Opholskort til tyskland .

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

CathrineThomsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04.10.2009 17:58:54

Opholskort til tyskland .

Indlæg af CathrineThomsen » 12.05.2010 09:36:52

Hej :)

Min mand har lige fået at vide at han kan få visum i tyrkiet til at komme til tyskland også derfra søge om opholdskort . Det tog os faktisk kun 2 dage , fordi da min mand var på ambasaden fik han at vide at han kunne få visum med det samme til tyskland . Det var rigtig dejligt .
Men mit spørgsmål er , er der nogen som ved hvor lang tid det tager at søge om opholdskort i tyskland ?
og hvornår kan vi søge tilbage til danmark ? Og skal jeg arbejde i tyskland da jeg ringede til eu- familiesammenføring i danmark hvor de sagde at det skulle jeg . Og at man mand først skulle have hans opholdskort fra tyskland inden vi kunne søge tilbage til dk. Er det rigtigt ?

Håber i kan hjælpe mig med dette ?

Venlig hilsen
cathrine gülacar

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2010 10:22:33

Hvilken ”EU-familiesammenføring” i Danmark har du ringet til? De informationer, som du har fået, er ikke korrekte men beskriver de regler, som galdt i Danmark før oktober 2008. Den rigtige information kan du få ved at læse ”jeg vil… flytte til Sverige/Schlesvig” samt indlægget ”ofte stillede spørgsmål” i dette forum. Foruden naturligvis beskrivelsen af familiesammenføring efter EU-retten på www.nyidanmark.dk.

Maja1987
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13.12.2009 17:31:21

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af Maja1987 » 12.05.2010 10:32:57

Hej Cathrine.

Tillykke med at det gik så hurtigt for jer. Vi har stadig ikke fået noget brev.

Kan ikke forstå hvorfor i kan få visum så hurtigt når vores skulle sendes til Tyskland først og vi efter 3 måneder stadig ikke har fået svar.

Det sidste jeg har hørt fra konsulatet i Izmir er at jeg skal vente to uger endnu hvis vi stadig ikke har fået noget brev skal min mand sende en klage via. fax og desuden var de lige så rare at fortælle mig at jeg skulle stoppe med at kontakte dem.

Føler virkelig ikke det er retfærdigt at vi skal få sådan en behandling og håber virkelig ikke at jeg er flyttet til Tyskland for ingenting.

Men super godt for jer. Ved ikke hvor lang tid det tager at få opholdskort men har læst om en herinde der fik det på en uge. Og hende på hende der skal ordne vores opholdskort hvis vi engang når dertil lød det som om det var noget hun klarede med det samme. Og når nu din mand har fået visum så hurtigt kan i i det mindste være sammen imens i venter på det:)

CathrineThomsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04.10.2009 17:58:54

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af CathrineThomsen » 12.05.2010 10:51:35

Hej maja :)

EJ har i stadigt ikke fået svar fra ambasaden ? Det er da utroligt at det tager så lang tid ? er jeres brev forsvundet i posten eller hvad ? det er da ikke til at forstå . Jeg er virkelig ked af at det tager så lang tid for jer .

Jamen han fik visum den samme dag han var på ambasaden , men nu venter vi på de sender passet til min mand . så han kan komme .

Men ja jeg tror også de ordner opholdskortet den samme dag . jeg håber ikke det blive noget problem .

Nej det skal nok lykkes for jer maja . jeg synes også det er utroligt at det er så forskelligt fra ambasade til ambasade altså det er jo den samme bare forskellige steder i tyrkiet . det giver ikke mening .

Men selvfølgelig er du ikke flytte forgæves til tyskland . men jeg kan sagntes forstå jer at det er træls hele tiden at vente og vente . og ingen kan og vil hjælpe en . de arbejder meget meget langsomt .

Men det skal nok lykkes :)

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af mh1 » 12.05.2010 11:41:15

@Cathrine,
ethvert land har kun en ambassade i et andet land, men de kan så have flere konsulater.

