeg ved ikke om det "tæller" når jeg først gør det nu og har heller ikke taget stilling til om jeg rent faktisk vil indsende dokumentationen herfor til US. Lige nu er jeg blot interesseret i at holde mulighederne åbne.

Jeg vil på torsdag hvor sagsbehandleren i US har telefontid ringe til hende og spørge til sagen. Det kan jo være der er en ganske simpelt forklaring.

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af villum » 15.11.2010 23:21:43

Gad vide om baggrunden for US brev i virkeligheden er vi ikke har indsendt følgende:
dokumentation for, at den danske statsborger flyttede fra pågældendes tidligere bopæl, herunder dokumentation for, at pågældende opsagde lejemål, solgte sit hus, eller fremlejede sin bolig i en vis periode
Ovenstående er sakset fra US hjemmeside. I brevet min kone har modtaget står der specifikt at man udbeder sig dokumentation for at jeg er fraflyttet fra Danmark. Så det lugter jo lidt af at det per automatik antages at jeg er flyttet fra Danmark til Sverige (hvilket jo kunne være pro forma).

Det er muligvis relevant at dokumentere hvis man flytter fra KBH til Malmø, man knap så relevant hvis man kommer fra Ho Chi Minh City, skulle jeg mene? Vi har derfor ikke medsendt nogen dokumentation for at vi er fraflyttet Vietnam... men det kan vi jo evt. eftersende.

Måske handler hele denne historie om at US har noteret sig at denne dokumentation mangler, men ikke lige har tjekket folkeregisteret hvoraf det fremgår at jeg har boet i asien siden 2001?

Det giver da i det mindste mening.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 16.11.2010 04:37:36

Jeg tror også, at der mere er tale om dårlig sagsbehandling, hvor man bare sender et standardbrev uden overhovedet at forholde sig til omstændighederne i sagen, end om noget, der giver anledning til bekymring.

Skriv et følgebrev, hvor du f.eks. forklarer, at du ikke har vedlagt dokumentation for at have fraflyttet Danmark, da du flyttede fra Vietnam til Sverige og ikke fra Danmark til Sverige. Dette vil jo også fremgå af, at du har været registreret som udvandret fra Danmark siden år hvidkål.

villum
Indlæg: 40
Tilmeldt: 23.03.2010 19:11:32

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af villum » 09.12.2010 16:08:20

Min kone har i dag fået brev om at hun har fået opholdskort, så vi er MEGET glade og lettede :-)

Det tog, på trods af at US udbad sig ekstra dokumentation hele 2 gange, kun 5 uger fra den vi indleverede ansøgningen -- og der er jo ganske rimeligt. Svenskerne skulle have noget længere tid til det :-)

Jeg synes der blev stillet meget høje krav til dokumentation, også ting vi ikke kunne levere. Vi har selvfølgelig kunnet dokumentere de væsentligste ting og har gjort os meget umage for forklare hvorfor vi ikke kunne dokumentere andre forhold -- både telefonisk og på mail.

Vi har i det hele taget haft en god dialog med sagsbehandleren i US som ud over at være en smule bureakratisk faktisk også var meget rimelig og villig til at sætte sig ind i vores situation, når blot jeg ringede og talte med hende om tingene. Jeg kunne forestille mig at denne dialog har været en væsentlig faktor i at det er gået så stærkt med afgørelsen.

reza4life
Indlæg: 134
Tilmeldt: 28.04.2009 09:56:20

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af reza4life » 09.12.2010 23:04:49

Hvad hedder jeres flinke sagsbehandler ? Hvor mange opkald og email foretog du dig ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Dokumentation for ophold i Sverige

Indlæg af fundiver199 » 10.12.2010 09:11:08

Godt at høre, at det lykkedes for jer, og at der bare var tale om et standardbrev, som vi tidligere var inde på.

Besvar