Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

sven38
Indlæg: 54
Tilmeldt: 10.11.2010 22:39:52

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af sven38 » 06.06.2011 15:25:22

Alle vores indkøb er foretaget med vores visakort fra nordea sverige også pendlerkort (jojo), som jeg også har registret på skånetrafikken.

Hvad angår el og varme, så står dette i vores lejekontrakt og vi betaler et fast beløb om måneden i forhold til dette - betalingerne sker også over vores netbank i Sverige.

Endvidere går min kone i skole og er der hverdag - jeg vedlægger også dokumentation for dette.

Hvad angår telefon - så har vi begge et svensk nummer. Men det er kontantkort (henholdsvis Comviz og Lyca) og umiddelbart ringer eller skriver vi jo ikke så meget - vi er jo sammen hele tiden :-)..så jeg ved ikke hvor stor effekt dette har. Havde også kontaktkort da jeg boede i Danmark, men det har jo intet med sagen at gøre.

Vi har tænkt os at blive her indtil vi har svaret fra Udlændingeservice og min kone vil læse videre mens vores ansøgning bliver behandlet.

Hvad angår at vi har boet i lejligheden - skal vi så vedlægge nogle fotos i forhold til dette? kan det anbefales?

Vi vedlægger også opholdskort fra migrationsverket, papirer fra Skatteverket, faktura for internet, info i forhold til at vi har søgt og søger større lejlighed (står registreret i Boplats syd og heimstaden).

Håber det går godt men er virkelig bekymret.

mvh
sven

boluni
Indlæg: 38
Tilmeldt: 19.01.2011 15:44:17
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af boluni » 07.06.2011 18:55:09

skaanebo skrev:Hvor og hvordan I bosætter jer i Danmark er US fuldstændig ligeglade med, når bare I kan folkeregistreres på adressen. Så der er intet til hinder for at bo med din søster eller dine forældre.

Med et svensk opholdskort må din kone frit rejse rundt i Schengen-området og opholde sig i hvert land i op til 90 dage uden at skulle registrere sig.
Når min kone kommer til Sverige vil hun jo søge opholdskort. Du skriver at når hun har fået opholdskort kan hun frit rejse rundt i Schengen (men skal dog registrere sig for lande hun ønsker at være i mere end 90 dage). Spørgsmålet er hvad der gælder i perioden mellem at hendes danske turistvisum udløber og hun har ret til processuelt ophold i Sverige og indtil opholdskortet gives? . Er det korrekt at behandlingen kan tage 6-9 mdr?

Andet sted skrives det at hun har ret til at arbejde i Sverige straks efter hun har søgt og også får ret til sociale ydelser herunder læge og hospitalshjælp
Igen virker det omsonst hvis ikke hun opnår retten til at rejse i Schengen straks efter ansøgning, idet det er rimelig nemt at omgås reglen. Hun kan nemlig som jeg forstår det, mens hun bor i Sverige og inden opholdskort er givet søge opholdskort i Danmark eller et andet Schengen land. Det vil fra ansøgningstidspunktet give hende ret til at rejse og arbejde frit i dette land i op til 6 måneder eller indtil ansøgningen er færdigbehandlet.

Min tvivl skyldes et svar fra indvandrerådgivningen, som jeg i øvrigt ikke stoler ret meget på længere..
Bo Kotian Lund

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 07.06.2011 19:27:08

I perioden mellem, at din kones visum udløber, og hun får sit opholdskort, gælder der det, at hun har ret til at opholde sig i det land, hvor du bor, og hvor hun har søgt opholdskort. Men ikke i andre schengenlande. Det må højest tage 6 måneder at udstede et opholdskort, men i Sverige varierer sagsbehandlingstiden helt enormt fra sag til sag. Nogle har fået opholdskort på 15 min, fordi de havde en helt klar sag og løb ind i en flink sagsbehandler.

El_Vikingo
Indlæg: 47
Tilmeldt: 05.07.2011 18:11:23

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af El_Vikingo » 05.07.2011 19:34:57

6) Du finder et job i et hvilket som helst andet EU/EØS-land mindst 10-12 timer om ugen og helst i mindst 8-10 uger. Er du studerende, så kan det f.eks. være i din sommerferie.

Den sidste løsning, hvor du arbejder i det andet EU/EØS-land, er den mest "sikre" og den, som giver jer de fleste rettigheder, når I vender tilbage til Danmark. Men har du et job i Danmark, som du nødigt vil opgive, så kan det også sagtens lade sig gøre på de andre måder.
Hej Ægteskab uden grænser,

Tak for et fantastisk forum.
Jeg skriver til jer fordi jeg er selvstændig erhversdrivende med enkeltmandsvirksomhed i Danmark, og ligger med planer om at blive gift med min kæreste og derefter flytte til Sverige for en periode.