@ Maja1987, Proceduren er ændret, pt kan man kun søge visum i Ankara og Istanbul, så konsulatet i Izmir er reduceret til ekspeditionskontor - hvis de endda er så meget, efter at DK er gået over til i Tyrkiet og andre lande at bruge særlige ekspeditionskontorer, der blot modtager ansøgningsskemaer, men ikke har bemyndigelse til at udstede visa.
Det kan være forklaringen på at din mands sag blev sendt til Tyskland, og samtidig forklaringen på at konsulatet i Izmir fortæller dig, at du ikke skal kontakte dem mere - de er er jo nærmest blevet 'degraderet' og sikkert ikke glade for det.
Flere her har oplyst, at Tyskland tilsyneladende ikke er begejstrede for EU-reglerne og blæser på at de som udgangspunkt skal udstede det særlige visum til ægtefæller til vandrende EU-borgere "uden unødigt ophold" - det vil sige inden for 2, højst 3 uger. De har dog ret til at undersøge, om der fx er tale om et pro-forma ægteskab, men for at kunne det skulle de da i det mindste have kontaktet dig, for at høre nærmere om, hvor længe i har kendt hinanden, hvordan i mødtes osv.
Var det ikke en idé at kontakte de tyske udlændingemyndigheder for at høre, hvorfor din mands ansøgning tilsyneladende ligger stille?
mh
Rådgiver for ÆUG

Maja1987
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13.12.2009 17:31:21

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af Maja1987 » 12.05.2010 11:59:17

mh skrev:@Cathrine,
ethvert land har kun en ambassade i et andet land, men de kan så have flere konsulater.

@ Maja1987, Proceduren er ændret, pt kan man kun søge visum i Ankara og Istanbul, så konsulatet i Izmir er reduceret til ekspeditionskontor - hvis de endda er så meget, efter at DK er gået over til i Tyrkiet og andre lande at bruge særlige ekspeditionskontorer, der blot modtager ansøgningsskemaer, men ikke har bemyndigelse til at udstede visa.
Det kan være forklaringen på at din mands sag blev sendt til Tyskland, og samtidig forklaringen på at konsulatet i Izmir fortæller dig, at du ikke skal kontakte dem mere - de er er jo nærmest blevet 'degraderet' og sikkert ikke glade for det.
Flere her har oplyst, at Tyskland tilsyneladende ikke er begejstrede for EU-reglerne og blæser på at de som udgangspunkt skal udstede det særlige visum til ægtefæller til vandrende EU-borgere "uden unødigt ophold" - det vil sige inden for 2, højst 3 uger. De har dog ret til at undersøge, om der fx er tale om et pro-forma ægteskab, men for at kunne det skulle de da i det mindste have kontaktet dig, for at høre nærmere om, hvor længe i har kendt hinanden, hvordan i mødtes osv.
Var det ikke en idé at kontakte de tyske udlændingemyndigheder for at høre, hvorfor din mands ansøgning tilsyneladende ligger stille?
Tak for dit svar.
Det du siger lyder jo meget fornuftigt.
Konsulatet i Izmir siger jo at vores sag er afsluttet den 23 april og der er et brev på vej men det brev kommer bare ikke og jeg tror altså ikke på at det kommer, for det plejer aldrig at tage SÅ lang tid at sende et brev indenrigs i Tyrkiet.
Men i Izmir siger de bare vi skal vente et par uger og så klage. Jeg vil hellere hjælpes end jeg vil klage.
Men jeg er så opgivende. Mener du at jeg skal kontakte dem der behandlede vores sag i Flensborg? For de var bestemt ikke særlig imødekomne og jeg gruer at tænke på jeg skal i kontakt med hende igen.

CathrineThomsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04.10.2009 17:58:54

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af CathrineThomsen » 12.05.2010 12:09:04

ja kan jeg godt forstå du gør . det er ikke særligt sjovt hvis de kigger ned på en og ikke er særlig venlige . Men kan du godt snakke tysk maja ? eller har du en med som oversætter for dig eller ?

