Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
olsen77
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31.07.2009 14:34:33

Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af olsen77 » 21.07.2010 10:14:57

Hej
Min kone, vores barn og jeg selv har boet i Tyskland i nu ca. et halvt aar efter vi alle er har boet i Kina.
Min kone er kinesisk og under 24 aar.

Selvom vi egenlig er rigtig glade for at bo her i Flensburg saa ville hverdagen dog vaere noget nemmere mht. sprog, arbejde, vuggestuer osv.

Saa vi overvejer kraftigt at flytte til DK , men er lidt i tvivl om hvordan det praktisk foregaar.
Er der nogle som har gjort dette og ved hvordan det foregaar ?

Vi taenker paa om jeg foest skal flytte og have arbejde i DK foer vi kan soege om ophold til min kone eller om vi bare kan soege mens vi bor hernede ( der skal vel vaere en addresse i DK ), men det ville vaere noget rigtig rod hvis vi foerst flytter fra DE til DK og derefter ikke kan faa ophold alligevel
Vi har haft problemer nok med at vores flytning til DE men det lykkeds dog i sidste ende.

Haaber nogen har proevet dette i praksis.

mvh
Peter

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af fundiver199 » 21.07.2010 11:23:57

Kære Peter

Din kone kan godt søge opholdskort i Danmark, medens I stadig bor i Tyskland. Så får I noget, der kan betragtes som en forhåndsgodkendelse, hvor Udlændingeservice siger, at ja, du har som dansk statsborger benyttet din ret til fri bevægelighed i Tyskland, så hvis I gør alvor af planerne om at flytte til Danmark inden for 6 måneder, så kan din kone godt få et opholdskort. Du kan sammenligne dette med ”coming home” ordningen i de nationale regler, hvor du får 6 måneder til at finde en bolig, der opfylder boligkravet.

Denne fremgangsmåde vil jeg anbefale, hvis der alligevel er ting, som skal falde på plads, før I kan flytte til Danmark, såsom at du er nødt til at finde et nyt job, fordi du ikke kan fortsætte med at passe dit nuværende job, din kone er i gang med noget, som hun gerne vil nå at gøre færdig, og så videre. I den situation kan man jo ligeså godt benytte tiden til at få ordnet så meget så muligt af papirarbejdet med Udlændingeservice.

At sidde og vente i Tyskland alene for at fjerne en usikkerhed om, hvorvidt I opfylder betingelserne for ophold til din kone i Danmark efter EU-reglerne eller ej, kan jeg derimod ikke anbefale, med mindre der kan herske reel tvivl om, hvorvidt det er tilfældet.

I den situation er det meget bedre at fjerne tvivlen ved at sætte sig grundigt ind i reglerne, så man selv kan vurdere, om man opfylder betingelserne eller ej. Og det er bl.a. det, som et forum som det her foruden selve hjemmesiden er der for at hjælpe folk med.

Hvis du starter med at læse ”jeg vil… flytte til Sverige/Schlesvig” samt indlægget ”ofte stillede spørgsmål” øverst i dette forum, så burde du allerede kunne få en ret klar ide om, hvorvidt I opfylder betingelserne for, at din kone kan få opholdskort i Danmark eller ej. Og hvis du stadig er i tvivl om dette, så er du naturligvis mere end velkommen til at skrive igen.

Du bør også læse beskrivelsen af familiesammenføring til danske statsborgere efter EU-reglerne på www.nyidanmark.dk. Og igen, hvis der er noget af denne tekst, som du ikke forstår, så er du meget velkommen til at spørge.

Nordstjernen
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19.11.2007 02:07:55
Geografisk sted: Sverige

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af Nordstjernen » 25.07.2010 22:56:12

Det lyder rigtigt interessant! Gælder det med forhåndsgodkendelsen også, hvis man som dansk statsborger flytter fra et EU-land til et andet? Fx fra Sverige til Tyskland? Er det med andre ord intereuropæiske normer?

-NS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2010 06:51:17

Nej jeg tror ikke, at der ligefrem er nogen europæiske normer, så det er op til det enkelte land, om det er muligt at søge opholdskort i forvejen. Men hvis du som dansk statsborger flytter fra Tyskland til Sverige, så udnytter du den primære fri bevægelighed, og så kan der jo ikke være så megen tvivl om, hvorvidt din familie er berettiget til ophold eller ej. For det er jo alene et spørgsmål om din jobsituation/økonomi, som angivet under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig".

Det er også væsentligt simplere, når en tysker flytter til Danmark, end når en dansker flytter tilbage til Danmark efter at have boet i Tyskland.

