sverige ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
liv
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.04.2010 11:41:03
Geografisk sted: horsens

sverige ophold

Indlæg af liv » 11.04.2010 20:06:04

vil egentlig bare lige hører hvordan det foregår det med de 10 uger til sverige. hvis mig og min kæreste som er amerikansk statsborgen, hvis vi flytter til sverige, skal han så også være der i 10 uger eller er det nok han bare kommer 1 uge inden vi tager tilbage til danmark??
kan han komme ind i sverige uden en retur billet til usa??
og er der noget vi skal søge når vi er i sverige inden vi tager til danmark??

håber der er nogen derude der kan hjælpe mig. har læst vi flytter til sverige, men synes stadig det er lidt forvirrende.

hilsen liv

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverige ophold

Indlæg af fundiver199 » 11.04.2010 20:30:35

I princippet er det nok, at han kommer der en uge før, du flytter til Danmark. Men husk at I skal kunne dokumentere, at I har haft et "reelt samliv" i Sverige, og det kan jo være svært, hvis han f.eks. kun har en stempel i sit pas fra en dansk eller hollandsk lufthavn og intet andet, der kan dokumentere, at han har boet i Sverige sammen med dig.

Så ærlig talt, hvorfor teste grænserne for reglesættet? Hvorfor ikke i stedet gøre det på en måde, så I er mere sikre på, at han får opholdskort i Danmark uden en langvarig sagsbehandling hos udlændingeservice med skriverier frem og tilbage om, at I skal dokumentere dit og dat?

Hvad angår returbillet, så kan den i princippet ikke kræves, når han slutter sig til sin EU-hustru, som allerede bor i Sverige. Men så skal han jo kunne dokumentere, at dette er tilfældet, f.eks. ved at medbringe jeres vielsesattest samt kopi af dit pas og dit svenske personnummerbevis på rejsen. Og han risikerer at skulle bruge tid på at diskutere sin manglende returbillet både ved indcheckning og i paskontrollen i Schengen med personale, som måske ikke er så stive i EU-rettens regler.

Hvis det hele er planlagt lidt i forvejen, så kan I også vælge, at din mand søger om opholdskort på en svensk ambassade i USA og først rejser til Sverige, når han har fået det. Så opstår der i hvert fald ikke nogen problemer med en manglende returbillet eller for den sags skyld en manglende rejsesygeforsikring.

Læs i øvrigt den generelle vejledning her på hjemmesiden under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" i dette forum, som jeg har flyttet dit indlæg til, fordi det handler om EU-rettens regler.

liv
Indlæg: 7
Tilmeldt: 08.04.2010 11:41:03
Geografisk sted: horsens

Re: sverige ophold

Indlæg af liv » 13.04.2010 17:08:00

hvis han søger om opholdskort inden han tager til sverige hvor langt tid tager sådan en process og så skal jeg vel også bo i sverige først???

Besiktas
Indlæg: 280
Tilmeldt: 16.03.2010 10:43:40

Re: sverige ophold

Indlæg af Besiktas » 13.04.2010 18:14:09

Hej Fundiver,

Det kan være at det er mig der er helt galt på den.

Men, det med returbilletten har jeg spurgt om tidligere og der fik jeg et svar på at det ikke var et krav. Men, du siger det er en god ide hvis man får det?

Jeg har nemlig tænkt mig at gøre følgende at jeg flytter til Sverige og derefter går min kone på den svenske ambasade i istanbul og får et turistvisum til Sverige uden en returbillet.

Men, så vidt jeg har forstået det så spørger de også på ambassaden om turistvisummet søges i forbindelse med familiesammenføring.

Besiktas
Indlæg: 280
Tilmeldt: 16.03.2010 10:43:40

Re: sverige ophold

Indlæg af Besiktas » 13.04.2010 18:17:22

Fundiver:

Hvor kan jeg egentlig finde disse sort på hvidt? Hvor finder jeg denne lovgivning hvor der står alt det med eu loven og familie sammenføring. Er der en officiel side som du kan henvise til som man måske kan printe ud og tage med i lufthavnen så man undgår bøvl hvis man kan risikere det som du siger

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: sverige ophold

Indlæg af fundiver199 » 13.04.2010 20:15:19

Nej jeg siger ikke, at det er en god ide at købe en returbillet. Men jeg siger, at den pasbetjent, som står i lufthavnen, eller personalet ved incheckningen, jo ikke har nogen chance for at vide, at den person, de står over for, er i gang med at slutte sig til en EU-borger, med mindre den rejsende kan dokumentere, at dette er tilfældet.

Og hvis man ikke har en visumsticker i sit pas, hvoraf dette klart fremgår, jamen så må man jo dokumentere det på anden vis. Og en amerikaner er jo visumfri, så han har slet ikke nogen visumsticker i sit pas overhovedet, hverken den ene eller anden slags. Og deraf opstår så behovet for at kunne dokumentere, hvor man er på vej hen og hvorfor.

Lovgivningen på området er EU´s opholdsdirektiv, som der er linket til i indlægget "ofte stillede spørgsmål".

Besvar