Sverige - ophold

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
DilosM
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2010 15:59:31

Sverige - ophold

Indlæg af DilosM » 21.03.2010 21:14:25

Hej..
Min mand er kommet til danmark som turist fra Tyrkiet, han har været her i 2 måneder og har en månede tilbage, vi har flyttet vores adr. hjem til en ven i malmø, huset er 50 m2 og der bor 2 voksne og et barn + mig og min mand, vi har lige fået personnumre, mig og min mand altså svensk personnummer, og nu skal vi søge om opholdstilladelse, til min mand,

Tror i at man kan nå det på en månede`
og hvad skal man bruge når det er man skal søge om opholdstilladelse til ham ?

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - ophold

Indlæg af fundiver199 » 21.03.2010 21:34:33

Hvis du er dansk statsborger og vil søge ophold til din mand efter EU-rettens regler, så skal I bare nå at henvende jer til Migrationsverket, inden hans visum udløber. Migrationsverket kan sikkert oplyse dig om, præcist hvad du skal gøre.

http://www.migrationsverket.se

Du kan læse mere om ophold efter EU-rettens regler under "jeg vil... flytte til Sverige/Schlesvig" samt i forum "EU-regler".

Du skriver, at I har flyttet jeres adresse til Sverige. Jeg håber, at du mener, at I selv er flyttet til Sverige. For ellers er der jo tale om, at I har proformaadresse, og det kan på ingen måde anbefales. Det er ulovligt og der er temmelig meget kontrol med danskere, som har flyttet deres adresse til Sverige.

DilosM
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2010 15:59:31

Re: Sverige - ophold

Indlæg af DilosM » 22.03.2010 14:28:09

Jaa jeg ved godt det er ulovligt!
er da også selv flyttet :))
det var bare for at i helt kunne forstå det!

Men kan man beholde sin jordmor osv i Dk?
har nemlig valgt at beholde min læge i danmark er gravid og vil helst godt føde i danmark! det kan man godt ikke? hvis man arbejder i dk

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Sverige - ophold

Indlæg af skaanebo » 22.03.2010 17:45:01

Ja, hvis du er grænsegænger og arbejder i Danmark, så kan du fortsat benytte sundhedssystemet i Danmark, men du skal sørge for at få udstedt det særlige sundhedskort for grænsegængere hos kommunen i Danmark. Men husk, at når dit barn fødes, så vil barnet ikke kunne benytte sundhedssystemet i Danmark, eftersom barnet jo ikke er grænsegænger og betaler skat i Danmark.

DilosM
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2010 15:59:31

Re: Sverige - ophold

Indlæg af DilosM » 22.03.2010 17:53:20

naar okey, det er bare så forvirrende synes jeg:(

Namlakhorn
Indlæg: 32
Tilmeldt: 01.12.2009 12:06:07

Re: Sverige - ophold

Indlæg af Namlakhorn » 23.03.2010 03:53:20

skaanebo skrev:Ja, hvis du er grænsegænger og arbejder i Danmark, så kan du fortsat benytte sundhedssystemet i Danmark, men du skal sørge for at få udstedt det særlige sundhedskort for grænsegængere hos kommunen i Danmark. Men husk, at når dit barn fødes, så vil barnet ikke kunne benytte sundhedssystemet i Danmark, eftersom barnet jo ikke er grænsegænger og betaler skat i Danmark.
Hej Skaanebo og forum,

Som jeg forstår dig, så kan jeg som dansk grænsegænger bosat i Sverige stadig benytte mig af det danske sundhedssystem.
Kan jeg også benytte mig af det svenske?

Hvordan forholder det sig med den udenlandske ægtefælle, som er bosat med den danske grænsegænger i Sverige (under EU-reglerne) - vil han/hun kunne frit bruge det svenske sundhedssystem (som vi kender det fra DK)?
Og hvis ja, fra hvornår har ægtefællen adgang til dette - er det:
1) Fra afgivelse af ansøgning af opholdskort til den udenlandske ægtefælle
2) Fra godkendelse af opholdskort til den udenlandske ægtefælle
3) Fra den udenlandske ægtefælle kommer i arbejde, og således betaler svensk skat

Hvis nej, er der nogen i forum som har tegnet sundhedsforsikringer i Sverige, og som kan anbefale et par links?