Jeg vil gerne opfylde det ovenstående fra pkt. 6 og sikre os de bedste rettigheder, og vil derfor høre om I ved hvad det kræver som selvstændig.

Kan man flytte sit danske firma med til Sverige og udføre arbejdet i Sverige for danske og svenske klienter?

Eller skal man snarere oprette et svensk firma og så udføre sin virksomhed i Sverige for danske og svenske klienter.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af mh1 » 05.07.2011 19:58:14

Jeg tror, du måske snarere skal spørge på fx denne side: http://www.startvaekst.dk/goglobal.dk/etablering
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 05.07.2011 20:29:46


Pandaball
Indlæg: 55
Tilmeldt: 29.10.2009 22:43:32

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af Pandaball » 09.07.2011 11:21:17

Kære ÆUG

Jeg står i denne situation, at vi ikke regner med at min kone kan få opholdstilladelse i DK

Jeg er selv Dansk Statsborger 28 år.
Jeg har et rækkehus som vi er i gang med at betale af.
Jeg er selvstændig erhvervsdrivende og har en Cafe i Dragør.

Min kone er 23 år og er udenlandsk studerende i Danmark. Hun er stadig på barsel.
Vi fik et barn sammen sidste år og vores barn er nu 8 måneder gammel.

Ud fra de nye regler opfylder vi ikke de 120 eller 60 point kravene.
Så vi regner med at bruge EU-løsningen.

Nu har jeg læst hele FAQ og det er virkelig nice, da jeg har fået afklaret mange af de tvivlspørgsmål jeg måtte have.

Men jeg har desværre flere spørgsmål og håber at I kan hjælpe os.

1. Hvis vi reelt og faktisk flytter til sverige i et halv år, kun på baggrund af at opnå fri bevægelighed i EU landene, kan det på nogen måder give afslag, at man har denne tankegang for at opnå FS i Danmark.

2. Vi har et rækkehus i Danmark, hvor både min kone, jeg og min mor bor. Hvis vi flytter til Sverige, så er det min mor der har hele huset. Så vi fremlejer ikke. Vil dette give "minuspoint"?

3. Hvis man søger om opholdskort i Sverige, gælder den udstedte så i 5 år?

4. Skal mit barn også bo i Sverige?

5. Er der et krav om hvor mange dage om ugen man skal bo i Sverige?

6. Hvor lang tid tager det typisk at få svar fra US, hvis man ønsker at flytte tilbage til DK og bruger skemaet EU/FA1

Jeg synes at have mange SP, men nu når jeg sidder ned og skriver, så er jeg blanket lidt af, måske pga. bekymringer.
For jeg synes at det danske system giver mere hovedpine end det gavner mig lige nu.
Har altid betalt til det danske samfund. Aldrig været på bistand og ikke har gjort noget ulovlig og fulgt det danske retssystem fra A-Z. Men hvad får man ud af dette?

Hvis jeg virkelig ønsker at være sammen med min familie efter det danske system, så skal jeg bare flytte til Asien og sælge mit rækkehus og min forretningen og hele mit liv?

På forhånd tak til jer alle sammen

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 09.07.2011 12:03:27

1) Nej. Motivet for jeres flytning er underordnet. Det slog EU-domstolen fast i Akrich-sagen i 2003. "Misbrug af rettigheder" er kun ting som proformaadresse og proformaægteskab.

2) Man kan ikke kalde det "minuspoint". Men US vil formentlig mene, at du har haft rådighed over en bolig i Danmark, og derfor vil de stille ekstra strenge krav til, at du skal dokumentere, at du ikke i praksis har benyttet denne bolig men har benyttet boligen i Sverige.

3) Ja med mindre du selv har sagt til de svenske myndigheder, at du kun planlægger at bo i Sverige i en kortere periode f.eks. ifm. tidsbegrænset udstationering for din arbejdsgiver. Hvis du siger, at du planlægger at bo i Sverige "indtil videre" (ubestemt tid), så bliver opholdskort udstedt for en 5-årig periode.

4) Ja det må absolut anbefales, og barnet bør også skrives op til svensk institution. Hvis I lader barnet blive i Danmark, så vil der herske en meget stærk mistanke om, at din flytning til Sverige ikke er "faktisk og reel". Hvem skulle også passe barnet i Danmark, når både du og din kone bor i Sverige? Jeg må indrømme, at jeg ikke helt forstår det spørgsmål :?:

5) For at have folkeregisteradresse i Sverige skal du overnatte på din bopæl mindst 4 dage om ugen. Eller tilsvarende på månedsbasis, hvis dit arbejde betinger en rytme, hvor du f.eks. er væk i 12 dage og herefter hjemme i 16 dage. I den nævnte situation, hvor du under hele forløbet bevarer rådighed over den samme bolig i Danmark, der vil jeg ærlig talt anbefale, at du kun helt undtagelsesvist overnatter i denne bolig. For ellers tror jeg, at det bliver særdeles svært at overbevise US om, at din flytning til Sverige er "faktisk og reel".