Nordstjernen
Indlæg: 73
Tilmeldt: 19.11.2007 02:07:55
Geografisk sted: Sverige

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af Nordstjernen » 26.07.2010 12:15:51

Nu ville det jo være relativt praktisk ikke at være statsløs (igen). Hvis man er nødt til at flytte uden på forhånd at have en slags garanti for opholdskort, kommer ikke-EU-borgeren måske til at vente i lang tid på svar uden andet end teoretisk mulighed for sygesikring, uddannelse, arbejde osv. Det er altså en måde, man kan udrydde usikkerheden omkring fremtiden på, synes jeg i hvert fald, idet ikke alle lande gør det lige "nemt" for folk at opnå opholdskortet. Det er muligt, de ikke juridisk kan nægte folk det, men de gør deres bedste for at undgå fremmede og gøre livet surt for de pågældende mennesker.

I Sverige ventede vi i hvert fald over et år på svar, selvom der er 6 måneders ventetid normalt, og selvom Sverige har et godt ry.

Altså er mit spørgsmål, hvad Tyskland har for normer? Kan man ansøge på forhånd, så man fx kan købe hus og starte virksomhed uden at risikere at stå uden opholdstilladelse lige pludselig?

-NS

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af fundiver199 » 26.07.2010 13:13:35

Jeg ved det ikke. Men det vil jo være svært for dig at dokumentere, at du opfylder betingelserne for, at din kone kan få opholdskort i Tyskland, før du overhovedet er flyttet dertil. For de grundlæggende betingelser er jo, at du skal have et sted at bo i Tyskland samt et forsørgelsesgrundlag. Og intet af dette kan du jo dokumentere, før du faktisk er flyttet dertil, eller i det mindste har indgået en aftale om ansættelse med en tysk arbejdsgiver samt en aftale om køb eller leje af en tysk bolig. Undtagelsen kan dog være, hvis du har så stor for-mue, at I kan leve af den i et helt år eller mere.

Jeg har aldrig hørt om nogen, som har ventet så længe på et opholdskort i Sverige. Så enten må der have været nogle helt specielle omstændigheder ved jeres sag, eller også har I bare været meget uheldige.

Den tyske ambassade i Canada oplyser på deres hjemmeside, at en visumpligtig person, som ønsker at slutte sig til en EU-ægtefælle, der allerede er bosat i Tyskland, forventes at udfylde en ansøgning om opholdstilladelse og aflevere den til ambassaden, som herefter vil behandle den på 10 arbejdsdage.

Så man kunne jo formode, at den tyske ambassade i Sverige måske kunne gøre noget lignende, hvis du flytter i forvejen. Men det virker dog lidt fjollet, at din kone skal blive siddende i Sverige, da hendes svenske opholdskort jo netop fritager hende fra visumkravet i Tysk-land.

Men den tyske ambassade i Canada oplyser, at også personer, der ikke er visumpligtige, har mulighed for at få behandlet en ansøgning om opholdskort i det land, hvor de bor. Så i princippet må det vel også gælde for din kone, som bor i Sverige. Problemet er bare, at hele proceduren jo er tilrettelagt med henblik på at slutte sig til en EU-borger, der allerede befinder sig i Tyskland og ikke at ledsage en EU-borger, som planlægger at flytte dertil fra et andet land.

Men kontakt dog de tyske udlændingemyndigheder, hvis du gerne vil have et mere præcist svar på, hvad I kan gøre. De må vel være de nærmeste til at vide det trods alt.

Og så kan du jo poste deres svar her, så vi andre også kan blive klogere.

olsen77
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31.07.2009 14:34:33

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af olsen77 » 01.08.2010 08:18:20

Hej Fundiver199

Jeg kan laese paa www.nyidanmark.dk at FS ansogning for ikke ikke EU statsborger , altsaa min kone , skal indgives sammen med Danske statsborgers tilbagevenden til DK eller i forlaengelse heraf.
Det tolker jeg som om at jeg skal have min addresse flyttet til DK for vi overhovedet kan indgive ansogning og altsaa ikke kan indgive den mens vi bor her i Tyskland, ikke ?

Men der maa da vaere tusinder andre som har gjort dette foer os og kunne dele deres erfaring.

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hvordan goer vi praktisk mht. flytning fra DE til DK

Indlæg af fundiver199 » 01.08.2010 08:56:13

Hej det der menes er bare, at retsvirkningen af at have udnyttet den fri bevægelighed ophører på et tidspunkt. Så du kan ikke få et familiemedlem til Danmark efter EU-reglerne, hvis vedkommende først flytter til Danmark længe efter dig selv.

Ellers kunne alle mulige jo sige, jamen jeg boede i Storbritannien i 5 måneder i 2002, så nu skal min ægtefælle have ophold i Danmark efter EU-reglerne. Og det vil Danmark naturligvis ikke acceptere, da man jo gerne vil tvinge flest muligt til at søge efter de nationale danske regler.

Kravet er, at I skal have boet sammen i det andet EU-land og flytte til Danmark nogenlunde samtidig. Men I kan sagtens aflevere ansøgningen allerede inden, I flytter, det er en helt anden problemstilling.

Besvar