ophold i dk- 24 årsregel- bosat i sverige

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
hayatiha

ophold i dk- 24 årsregel- bosat i sverige

Indlæg af hayatiha » 14.04.2010 08:48:27

hej
Min mand og jeg bor i Sverige og har gjort det i 4½ år og min mand har midlertidig opholdstilladelse i Sverige, venter nu på den permanente opholdstilladelse i Sverige..Mit spørgsmål er så nu..hvis vi flytter til dk sammen nu efter han kun har den permanente i Sverige kan han så søge om ophold i dk nu? kan han frit flytte til dk med mig nu? og hvor længe skal han vente på ophold i Danmark? Han er over 24 år så 24-års reglen gælder ikke for hans vedkommende mere..
skal han søge om ophold i dk før han flytter til dk?

mh
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: ophold i dk- 24 årsregel- bosat i sverige

Indlæg af mh » 14.04.2010 08:55:52

:?: Var du ikke lige i år på vej til Belgien for at blive gift med din derboende forlovede :?:
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Re: ophold i dk- 24 årsregel- bosat i sverige

Indlæg af fundiver199 » 14.04.2010 10:30:55

Når I allerede har boet i Sverige i 4½ år, og der dermed kun er ½ år til, at din mand kan få permanent opholdstilladelse, så vil det da være ret dumt ikke at blive i Sverige i ½ år mere. Hvis I flytter til Danmark nu, så rykker din mand jo hele vejen tilbage til start, og der går 5 år, før han kan få en permanent opholdstilladelse.

Som mh er inde på, så har du jo tidligere fortalt, at jeres forhold skranter, og at du overvejede at blive skilt og i stedet gift med en anden mand, der bor i Belgien. Så derfor var det måske meget rart for jer begge to, om din mand snart fik en opholdstilladelse, der er helt uafhængig af dig. Så kan I jo nemlig tage stilling til fremtiden for jeres ægteskab, uden at din mands opholdstilladelse behøver at blive inddraget i jeres beslutning.

Besvar