Du vil helt automatisk være under meget stærk mistanke for, at du reelt har boet i dit rækkehus hele tiden. Og den mistanke kan du formentlig kun tilbagevise ved at udføre økonomisk aktivitet (indkøb med kreditkort, dokumenteret via kontoudtog) i Sverige stort set hver eneste dag i al den tid, hvor du bor der. Så glem alt om at overnatte "hjemme hos mor" andet end helt undtagelsesvist, bare fordi det lige her og nu er nemt.

6) Servicemålet er 3 måneder fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Andre forummedlemmer har fået svar efter 2-3 uger eller efter 8-9 måneder. Det varierer meget fra sag til sag og afhænger naturligvis i høj grad af, om der hersker tvivl om, hvorvidt du har haft et "faktisk og reelt ophold" i et andet EU-land, eller om der er andre betingelser, der ikke er opfyldt. Kan sagen give anledning til tvivl, så er der meget større tendens til, at den trækker ud. Det er vel sådan set logisk nok, og gælder desuden for al form for offentlig sagsbehandling.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af mh1 » 10.07.2011 10:09:42

Det rækkehus 'vi' har, er det din ejerbolig, eller er det din mors, eller er den fælles? Eller er det en lejebolig? Det spiller jo ind på bedømmelsen af, om dine evt. overnatninger kan siges at være bevis for at du stadig har rådighed over en bolig i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Pandaball
Indlæg: 55
Tilmeldt: 29.10.2009 22:43:32

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af Pandaball » 10.07.2011 11:27:24

Hej mh

Det er et ejerbolig, som både min kone, min mor og jeg afdrager. Men boligen står kun under mit navn. Da det kun er min kone og jeg der har meldt flytning ind til huset for en uge siden, så påtænker jeg at jeg fremlåner huset til min mor, i stedet for at vi som altid havde tænkt at vi alle skal bo der, men senere hen efter 5-6måneders tid efter at havde boet i Sverige flytter tilbage til huset, hvor vi alle bor der.

Tror I at det vil give problemer?

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af closed1 » 10.07.2011 20:18:41

Hejsa

Hvis man nu bor i sverige i 13 uger , hvor længe af den tid skal man arbejde 10 til 15 timer om ugen for at kunne betragtes som arbejdstager og ikke en person med tilstrækkelige midler , når man er tilbage i danmark og søger familie sammenføring efter eu reglerne i danmark?

Kim P. Nyberg
Indlæg: 2962
Tilmeldt: 02.02.2009 11:41:42
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af Kim P. Nyberg » 10.07.2011 21:21:23

Closed1,

Der er som sådan ikke nogen nedre grænse. Det handler i stedet om, hvor godt du kan dokumenterer, at du har status som arbejdstager. Det kan være oplysninger fra skattevæsenet, sammenholdt med dine kontoudskrifter fra banken og dine lønsedler.
Seniorrådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2011 06:46:25

Ud fra EU-domstolens praksis ved vi, at 10-12 timers arbejde om ugen i mindst 10 uger med sikkerhed er tilstrækkeligt til, at man er arbejdstager. Der findes ikke nogen præcis grænse, da det afhænger af en konkret vurdering fra sag til sag, men hvis man overholder ovenstående, så er man i hvert fald på den sikre side. Og umiddelbart må man forvente, at de danske myndigheder vil anlægge en restriktiv tolkning, så hvorfor i alverden dog ligge og lege med at teste grænserne af og dermed risikere ikke at blive anerkendt som arbejdstager?

De danske myndigheder beskriver selv reglerne sådan her:

http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... retten.htm

Hvornår betragtes en EU/EØS-statsborger som arbejdstager i EU-rettens forstand?

Det beror på en konkret vurdering af den enkelte sags faktiske omstændigheder, om en EU/EØS-statsborger, herunder en dansk statsborger kan betragtes som arbejdstager i EU-rettens forstand. Det er afgørende, om der er tale om udøvelsen af faktisk og reel beskæftigelse. Beskæftigelse, der fremstår som et rent marginalt supplement, er således udelukket fra anvendelsesområdet.

Det er derfor normalt en betingelse, at der har været tale om beskæftigelse i minimum 10-12 timer ugentligt. Betingelsen om, at der normalt skal foreligge 10-12 timers ugentlig beskæftigelse, er baseret på EU-domstolens restpraksis, jf. EU-domstolens dom i Kempf (sag C-139/85) og Megner og Scheffel (sag C-444/93).

