Hjælp til EU...?

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MigOgManden

Hjælp til EU...?

Indlæg af MigOgManden » 13.07.2010 20:01:43

Hej alle
Jeg håber der er nogle venlige sjæle, der måske kan hjælpe os.
Endelig er det lykkes mig og min man fra Ukraine at blive gift :D Vi ønsker nu at gøre brug af EU reglerne for at få ham til Danmark at bo og for at undgå lang sagsbehandling og problemer (han er 35 og jeg er 23), der sikkert opstår hvis vi venter og søger efter 24-års reglen.
Jeg vil derfor høre Jer om I kender til hvordan man får fingrene i et arbejde og et sted at bo for nogle måneder evt i Tyskland eller Sverige (andet kan også sagtens bruges selvfølgelig)..? Tænkte der måske var nogle der havde prøvet eller har kontakt til nogle der gerne vil hjælpe et par i "nød"...
Venlig hilsen Sarah

krikris
Indlæg: 964
Tilmeldt: 10.02.2009 16:54:32
Geografisk sted: denmark

Re: Hjælp til EU...?

Indlæg af krikris » 14.07.2010 06:34:26

Arbejde og et sted at bo må i nok selv klare, men gode råd finder i denne link skrevet af Fundiver, hvor EU reglerne gennemgås og hvad man skal tænke på

viewtopic.php?f=7&t=3705

Har selv været igennem hele processen i 2009 tog ca (8 mdr med forberedelsestid knapt 5 mdr i Sverige), da jeg bevist har valgt EU retten for at sikre min mand den bedst mulige fremtid i DK, og ikke fordi jeg følte jeg var i "nød" :wink:

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Hjælp til EU...?

Indlæg af Kim P. Nyberg » 14.07.2010 08:30:09

Du kan søge arbejde i Tyskland, enten via de danske kommunale og private jobformidlinger eller via de tyske. Bolig kan du sikkert få, hvis du henvender dig til et tysk boligselskab.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Hjælp til EU...?

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2010 09:45:40

Hvis det er din hensigt at arbejde i det EU-land, hvor I starter med at bo, så behøver du jo ikke at begrænse din job- og boligsøgning til Sverige og Tyskland. Det primære argument for at vælge et af de to lande er jo, at man dermed kan passe et job eller studie i Danmark ved at pendle frem og tilbage over grænsen.

Men hvis du ikke har et job i Danmark, som det er vigtigt for dig at beholde, eller hvis din arbejdsgiver er villig til at give dig orlov i f.eks. 3 eller 4 måneder, så er der mange fordele ved at have været arbejdstager i det land, hvor man har boet. Både m.h.t. rettigheder efter hjemkomst til Danmark, og formentlig også m.h.t. at overbevise de danske myndigheder om, at man har haft et "faktisk og reelt ophold" i det pågældende land.

Lønsedler og ansættelseskontrakt fra en udenlandsk arbejdsgiver må således siges at være et ret håndfast bevis på, at man har udnyttet retten til fri bevælgelighed, og især hvis arbejdspladsen ikke ligger klods op og ned af den danske grænse men f.eks. i Stockholm, London eller Frankfurt.

M.h.t. at finde bolig og job, så er det, som krikris skriver, ikke rigtig noget, vi andre kan hjælpe dig med. Men jeg kan dog give dig det tip, at boligsituationen i Malmø synes meget presset p.t. Så det er nok en god ide at søge andre steder, hvis ikke det er nødvendigt at bo i lige netop Malmø for at kunne passe et job i København.

Og skal du både finde job og bolig, så ville jeg nok finde jobbet først og boligen bagefter, og om nødvendigt starte med at bo på hotel, campingplads eller vandrehjem.

Besvar