Vil den udenlandske ægtefælle evt. også kunne benytte det danske sundhedssystem (f.eks. hvis hun er gravid)?

Vh
Namlakhorn

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - ophold

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2010 09:12:16

SP: ”Som jeg forstår dig, så kan jeg som dansk grænsegænger bosat i Sverige stadig benytte mig af det danske sundhedssystem.
Kan jeg også benytte mig af det svenske?”

Svar: Ja

SP: ”Hvordan forholder det sig med den udenlandske ægtefælle, som er bosat med den danske grænsegænger i Sverige (under EU-reglerne) - vil han/hun kunne frit bruge det svenske sundhedssystem (som vi kender det fra DK)?”

Svar: Ja

SP: ”Og hvis ja, fra hvornår har ægtefællen adgang til dette - er det:
1) Fra afgivelse af ansøgning af opholdskort til den udenlandske ægtefælle
2) Fra godkendelse af opholdskort til den udenlandske ægtefælle
3) Fra den udenlandske ægtefælle kommer i arbejde, og således betaler svensk skat”

Svar: Det er i princippet allerede fra indrejse i Sverige, men sørg for at aflevere ansøgningen om opholdskort så hurtigt som muligt. for derved at signalere, at der er tale om, at ægtefællen har taget fast bopæl i Sverige og ikke bare er på ferie.

SP: ”Vil den udenlandske ægtefælle evt. også kunne benytte det danske sundhedssystem (f.eks. hvis hun er gravid)?”

Svar: Nej det kræver, at I bosætter jer i Danmark, eller at ægtefællen også arbejder i Danmark som grænsegænger. Hvilket igen kræ-ver en arbejdstilladelse.

DilosM
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2010 15:59:31

Re: Sverige - ophold

Indlæg af DilosM » 23.03.2010 11:44:02

Jeg har hørt noget!
og det er at man kan bo i sverige med sin udlandske ægtefælle i ca. 6 måneder også kan man vende tilbage til Danmark igen? uden at være fyldt 24!?
hvordan er det lige det er ?
og hvad kræver det, min mand er turist fx her i dk i 90 dage

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - ophold

Indlæg af fundiver199 » 23.03.2010 12:30:22

Ja det kan man, fordi EU-rettens regler træder i kraft i samme øjeblik en unionsborger krydser en landegrænse i EU. Læs "jeg vil.... flytte til Sverige/Schlesvig" samt indlægget "ofte stillede spørgsmål" i dette forum.

DilosM
Indlæg: 11
Tilmeldt: 20.03.2010 15:59:31

Re: Sverige - ophold

Indlæg af DilosM » 27.03.2010 23:53:31

hej
jeg ville lige høre om du ikke vil hjælpe mig med at udfylde et ansøgningsskema til opholdskort
da det står på svensk,det vil være nemt over e-mail..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - ophold

Indlæg af fundiver199 » 28.03.2010 06:10:26

Mon ikke også Migrationsverket har et ansøgningsskema på engelsk? Jeg har desværre ikke tid til at hjælpe folk med at udfylde ansøgningsskemaer.

nado
Indlæg: 59
Tilmeldt: 04.02.2009 18:04:01

Re: Sverige - ophold

Indlæg af nado » 11.04.2010 15:42:15

når man søger visum til danmark fordi man skal besøge sin kone og får det, og når manden kommer til DK og sammen med konen flytter til sverige.

vil man da få nogen problemer fordi man i ansøgningskemaet har skrevet at manden har et job at vende tilbage til men ikke lige gør det..

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Sverige - ophold

Indlæg af fundiver199 » 11.04.2010 15:51:08

Nej. Da manden søgte om visum til DK, var det hans hensigt at vende tilbage til jobbet i sit hjemland, når ferien var slut. Men under ferien besluttede parret sig spontant for at flytte til Sverige og bo sammen der. Det er fuldt lovligt, og derfor er der intet problem.

Se f.eks. mit svar til N17 for cirka 20 minutter siden, hvor jeg beskriver, hvad retten til fri bevægelighed går ud på.

Besvar