Maja1987
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13.12.2009 17:31:21

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af Maja1987 » 12.05.2010 12:13:28

Nej jeg kan ikke snakke særlig godt tysk og det er mit største problem især i det at vores sagsbehandler som godt kan snakke engelsk nægtede at snakke andet end tysk til mig lige meget hvor mange problemer jeg havde med at forstå det hun sagde.

CathrineThomsen
Indlæg: 42
Tilmeldt: 04.10.2009 17:58:54

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af CathrineThomsen » 12.05.2010 12:33:39

det er det samme med mig jeg har også svært ved at snakke tysk . så jeg får hjælp af mine forældre .

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af mh1 » 12.05.2010 12:34:11

Har du ikke en ven eller veninde, som du kan tage med som tolk og samtidig bisidder? I det mindste kan du vel få svar på, om det er rigtigt at der er sendt et svar i april, og få dem oplyst om at hvis der er, så er det tilsyneladende bortkommet.
Det sker jo alle steder, at breve forsvinder. Jeg har endog været ude for at et anbefalet brev aldrig kom frem (fra Tyrkiet til DK).
mh
Rådgiver for ÆUG

Maja1987
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13.12.2009 17:31:21

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af Maja1987 » 17.05.2010 10:55:31

Min mand har i dag været i Izmir for at få af vide at han ikke har fået visa til Tyskland. Deres forklaring fatter jeg ingenting af.

hvad er vores muligheder?

Vi kan klage men det vil sikkert tage en masse tid. Kan vi søge igen i morgen hvis det var?

Det jeg tænker på er at min mand flytter hans adresse til Adana og så tager til Ankara for at søge??

Min mand spurgte konsulatet om dette og de sagde at selvom han flyttede hans adresse til Adana ville der gå 6 måneder før han kan søge fra Ankara men det giver da ingen mening.

Help please :x

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2010 11:03:36

Du kan scanne det brev med afslag, som din mand har fået, og sende det som en vedhæftet fil til raadgivning@aegteskabudengraenser.dk. Så kigger en af ÆUG´s rådgivere på det.

Der er ingen, som kan hjælpe jer med sagen ud fra de sparsomme oplysninger, som du har givet her i forum.

Alternativt kan du kontakte SOLVIT og prøve at få dem til at tage jeres sag.

Maja1987
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13.12.2009 17:31:21

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af Maja1987 » 17.05.2010 11:16:40

Jeg ved det godt, men jeg har ikke selv set brevet endnu da scanneren på mit arbejde pt. er i stykker.

men kan du fortælle mig om vi kan søge igen eller om vi kun har milighed for at klage over afgørelsen?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af fundiver199 » 17.05.2010 11:38:20

I kan både søge igen og klage over afgørelsen. Om det ene eller andet er smart kommer jo an på, om afslaget er givet, fordi der er betingelser, I ikke opfylder, eller om der er tale om en forkert afgørelse.

En forkert afgørelse klager man over. En korrekt afgørelse tager man til efterretning og sørger herefter for at leve op til det eller de krav og betingelser, som man ikke opfyldte, og som var årsag til afslaget, hvorefter man så søger igen.

Maja1987
Indlæg: 138
Tilmeldt: 13.12.2009 17:31:21

Re: Opholskort til tyskland .

Indlæg af Maja1987 » 17.05.2010 11:41:04

Jeg er sikker på at det er en forkert afgørelse. Men det er jo som at løbe panden mod en mur. Især når man hører om andre der får visa samme dag bare fordi de er heldige at bo det rigtige sted i tyrkiet.

Jeg vil sende brevet til jeres rådgivning så snart jeg selv har modtaget det men jeg er bare sikker på at det at klage vil komme til at tage tid og kræfter og kræfter har jeg ikke særlig mange tilbage af.

Besvar