Danmark/Tyskland

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Kwesi
Indlæg: 24
Tilmeldt: 01.11.2009 13:51:45

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kwesi » 13.01.2011 21:59:51

Det kan godt være at EU regler er EU regler men min kone fra Ghana har ikke ventet i 4 uger men i 9 måneder på at få indrejse visa til Tyskland så jo det kan de åbenbart. Kwesi

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af skaanebo » 13.01.2011 22:27:41

Men så kunne man jo håbe, at myndighederne også har lært at gøre det korrekt fremover ...

HrJensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2011 02:19:34

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af HrJensen » 16.01.2011 03:03:50

Er selv i gang med Ausländerbehörde i Flensburg. Om det er bevidst, eller de bare er ret uvidende ved jeg ikke, men de startede med at forlange at min hustru (fra Thailand) skulle kunne beherske det tyske sprog for at opnå opholdskort!
Dernæst har de sagt at hun skal søge visum fra hjemlandet, og at selvom hun er tilmeldt i Tyskland, og har Schengen-visa skal hun ud af landet og derefter skal vi søge om FS. Man skulle tro at de var på stoffer eller lign. Nu har jeg bedt om en skriftelig redegørelse hvori de bekræfter disse påstande. Dette vil jeg så videresende til EU-komisionen og håbe at et svar fra dem evt vil kunne banke dem på plads.

xvanducx
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02.12.2010 12:35:22

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af xvanducx » 16.01.2011 13:08:13

@ HrJensen

Interessant, hvis jeg lige må spørge lidt ind til sagen. Flytter I begge samtidig og gjorde du klar for dem, at det er efter EU opholdsretten [Freizügigkeitsgesetz/EU]. Talte du med Frau Margit Jansen, det er hende som har med det at gøre. Hvilke dokumentationer har du forelagt for dem.

Umiddelbart lyder det som om de kræver en FS efter de tyske nationale regler.

Kwesi
Indlæg: 24
Tilmeldt: 01.11.2009 13:51:45

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af Kwesi » 16.01.2011 13:50:20

Min kone fra Ghana har fået visum til indrejse til Tyskland, men det tog 9- 10 mdr. og blev givet kun et par dage efter at Solvit henvendte sig til den tyske ambassade i Ghana. De har kontroleret min kones forhold og fortid meget nøje og været ude og udspørge min kones familie, venner og skolelærer samt tjekket alle dokomenter. Jeg har lige fået en regning på det. 320 euro. trods at EU siger at det er gratis. Mit råd er at være meget omhyggelige med alle dokomenter og måske få hjælp fra en advokat i din kones hjemland. Hvis hun kommer fra Ghana kan jeg måske hjelpe.

HrJensen
Indlæg: 7
Tilmeldt: 16.01.2011 02:19:34

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af HrJensen » 16.01.2011 15:10:55

xvanducx skrev:@ HrJensen

Interessant, hvis jeg lige må spørge lidt ind til sagen. Flytter I begge samtidig og gjorde du klar for dem, at det er efter EU opholdsretten [Freizügigkeitsgesetz/EU]. Talte du med Frau Margit Jansen, det er hende som har med det at gøre. Hvilke dokumentationer har du forelagt for dem.

Umiddelbart lyder det som om de kræver en FS efter de tyske nationale regler.

Se min kone har et blankt Schengen visa dvs. der står hverken tourist/ferie eller besøgsvisa.
Jeg har vist dem lønsedler, vielsesatest, pas, lejekontrakt og visa for min kone. Jeg mener at have læst at de ikke har krav på alle de ting. Jeg har gjort opmærksom på at det er efter EU opholdsretten, men det lader til at de blæser på alle regler dernede. Vi er indrejst sammen. Jeg venter blot på at de svarer mig pr. mail, så kan jeg gå videre til myndighederne med det, for det er jo ren chikane det der foregår. Jeg har endda med stor tydelighed gjort dem opmærksom på at opholdskort til min kone ikke er en mulighed de kan tilbyde, men en ret jeg har til det. De er vant til at folk klapper hælene i og siger javel, men det går ikke med mig. Jeg er villig til at gå hele vejen med dem, og vil holde dem ansvarlig for, hvis min kones visa udløber inden de får fingeren ud og giver opholdskort. Jeg pendler frem og tilbage hver dag, og skal ikke ha min kone til at sidde i tyskland og ikke kunne komme med sin mand frem og tilbage! Og nej, jeg er ikke sur, jeg er sindsyg vred og harm :D

xvanducx
Indlæg: 17
Tilmeldt: 02.12.2010 12:35:22

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af xvanducx » 16.01.2011 20:01:21

Mit bud:

Hvis de (ALB) mener de tager fejl (og det vil de ikke indrømme), så vil de bede din kone søge et visum hos den tyske ambassade i Kbh. Hvorefter tingene skulle løse sig selv.

Hvis ikke, så bliver det interessant hvad de svarer dig. Jeg håber du vil dele det med os og holde sagen opdateret.

Held og lykke.
----------

Jeg vil anbefale Allgemeine Verwaltungsvorschrift zum Freizügigkeitsgesetz/EU Vom 26. Oktober 2009:

afsnit 2.4 Einreise und Aufenthalt
http://www.verwaltungsvorschriften-im-i ... 4.htm#ivz9

afsnit 3.0 Allgemeines (lidt om sprogkendskab)
http://www.verwaltungsvorschriften-im-i ... .htm#ivz13

afsnit 5.2 Aufenthaltskarte für Familienangehörige von Unionsbürgern
http://www.verwaltungsvorschriften-im-i ... .htm#ivz35

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Danmark/Tyskland

Indlæg af fundiver199 » 17.01.2011 16:30:51

HrJensen skrev:Jeg pendler frem og tilbage hver dag, og skal ikke ha min kone til at sidde i tyskland og ikke kunne komme med sin mand frem og tilbage!
Lige præcis det bliver du så nødt til at finde dig i, da myndighederne har 6 måneder til at udstede et opholdskort. Men ellers vil jeg da ønske dig god kamp. Og fortæl endelig om, hvordan det går, så andre også kan blive klogere på Tyskland.

Forums samlede kompetence er klart drejet imod Sverige, så der er i den grad behov for, at nogen er med til at bane og lette vejen for dem, der i stedet vælger at flytte til Tyskland. :wink:

Besvar