Sprogtest

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Kwesi
Indlæg: 24
Tilmeldt: 01.11.2009 13:51:45

Sprogtest

Indlæg af Kwesi » 28.04.2010 17:43:00

Hej. Jeg er flyttet til Tyskland og vil gerne familiesammenføres med min kone fra Ghana efter Schlesvigmodellen, men min kone er blevet mødt med et krav om at kunne tale tysk og tage en sprogtest inden hun får udleveret ansøgningsblanketten. Den havde jeg ikke lige set komme. Hvad så ?. Kwesi

nannablichfeldt
Indlæg: 45
Tilmeldt: 09.12.2009 19:02:29

Re: Sprogtest

Indlæg af nannablichfeldt » 28.04.2010 22:07:10

Jeg er ret overbevist om at grunden til hun har fået det at vide er at ambassaden må have misforstået hvilket regelsæt det er I søger under.

Så vidt jeg husker er sprogtesten et krav under de tyske nationale familiesammenføringsregler, men hvis i søger ophold under eu reglerne til hende, kan de ikke kræve en sprogtest.

Så mit forslag er, at i gør det helt klart for dem, at det er retten til fri bevægelighed under eu reglerne i benytter jer af, og hvis dette ikke virker må I se om der er nogle kloge hoveder herinde fra forum, som kan finde en paragraf hvori der står de gældne regler, så I kan stikke den i hovedet på ambassadefolkene.

Held og lykke!

outoforbit
Indlæg: 26
Tilmeldt: 29.04.2010 18:32:19
Geografisk sted: Aarhus, Danmark

Re: Sprogtest

Indlæg af outoforbit » 29.04.2010 18:57:52

Hej, sorry I'm doing this in English but I don't speak Danish. I'm using a browser translator to read the posts.

I live in Germany, my wife is Danish. I'm Costa Rican and I did not need a language test.

In fact, I was told the same at the German embassy in Costa Rica, that I would need at least level A1 of German.

However, if you apply within the country under EU Law, the requirement is not applicable.

Just make sure to fulfill the EU-German requirements:

1. Both you and your wife register at the local Rathaus/Bürgeramt within 15 days of arriving.
2. Reason for Freedom of Movement in Germany, i.e. Work Contract / Student / Self-Supporting / Etc
3. Marriage Certificate in German would be best
4. Proof of valid health insurance (this is very important. If you have a job, the insurance company automatically insures your wife, but you must notify them.)

However, note that I did not need a visa to be in Germany or Schengen countries. So, I was just as a tourist here while we got ready our application. Not sure if Ghana passport holders need a tourist visa to enter.

If you have everything in order, your wife could get her residence permit the same day you apply. They are pretty efficient at that at least, although they will treat you very rudely at the immigration offices!

Good luck!

~ I am a poet without a pen, a painter without a brush, thus I ask, do I ride with the wind or does the wind ride on me?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sprogtest

Indlæg af fundiver199 » 30.04.2010 08:42:56

Ja der er tale om en misforståelse fra den tyske ambassades side m.h.t. hvilket regelsæt, der søges under. I må få redet trådene ud med ambassaden, og formår I ikke selv at trænge igennem til dem, så bed de tyske udlændingemyndigheder om at hjælpe jer. Dem skal I jo tale med alligevel, når både du selv og konen skal registreres i Tyskland.

Jeg går ud fra, at du er statsborger i et EU/EØS-land, for ellers gælder ovenstående naturligvis ikke.

native
Indlæg: 1
Tilmeldt: 02.05.2010 12:12:12

Re: Sprogtest

Indlæg af native » 02.05.2010 13:04:39

http://www.moskau.diplo.de/Vertretung/m ... =Daten.pdf

på side 2 står der:

Gibt es Ausnahmen?
Ja. Sie müssen in der Regel keine Deutschkenntnisse nachwei-
sen, wenn unter anderem eine der folgenden Aussagen zutrifft:

Sie oder Ihr Ehegatte sind Staatsangehöriger eines Mit-
gliedstaats der Europäischen Union (außer Deutschland).


mvh Claus

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Sprogtest

Indlæg af Kim P. Nyberg » 05.05.2010 12:02:50

@ outoforbit

When you apply thru the EU-regulations in any EU-member state (or Iceland, Norway, Lichtenstein or Switzerland) as a family member to the EU-citizen, no member country can demand any special kind of visa from you. No matter what nationality you have.

If they do, however, it will be considered as undermining the free movings-regulations in the EU-act. Which can, at the end, lead to a case for the EU-Tribunal.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

Besvar