Lidt erfaring kan godt bruges :)

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MrsAnlli
Indlæg: 8
Tilmeldt: 27.08.2010 15:05:41

Lidt erfaring kan godt bruges :)

Indlæg af MrsAnlli » 27.08.2010 15:29:16

Hej alle.

Jeg er ny bruger herinde, og syns det er fantastisk at vi kan hjælpe hinanden.

Jeg er gift med en Tyrkisk mand, vi bor lige nu i Sverige og har søgt om opholdskort.

Vi har ventet i over en måned nu. Kan læse at mange a jeres mænd har fået det hurtigt. Jeg bliver selvfølgelig lidt nervøs.

Min mand ringede til verket idag, og hørte hvordan og hvorledes. Den rare dame forklare at de endnu ikke har behandlet sagen, men hun sagde "soon you'll get answer".. Hmm..

Jeg er nu ret mange for at han ikke får det, og hvis ikke inden for hvilke tidshorisont skal han så forlade Sverige igen ??

Kan man tage direkte til Danmark og søge, hvis afslag fra Sverige ?

Jeg håber nogle vil svare.

Hav i alle en god weekend. (til jer der er bosat i Malmø, så er det jo sidste weekend af Festivalen, :) )

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Lidt erfaring kan godt bruges :)

Indlæg af skaanebo » 27.08.2010 15:37:26

Hvorfor er du bange for, at han ikke får et opholdskort? Reglerne er jo forholdsvis enkle: Kan I klare jer selv økonomisk eller ej?

Hvis svaret er ja, så har du intet at bekymre dig for. Og opholdskortet er alene en formalitet, som ikke i sig selv er nødvendigt, for at din mand kan udøve sine rettigheder i Sverige.

P.S. Dit indlæg er forkert placeret, da det vedrører EU-retten, som har sit helt eget underforum. Hvis din mand havde søgt efter national svensk lovgivning, var det derimod rigtigt placeret.

P.P.S. Opfylder du ikke betingelserne for at gøre brug af EU-retten i Sverige, så må din mand rejse hjem til sit hjemland eller et andet sted, hvor han ikke behøver noget visum. Han kan ikke rejse til Danmark, medmindre han opfylder betingelserne for indrejse, hvilket han formentlig ikke gør, hvis han har opholdt sig i Sverige i længere tid, og hans evt. visum er udløbet.

camillacelik
Indlæg: 187
Tilmeldt: 07.11.2009 22:53:36

Re: Lidt erfaring kan godt bruges :)

Indlæg af camillacelik » 27.08.2010 17:44:36

Min mand og jeg bor også i Malmø og han er også Tyrker :)
Hvis i bare har papirene iorden osv så skal det nok gå :)
Min mand fik det forholdvis hurtigt men vi havde også alle nødvendige dokumenter han skulle fremvise.
Ja festivalen er færdig snart :) Var du nede og se Rasmus :D

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: Lidt erfaring kan godt bruges :)

Indlæg af nado » 31.08.2010 09:22:16

tænkte på om man skal ringe til migrationsverket for at sige at man sender en ansøgning til Upphållstilstand eller kan man bare dumpe ansøgningen med posten uden at give lyd fra sig.

MVH Nado

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Lidt erfaring kan godt bruges :)

Indlæg af skaanebo » 31.08.2010 09:38:56

Uppehållstillstånd er efter national svensk lovgivning. Her skal ansøgningen indleveres personligt på Sveriges ambassade eller konsulat i hjemlandet.

Hvis det derimod handler om en ansøgning efter EU-retten, altså uppehållskort, så kan du for så vidt godt sende papirerne med posten, men det er generelt en god ide at indlevere ansøgningen personligt.

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: Lidt erfaring kan godt bruges :)

Indlæg af nado » 31.08.2010 11:07:12

tak for svar skaanebo :)

Besvar