I den førstnævnte sag var der tale om en beskæftigelse på 12 timer ugentligt, og i den sidstnævnte sag har EU-domstolen slået fast, at en lønnet beskæftigelse, hvorved arbejdstiden normalt ikke overstiger 18, 12 eller endog 10 timer ugentligt, ikke udelukker, at den person, der udøver den, anses for arbejdstager i EU-rettens forstand.

EU-domstolen har i dommen Genc (sag C-14/09) fastslået, at kriterier såsom ret til betalt ferie, løn under sygdom, arbejdsforholdets tidsmæssige udstrækning, samt om man er dækket af en overenskomst, skal indgå i den samlede konkrete vurdering af, om et arbejdsforhold, hvor det ugentlige timetal ikke overstiger 10-12 timer, er reelt og faktisk. I den konkrete sag var der tale om 5,5 timers ugentlig beskæftigelse.

EU-domstolen tog ikke stilling til, om en ugentlig arbejdstid på 5,5 timer var tilstrækkelig til at være omfattet af arbejdstagerbegrebet, eller om der var tale om beskæftigelse af rent marginal karakter, da det blev overladt til medlemsstaten at foretage denne vurdering.

Der kan ikke ved vurderingen fastsættes en nedre grænse for, hvor længe arbejdsforholdet skal have varet.

EF-domstolen har i dommen Franca Ninni-Orasche (sag C-413/01) fastslået, at en tidsbegrænset kontrakt på 10 ugers arbejde var tilstrækkelig til, at der var tale om en arbejdstager i EU-rettens forstand. Sagen vedrørte uddannelsesstøtteområdet, og der blev på baggrund heraf udstedt en vejledning til kommunerne for, hvornår en person skal anses som arbejdstager. Vejledningen vedrører ansættelsesforhold, der på forhånd er aftalt til at have en kort varighed. I vejledningen er fastsat en tidsgrænse på 10 uger i sådanne sager. Det understreges dog, at der i hvert enkelt tilfælde skal foretages en konkret vurdering.

Der skal således altid foretages en konkret og individuel vurdering af hver enkelt sag, og EF-domstolens 10-ugers grænse i Ninni-Orasche-dommen kan således alene anses for at være et eksempel på en sag, hvor et arbejde af 10 ugers varighed ansås for tilstrækkeligt.

En EU/EØS-statsborger, som har en tidsubegrænset ansættelse, men som ophører med arbejdet efter mindre end 10 uger vil efter omstændighederne kunne opfylde betingelserne for at være arbejdstager i EU-rettens forstand, ligesom en person, der har arbejdet mere end 10 uger, ikke altid vil opfylde betingelserne, f.eks. fordi der ikke er tale om reelt arbejde

fundiver199
Indlæg: 15458
Tilmeldt: 15.07.2008 15:58:34

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af fundiver199 » 11.07.2011 06:53:43

Som en tilføjelse er der eksempler på, at der i Danmark er givet afslag på ansøgninger om FS efter EU-reglerne til ægtefæller eller partnere til danske statsborgere, som havde boet og arbejdet på fuld tid i 2-3 uger i et andet EU-land. Så det anser de danske myndigheder åbenbart ikke for at være tilstrækkeligt til overhovedet at være omfattet af reglerne om fri bevægelighed.

Denne tolkning kan selvfølgelig diskuteres og prøves ved domstolene, men så skal man jo sætte en anseelig sum penge og et par år af sit liv af til det formål. Og selvom det da ville være fint, hvis nogle ville gøre det og dermed skubbe til de restriktive tolkninger, så kan man ikke komme uden om, at det for den enkelte unægtelig er nemmere, billigere og ikke mindst hurtigere bare at gøre det, som man ved anerkendes af de danske myndigheder efter deres nuværende praksis.

closed1
Indlæg: 1863
Tilmeldt: 23.06.2011 22:21:59

Re: Ofte stillede spørgsmål om EU-reglerne

Indlæg af closed1 » 11.07.2011 07:30:27

super med alle de gode svar.

Jeg tager min understøttelse med og søger arbejde i sverige , jeg har tænkt mig at blive mindst 13 til 14 uger , før jeg vender hjem .
Det er jo så det at hvis man søger med lys og lygte efter arbejde og så efter feks 6 uger finder et job på 15 timer om ugen de resterende uger man opholder sig i sverige om man så er arbejdstager?

Det er de mest indviklede regler der er lavet . øhh siges der ikke der mangler hænder på arbejdsmarkedet ? Hvorfor lukker man så arbejdskraften ude ?

Ja det er der nok ingen almindelige mennesker der kan svare på...

Besvar